Elmi Xəbərlər № 2, 2022  
(Humanitar elmlər seriyası)  
e-ISSN 2789-4614  
Qərbi Kaspi Universiteti  
p-ISSN 2789-4606  
Milanə Valeh qızı HƏSƏNOVA  
Qərbi Kaspi Universiteti,  
“SOS” Uşaq Kəndləri, sosial işçi  
Email: milana.adiyeva@gmail.com  
VALİDEYN HİMAYƏSİNDƏN MƏHRUM OLAN UŞAQLARDA AQRESSİYANIN  
NÖVLƏRİ  
Xülasə: Son illərdə bu mövzuya artan maraq, qayğı, güvənsizlik, emosional qeyri-stabilliklə  
xarakterizə olunan aqressiv uşaqların sayında olan artımdan qaynaqlanır. Ədəbiyyat məlumatına  
əsasən, aqressiv davranış qorxuya əsaslanır: rədd edillmə qorxusu, atılma qorxusu, alçaldılma  
qorxusu, ictimai çıxış qorxusu və s. Mövzunun seçimi həm də valideyn himayəsindən məhrum olmuş  
uşaqların sosiallaşması prosesini çətinləşdirən həmyaşıdlar və böyüklər arasında münasibətlər  
probleminin xüsusi kəskinliyi ilə şərtlənirdi.  
Açar sözlər: verbal aqressiya, dolayı aqressiya, qıcıqlanma, valideyn himayəsindən məhrum olma,  
aqressiv davranış, uşaq evi.  
UOT: 159.91  
DOİ: 10.54414/qyha9044  
Giriş  
Misal olaraq uşağın məktəbə gəlməsi, uşaqla  
reallıq arasındakı bütün münasibətlər sisteminin  
yenidən qurulması ilə əlaqələndirilir, onun həyat  
və fəaliyyətinin gedişatı dəyişir. Ancaq uşaq  
evinin uşaqları üçün yalnız məktəbə yeni bir  
məkan deyil, həm də bir müəssisədən digərinə  
keçiddir. Uşağın həyatındakı bu dəyişikliklər  
onun böyüklər və həmyaşıdları ilə münasibətlər  
sistemində ciddi dəyişikliklərə səbəb olur. Yeni  
sosial vəziyyət uşağın yaşayış şəraitini daha da  
çətinləşdirir.  
Valideynlərini itirmiş və valideyn himayə-  
sindən məhrum olan uşaqların inkişaf xüsusiy-  
yətlərindən danışarkən qeyd etmək lazımdır ki,  
bu uşaq qrupları kifayət qədər spesifik və  
heterogen kontingentdir.  
Yetimlər valideynlərinin ölümü nəticəsində  
valideynlərini itirmiş uşaqlardır. Belə uşaqların  
inkişafı, bir qayda olaraq, bunun baş verdiyi  
yaşla müəyyən edilir. Uşaq nə qədər tez valideyn  
himayəsindən məhrum olarsa, onun fəsadları  
uşağın şəxsi inkişafına bir o qədər çox təsir edər.  
Valideyn himayəsindən məhrum olmuş uşaqlar  
(sosial yetimlər) valideynləri sağ olan, lakin bu  
və ya digər səbəbdən övladlarını böyütməyən  
uşaqlardır. Bu kateqoriya şərti olaraq bir neçə  
qrupa bölünür:  
həyatın ilk aylarında atılmış və uşaq  
evində təhsildən keçmiş uşaqlar (doğulmuşdan  
3-4 yaşa qədər valideynsiz qalan uşaqlar);  
valideynləri tərəfindən valideynlik hü-  
quqlarından məhrum edilməsi və ya digər  
səbəblərə görə uşaq evinə qəbul edilmiş uşaqlar,  
yəni. ailədə ən çox mənfi həyat təcrübəsi olan  
uşaqlar;  
Əsas mətn  
Uşaq evlərindən olan uşaqlar, bir qayda ola-  
raq, təhsil fəaliyyəti üçün motivə malik deyillər,  
cisimləri və hadisələri sistemli şəkildə öyrənmək  
və onların xüsusiyyətlərini ayırmaq bacarığı  
kifayət qədər inkişaf etməmişdir. Qavrama  
qüsuru təkcə məktəbdə deyil, həm də uşağın  
ümumi zehni inkişafı üçün nəticələrə səbəb ola  
bilər. Tədris fəaliyyətində əsas şey tapşırığı  
yerinə yetirərkən diqqəti müəyyən bir ümumi  
fəaliyyət rejiminə yönəltmək bacarığıdır. Bir  
qayda olaraq, uşaq evinin uşaqlarında belə bir  
bacarıq formalaşmayıb.  
Valideyn himayəsindən məhrum olmuş  
uşaqlar daha aqressivdirlər, başqalarını daha tez-  
tez günahlandırmağa meyllidirlər, necə oldu-  
ğunu bilmirlər və günahlarını etiraf etmək istə-  
mirlər, yəni, əslində onlarda münaqişəli vəziy-  
yətlərdə müdafiə xarakterli davranış formaları  
küçə uşaqları “küçədə” həyat təcrübəsi  
olan spesifik uşaqlardır.  
Qeyd olunan şərti qrupların hər biri valideyn  
məhrumiyyətinin nəticələrinin öz xüsusi  
damğasını daşıyır [3, s.46].  
69  
Valideyn himayəsindən məhrum olan  
uşaqlarda aqressiyanın növləri  
M. V. HƏSƏNOVA  
üstünlük təşkil edir və münaqişəni konstruktiv  
həll etmək iqtidarında deyillər. Aşağı siniflərdə  
şagirdlər diqqəti cəlb etmək üçün əllərindən  
gələni edirlər. Müşahidə əsasında bu uşaqlarda  
böyüklərlə ünsiyyət ehtiyacından xəbər verir ki,  
bu da, davranışda müəyyən kənara çıxmalara  
səbəb olur [4, s.98].  
Fiziki aqressiya- “rəqibə” qarşı fiziki güc  
tətbiq etmək.  
Dolayı aqressiya - başqa bir şəxsə dolayı  
şəkildə yönəldilmiş aqressiya və ya heç kimə  
yönəldilməmiş aqressiya.  
Qıcıqlanma - ən kiçik həyəcanda mənfi  
hisslərin təzahürü.  
Aqressiya başqa bir və ya bir qrup insana,  
heyvana zərər verən və ya zərər vermək niy-  
yətində olan qəsdən edilən hərəkətlərdir. Psixo-  
logiyada “aqressiya” termini müxtəlif cür şərh  
olunur. Aqressiya (lat. Aggressio - hücum) -  
fiziki və ya psixi zərər verməyə, hətta başqa bir  
şəxsə və ya qrupun məhvinə yönəlmiş fərdi və  
ya kollektiv davranış və ya hərəkətdir. Aqressiv  
davranış açıq və ya gizli təhlükə, eləcə də zərər  
ehtiva etməsi ilə fərqlənən hər hansı insan  
davranışıdır [2, s. 33].  
Psixoloji ədəbiyyatın tədqiqi göstərdi ki,  
aqressiyanın yaranmasının əsas səbəbləri aşağı-  
dakılardır:  
1) Somatik xəstəliklər, beyin patologiyaları;  
2) Ailə daxili münasibət problemləri: müba-  
hisələr, ata və ana arasında münaqişələr;  
3) Valideynlərin yalnız evdə deyil, həm də  
cəmiyyətdə birbaşa aqressiv davranışı;  
4) Uşaqlar üçün aqressiv davranış nümunəsi  
kimi əsəbiliyi və şübhəsi ilə şagirdlərin  
davranışında aqressiv fon yaradan müəllimin  
təsiri  
5) Aqressiyanın səbəbləri həm də uşaqların  
xarakterik xüsusiyyətləri ola bilər, məsələn, həd-  
dindən artıq həyəcanlılıq, affektiv partlayışlara  
meyl və s.  
Neqativizm –aqressiyanın elə bir forma-  
sıdır ki, o, formalaşmış adət və qanunlara qarşı  
aktiv mübarizəyə passiv müqavimət formasında  
özünü göstərir.  
Verbal aqressiya - şifahi reaksiyalar  
vasitəsilə mənfi hisslərin ifadəsində özünü  
göstərir.  
Heç bir halda uşaqda aqressiya boğul-  
mamalıdır. Buna görə də, uşaq evinin müəl-  
limlərinin vəzifəsi uşaqlara başqalarına zərər  
vermədən aqressiyalarını idarə etməyi, maraq-  
larını müdafiə etməyi və sosial cəhətdən məqbul  
üsullarla özlərini müdafiə etməyi öyrətmək  
ehtiyacından ibarətdir. Axı aqressiya həm də  
konstruktiv ideyalar və məqsədlər üçün enerji  
mənbəyi kimi xidmət edə biləcək nəhəng  
qüvvədir [1, s. 134-135]  
Bütün deyilənləri ümumiləşdirərək qeyd  
etmək lazımdır ki, artıq məktəb çağında aqressiv  
davranış müxtəlif formalara malikdir. Psixolo-  
giyada aqressiyanın növlərinin bir neçə təsnifatı  
əyyən edilmişdir ki, bu da davranışı düzəl-  
tmək üçün tədbirlərin işlənib hazırlanmasını  
asanlaşdırır.Aqressiyanın təzahürlərinin səbəb-  
ləri müxtəlif ola bilər, lakin əksər hallarda bu cür  
təzahürlər uşağın ətraf mühitindən və onun şəxsi  
xüsusiyyətlərindən asılıdır [7, s. 111].  
6) Çox vaxt uşaqların aqressiyasının səbəbi  
valideynlər və əllimlər tərəfindən diqqət və  
anlayışın olmamasıdır və bir uşağın sosial  
əlaqələri bərpa etmək üçün çıxılmaz cəhdidir[9,  
s. 72-73]. Əgər uşaq heç olmasa bir dəfə  
aqressivliklə istədiyinə nail olubsa və ətrafın-  
dakılar ona təslim olubsa, o zaman məqsədinə  
çatmaq üçün bu üsula əl atmağa davam edəcək.  
Aqressiya üçün cəza eyni nəticəyə gətirib  
çıxarır, çünki daxili aqressiya mütləq özünü  
göstərə bilər: evdə deyilsə, məktəbdə, cəmiy-  
yətdə və s. Beləliklə, aqressiyaya görə verilən  
cəzalar onu azaltmır, əksinə, aqressiyanın  
səviyyəsini daha da artırır.  
Bu istiqamətdə işi həkim, psixoloq və  
pedaqoq birgə həyata keçirə bilər. Fərdi işlərlə  
yanaşı, qrup üsullarından da istifadə olunur.  
Əsas yeri uşaq evinin sakinlərinə başqaları ilə  
məqbul ünsiyyət üsullarını mənimsəməyə,  
onların daxili dünyasına və digər insanların  
emosiyalarına marağı inkişaf etdirməyə, qəzəbi  
məqbul formada çıxarmaq yolları ilə tanış  
olmağa kömək edən məşqlər və oyunlar tutur.  
Oyun fəaliyyətləri valideyn himayəsindən məh-  
rum olmuş uşaqlarda dəstəkləyici emosional  
mühitdə başqalarına inam hiss etməyə imkan  
verir. Qrupa yalnız aqressiv uşaqlar deyil, həm  
də konstruktiv ünsiyyət bacarıqları nümayiş  
etdirə bilən və nümunə ola bilən daha sakit  
uşaqlar daxil edilir və qrupda sonuncular daha  
Aqressiyanın növlərinin bir neçə təsnifatı var  
[8, s. 33-34]:  
70  
Elmi Xəbərlər № 2, 2022  
(Humanitar elmlər seriyası)  
e-ISSN 2789-4614  
Qərbi Kaspi Universiteti  
p-ISSN 2789-4606  
çox olmalıdır. Dərslərin oyun forması bütün  
uşaqlar üçün maraqlıdır [6, s. 122]  
2. Дубинко, Н.А. Влияние когнитивных  
процессов на проявление агрессивности в  
детском возрасте. - М.: Сфера, 2005  
Nəticə  
3. Елизаров, А.Н. Психологическое  
консультирование семьи. - М.: Владос, 2006.  
4. Степанов, В.Г. Теория психических  
состояний и актуальные проблемы воспи-  
тания и обучения школьников // В сб.: О  
некоторых проблемах обучения и воспи-  
тания учащихся на современном этапе. - М.:  
Просвещение, 2005.  
5. Carlson, N. 'Hormonal Control of  
Aggressive Behavior' Chapter 11 in [Physiology  
of Behavior], 2013, Pearson Education Inc.  
6. Dollard, J., Doob, L. W., Miller, N. E.,  
Mowrer, O. H., & Sears, R. R. (1939).  
Frustration and aggression. New Haven, CT:  
Yale University Press.  
7. Soma, Kiran K.; Scotti, Melissa-Ann L.;  
Newman, Amy E.M.; Charlier, Thierry D.;  
Demas, Gregory E. (2008). "Novel mechanisms  
for neuroendocrine regulation of aggression".  
8.Siever, Larry J. (2008)."Neurobiology of  
Alimlər bildirirlər ki, aqressivlik xeyli  
cavanlaşıb. Əgər əvvəllər, əsasən yeniyetməlik  
dövründə aqressivliyin ilkin təzahürlərindən  
gedirdisə, indi bu problem ibtidai siniflər üçün  
də aktuallaşıb. Onlar həmçinin hesab edirlər ki,  
aqressiv uşaqlarla aparılan profilaktik iş aqressiv  
davranışın səbəblərini aradan qaldırmağa yönəl-  
dilməli, qeyri-mütəşəkkil inkişafın xarici təza-  
hürlərinin aradan qaldırılması ilə məhdudlaş-  
mamalıdır. Proqramların yaradılması və inkişafı  
zamanı yalnız simptomları (aqressiv təza-  
hürlərin formaları, şiddəti,) deyil, həm də uşağın  
onun davranışına münasibətini nəzərə almaq  
lazımdır. Əməyin ən təsirli vasitəsi psixoloq  
tərəfindən xüsusi olaraq təşkil edilən oyun  
fəaliyyətidir. Əslində, bu, yalnız qarşısının alın-  
ması məqsədlərinə xidmət etmir, həm də prob-  
lemi uşağın gözü ilə görməyə imkan verən  
qiymətli diaqnostik material verə bilər [5, s.  
131].  
Valideyn himayəsindən məhrum olmuş  
uşaqlar həyatlarının müxtəlif dövrlərində aqres-  
siv davranış sərgiləyə bilərlər. Bu da onların  
valideyn deprivasiyasına verdikləri cavab  
reaksiyasıdır [10, s. 1-2]. Unutmaq olmaz ki, ailə  
mühiti uşaqların fiziki və psixi inkişafı üçün  
əvəzolunmaz mühitdir.  
9. Perusse, D. & Gendreau, P. 'Genetics and  
the Development of Aggression' in Develop-  
Guilford Press.  
10. Zych, I., Ortega-Ruiz, R., and Del Rey, R.  
(2015). Systematic review of theoretical studies  
on bullying and cyberbullying: facts,  
knowledge, prevention, and intervention.  
Aggress. Violent Behav. 23, 12.  
ƏDƏBİYYAT SİYYAHISI:  
1. Əhmədova, A. M. İbtidai məktəb yaşında  
uşağın sosial-psixoloji inkişafı / A. M.  
Əhmədova, F. A. Mahmudova. - Kazan: Buk  
nəşriyyatı, 2014. - s.134 - 135.  
Милана Валех кызы HАСАНОВА  
Детские Деревни SOS, Социальный работник  
Западно-Каспийский Университет, магистрант  
Email: milana.adiyeva@gmail.com  
ВИДЫ АГРЕССИИ У ДЕТЕЙ, ЛИШЕННЫХ РОДИТЕЛЬСКОЙ ОПЕКИ  
Резюме: В последние годы растущий интерес к этой теме вызван увеличением числа  
агрессивных детей, характеризующихся беспокойством, неуверенностью в себе и  
эмоциональной неустойчивостью. По данным литературы, в основе агрессивного поведения  
лежат страхи: боязнь быть отвергнутым, боязнь быть покинутым, боязнь унижения, боязнь  
публичных выступлений и др. Выбор темы также был обусловлен особой остротой проблемы  
71  
Valideyn himayəsindən məhrum olan  
uşaqlarda aqressiyanın növləri  
M. V. HƏSƏNOVA  
взаимоотношений сверстников и взрослых, что усложняет процесс социализации детей,  
лишенных родительской опеки.  
Ключевые слова: вербальная агрессия, косвенная агрессия, раздражительность, лишение  
родительской опеки, агрессивное поведение, детский дом.  
Milana Valeh HASANOVA  
Western Caspian University, master’s degree  
SOS Children’s Villages, a social worker  
Email: milana.adiyeva@gmail.com  
TYPES OF AGGRESSION IN CHILDREN DEPRIVED OF PARENTAL CUSTODY  
Summary: In recent years, the growing interest in this topic stems from an increase in the number of  
aggressive children characterized by concern, insecurity and emotional instability. According to the  
literature, aggressive behavior is based on fear: fear of rejection, fear of abandonment, fear of  
humiliation, fear of public speaking, etc. The choice of the topic was also conditioned by the particular  
acuteness of relations problem between peers and adults, which complicates the process of  
socialization of children deprived of parental care.  
Keywords: verbal aggression, indirect aggression, irritation, deprivation of parental care,  
aggressive behavior, orphanage  
Daxil olub: 17.07.2022  
72