73
Qərbi Kaspi Universiteti
p-ISSN 2789-4606
Elmi Xəbərlər 2, 2022
(Humanitar elmlər seriyası)
e-ISSN 2789-4614
Rübabə Mübariz qızı ŞƏFİBƏYLİ
BDU-nun Sosiologiya kafedrasının
doktorantı
E-mail: rubabashafibayli@gmail.com
GƏNCLƏR SUBKULTURASININ FORMALAŞMASI VƏ İNKİŞAFI
Xülasə: Bu məqalədə gənclər subkulturasının formalaşması və inkişafını tədqiq etmişəm. XX əsrdə formalaş-
mağa başlayan, gənclər kollektivləşmələrindən meydana gələn submədəniyyət anlayışı o dövrdən başlayaraq
bir çox tədqiqatçının diqqət mərkəzində olmuşdur. Subdəniyyət və ya subkultura anlayışları latınca sub və
kultura sözlərindəndir. Bu nöqteyi nəzərdən, submədəniyyət dedikdə, mədəniyyətdaxili, mədəniyyətyanı başa
düşülür.
Subkulturanın tərkibini formalaşdıran insanlar miyyətin fərqli bir qrupuna mənsub olub, cinsi mənsubiyyəti,
yaşı, etnik rkibi, incəsənət zövqləri, geyim üslubu və yaşayış rzi ilə cəmiyyətin digər üzvlərindən
fərqlənərək, subkultura altında birləşirlər. Bütün bunları zərə alaraq, submədəniyyəti öz mənəvi dəyərləri,
normaları, həyat tərzi və düşüncə forması olan gənclərdən ibarət əlavə mədəniyyət forması kimi təsvir etmək
olar.
Açar sözlər: submədəniyyət, sosial həyat, sosial normalar, gənclər siyasəti.
UOT: 316
DOİ: 10.54414/txpm4421
Giriş
Cəmiyyətin vacib hissəsi olaraq mədəniyyət
insanların gündəlik həyat fəaliyyətində yaranan
və formalaşan sosial normalar dəyərlər sis-
temi hesab olunur. [1, 42] Bu sosial norma və
dəyərlər sistemi insanların şəxsiyyətinin forma-
laşmasında böyük rol oynayaraq, rdin gün-
dəlik fəaliyyətinin bir hissəsi olub, cəmiyyətin
özəyini təşkil edir. Bu baxımdan r bir
mədəniyyət formalaşdığı ya aid olduğu
cəmiyyətlə əlaqəli olduğundan, o cəmiyyətin
inikası hesab olunur.
Tarixin əyyən dövrlərində cəmiyyətdə
mövcud olan mədəniyyətlə yanaşı, bu dəniy-
yətin başqa təzahür forması kimi dəniyyət-
daxili və mədəniyyətyanı anlayışları meydana
çıxmışdır. Elmi ədəbiyyatlarda bu anlayış sub-
mədəniyyət olaraq da ifadə olunur.
Cəmiyyətin daxilində belə fərqli bir qrup in-
sanların birləşməsi cəmiyyətin inkişafı üçün so-
sial inqilab rolunu oynadığını hesab etmək olar.
Bu baxımdan Karl Marksın fikrincə, cəmiyyətin
sosial inkişafında mühüm faktor kimi miy-
yətin məhsuldar qüvvələrinin dəyişilməsi sosial
inqilaba, istehsal üsulunun, ümumilikdə isə
cəmiyyətin dəyişilməsinə səbəb olur. Marksa
görə, bu tip inqilablar “tarixin lokomotivləridir”,
cəmiyyəti yeniləşdirir, inkişafını sürətləndirir.
[1, 44] Cəmiyyətdə baş verən dəyişikliklər
cəmiyyətin yenidən formalaşmasına, dəyi-
şilməsinə və son nöqtədə əvvəlkindən daha
fərqli struktura sahib olmasına gətirib çıxarır.
Qeyd etmək lazımdır ki, sosioloqlar rə-
findən subkulturaya dair razılaşdırılmış rif
yoxdur. Submədəniyyət nəzəriyyəçiləri daha
çox subkultural qrupları araşdırdıqları və sosio-
loji sapma nəzəriyyələrini submədəniyyət çər-
çivəsinə daxil etdikləri üçün subkulturaların təri-
fini genişləndirməyə və dəyişməyə davam
edirlər. Beləliklə, subkulturanın rifi müba-
hisəlidir. Bəzi nəzəriyyəçilər hətta bu konsepsi-
yanın öz faydalılığını geridə qoyduğuna inanır-
lar. Bununla belə, subkulturalar və subkulturo-
loji nəzəriyyənin giriş anlayışı üçün işlək tərif la-
zımdır. Beləliklə, aşağıda göstərilən subkultura-
ların xüsusiyyətləri ən görkəmli subkultural
alimlərin konsepsiyalarını nəzəriyyələrini
özündə cəmləşdirir. [3] Subkulturalar dominant
mədəniyyətlər kimi təbəqələşmə sistemlərini ya-
radırlar. Subkulturaların bəqələşmə sistemi
qrup daxilində davamlı dəyişən kollektiv dəyər-
lərə əsaslanır. Dominant dəniyyətlər kimi,
subkulturalar da təbəqələşməni mədəni kapital,
simvolik kapital və orijinallığa əsaslanır.
Mədəni kapital fərdin subkulturanın norma
təcrübələrinə necə əməl etməsinə əsaslanır, sim-
volik kapital fərdin subkulturada statusuna
əsaslanan hörmət və qanunilikdir. Bununla belə,
74
R. M. ŞƏFİBƏYLİ
Gənclər subkulturasının formalaşması və
inkişafı
orijinallıq, fərdlərin subkulturanın bir hissəsi ol-
maq üçün ardıcıl olaraq yerinə yetirməli olduğu
sosial quruluşdur. Stratifikasiya sisteminin və
həqiqiliyin əlavə komponenti subkulturanın ixti-
saslaşdırılmış lüğətidir. İxtisaslaşmış lüğət
subkulturada olanlarla olmayanlar arasında bö-
lünməni göstərir, əyyən sözlər və ifadələr
subkulturanın hamısı və ya kiçik bir hissəsi
tərəfindən başa düşülür. Beləliklə, ixtisaslaşdı-
rılmış submədəniyyət lüğəti fərdlərin nə qədər
subkulturanın bir hissəsi olduğunu nümayiş et-
dirir və subkulturanın daxili iyerarxiyasına əlavə
edir. [3]
Subkultura, bir mədəniyyət daxilində özünü
mənsub olduğu ana dəniyyətdən fərqlən-
dirən, çox vaxt bəzi əsas prinsipləri qoruyan in-
sanlar qrupudur.
Subkulturalar mədəni, siyasi və cinsi məsə-
lələrlə bağlı öz norma və dəyərlərini inkişaf et-
dirir. Subkulturalar cəmiyyətin bir hissəsi olub,
özünə məxsus xüsusiyyətləri ehtiva edir.
Submədəniyyət çoxluğun dəniyyətindən
öz dəyərlər sistemi, danışıq jarqonu, davranış
mədəniyyəti və geyimi ilə fərqlənməyə çalışır.
Milli, demoqrafik, ixtisas, coğrafi və digər əsas-
lar üzrə formalaşan submədəniyyətləri təsnif
edirlər. Ən diqqət çəkən isə gənclərə xas olan
submədəniyyətdir.
Submədəniyyət nəzəriyyəsi ilk dəfə 1920-ci
illərdə Çikaqo Məktəbində sosiologiya alimləri
tərəfindən hazırlanmışdır. Çikaqo ktəbi devi-
ant davranışın mövcudluğunu araşdırmağa baş-
ladı və yaranan fərqi cəmiyyətdəki sosial prob-
lemlərin məhsulu kimi müzakirə etdi. Birmin-
gem Məktəbi fərdlərin subkulturalar adlanan
kollektiv yayınma formalarında iştirak edən
qruplara qoşulma yollarını araşdıraraq subkultu-
roloji nəzəriyyəyə əlavə etdi. Müasir nəzəriy-
yəçilər üçün konsepsiyanın özü mübahisəlidir və
bəziləri subkulturanın artıq kollektiv aliy-
yətləri təsvir etmədiyini irəli sürən “post-subkul-
tura” perspektivi ilə uyğunlaşır. Sosioloqlar
subkulturaların niyə formalaşdığını, subkultu-
ristlərin nə üçün deviant qrup davranışı ilə
məşğul olmağı seçdiklərini və bütövlükdə
cəmiyyət haqqında hansı subkultural fəaliyyətin
bizə məlumat verə biləcəyini öyrənmək üçün
subkulturaları öyrənməyə davam edirlər. [3] Çi-
kaqo Məktəbi, tədqiqatlarına etnoqrafik və em-
pirik yanaşmaya böyük diqqət yetirməklə, ya-
yınma çərçivəsindən istifadə edərək subkultura-
ları əyyən etdi. Çikaqo Məktəbindən ortaya
çıxan töhfələrin əksəriyyəti immiqrantlara, afro-
amerikalılara yoxsul işçi sinfinə yönəlmiş
tədqiqatlarla müəyyən qrupların niyə cinayət və
ya deviant davranışa daha çox meylli olduğu su-
alına yönəldilmişdir. Bundan əlavə, Çikaqo
Məktəbinin nəzəriyyəçiləri deviantlığı sosial in-
teraksionizm kontekstində təhlil etdilər və
beləliklə deviant subkultural, yəni dəstə iştira-
kını if fərdi seçimlər, əxlaqi uğursuzluqlar
ya psixoloji pozğunluqlar kimi fərdi şəxsiyyət
xüsusiyyətləri və genetikası deyil, sosial və eko-
loji problemlərin nəticəsi kimi qeyd etdirlər. [3]
1922-ci ildə Çikaqo Məktəbindən Robert
Park və Ernest Burgess sosial həyatı bioloji
orqanizmlərlə müqayisə edən “insan ekologi-
yası” zəriyyəsini inkişaf etdirdilər. Onlar iddia
edirdilər ki, sosial qruplar və institutlar bütöv-
lükdə sosial qrupun sabitliyi üçün birlikdə
fəaliyyət göstərirlər. Münaqişə, dəyişiklik
rəqabət yarandıqda insanlar yeni şərtlərə uyğun-
laşmağa çalışırlar, ticədə isə cəmiyyət taraz-
lığa qayıdır. Texnoloji yeniliklər və iqtisadi
dəyişikliklər kimi məsələlər sosial nizamsızlığa
səbəb ola bilər ki, bu da öz növbəsində yayınma
ilə nəticələnə bilər. Məsələn, dəstələr və digər ci-
nayətkar qruplar qanuni resurslara qeyri-qanuni
yollarla daxil olmaq məcburiyyətində olan sosial
gərginlik səbəbindən yaranır. Clifford Shaw
Henry McKay 1942-ci ildə bu nəzəriyyəni devi-
asiya üçün sosial qeyri-mütəşəkkilləşmə çər-
çivəsini inkişaf etdirərək genişləndirdilər. Onlar
iddia edirdilər ki, yayınma və sosial qeyri-sabit-
lik ilk növbədə coğrafi yerləşmənin nəticəsidir,
çünki yaşayış yerlərində qeyri-sabitlik yüksək
dərəcədə ortaya çıxır. Bundan əlavə, Edwin Sut-
herland və Donald Cressey 1934-cü ildə Çikaqo
Məktəbinin fərdlərin sosial mühitinin onların di-
ferensial assosiasiya nəzəriyyəsi ilə cinayət
törətmə ehtimalına təsir etdiyinə dair təklifini
genişləndirdilər. Diferensial assosiasiyanın əsas
mənası ondan ibarətdir ki, cinayətkar yayınma
üçün üsullar və əsaslandırma, xüsusən də yaxın
dostlardan və ailə üzvlərindən öyrənilir. Belə-
liklə, deviant davranışa meyllər doğuş zamanı
əyyən edilmir, lakin həmyaşıdların sosial
qrupları normadan daha çox deviant dostlara
keçdikcə zamanla inkişaf edir. [3]
Subkultura iştirakçıları çox vaxt dominant
mədəniyyətə uyğun lməyən marginallaşmış
75
Qərbi Kaspi Universiteti
p-ISSN 2789-4606
Elmi Xəbərlər 2, 2022
(Humanitar elmlər seriyası)
e-ISSN 2789-4614
şəxslərdən ibarətdir. Hovard Bekerin 1963-
ildə etiketləmə nəzəriyyəsində qeyd etdiyi kimi,
dominant sosial qruplar “qrupdaxili”nin paylaşı-
lan dəyərlərinə və normalarına əsaslanan “qrup-
dankənar”ın kim olduğunu müəyyən edir.
“Qrupda” sosial qruplar çox vaxt “xarici
qrup”un hansı yərləri və normaları yerinə ye-
tirə bilməyəcəyinə qərar verən dominant
mədəniyyətdir. Bunun əksinə olaraq, “xarici
qrup” “qrupdaxili” ilə eyni resurslara və ya prak-
tikaya malik olmaya bilər və öz növbəsində
“qrupdaxili”nin norma gözləntilərini qarşı-
laya bilməz və beləliklə də onları dominant
qrupdan kənara çıxara bilər. Bu fərdlər dominant
mədəniyyətin normalarına cavab verə bilmədik-
lərindən və deviant kimi qiymətləndirildiklərinə
görə onlar dominant mədəniyyətdə tam iştirak
etməkdən kənarlaşdırılır. Ortaq marginallaşma,
bir çox subkulturistlərin əsas cəmiyyətdə fərqli
mənşələrə malik olmasına baxmayaraq eyni
“kənar” statusunu paylaşa bilməsi fikri hesab
olunur. [3] Eynilə, subkulturistlər struktur olaraq
marginallaşmaqdan rqli olaraq öz marginallaş-
malarını “seçə” bilərlər. Məsələn, rok subkultu-
rasında iştirak en fərdlər məqsədyönlü şəkildə
əsas cəmiyyətin qaşlarını qaldırmaq üçün saçla-
rına mohawk geyə bilərlər.
Cəmiyyət əvvəlcə bu şəxsləri şəxsiyyətləri-
nin əyyən bir aspektinə görə marginallaşdıra
bilər, lakin onlar saçlarına mohawk geyindikdən
sonra, cəmiyyət onları subkulturada iştiraklarına
və onun deviant üslubuna görə kənarlaşdırır.
Marginallaşma nöqteyi nəzərindən, cinsi az-
lıqlar da özlərini LGBT mədəniyyəti kimi 20-ci
və 21-ci əsrin ən böyük cinsi subkulturası hesab
edirlər.
Bununla bərabər subkultura anlayışı keçən
əsrdə fərqli baxışlarla da təhlil olunaraq ilkin an-
layışından uzaqlaşdırılmışdır. Bu baxımdan sub-
mədəniyyət anlayışı müxtəlif transformasiyalara
məruz qalaraq bir çox spesifik növləri də forma-
laşmışdır. [2]
Sosioloq Qeri Alan Fayn və Şeril Klaynma-
nın 1979-cu ildəki tədqiqatı göstərdi ki, subkul-
tur elə bir qrupdur ki, qrupdaxili dəyərləri, nor-
maları, davranışları qəbul etmək potensialı olan
üzvləri təhrik etməyə xidmət edir.
1940- illərdə ilk dəfə Amerikada Çikaqo
məktəbində gənclərin müxtəlif davranışları,
psixoloji vəziyyətləri, sosial həyatda özlərini
idarəetmə formalarının hlili olaraq submədə-
niyyət anlayışı formalaşmağa başlanmışdır. Bu-
rada gənclərin kriminal vəziyyətlərə düçar ol-
ması, sosial həyata dezadaptasiyası, uyğunlaşa
bilməməsi kimi hallar müşahidə olunmuş bu
kimi halları nclərin formalaşdırdığı ya on-
lar arasında yaranan mini dəniyyət kimi izah
edirlər. Bu yeni mədəniyyət növü digərlərindən
çox fərqləndiyi üçün tədqiqatçıların diqqətini
çəkməyə başlamışdır. [2] Bu baxımdan Ameri-
kada başlayan ilk tədqiqatları nəzərə alsaq, bunu
submədəniyyətin ilk yarandığı və formalaşmağa
başladığı dövr hesab etmək olar.
1940-illərin sonlarından başlayaraq 1960-
illərədək subkultura anlayışının tədqiq olun-
ması geniş vüsət almışdı. Tədqiqat artıq sadəcə
Amerikada deyil, həmçinin Böyük Britaniya və
Kanadada da başlamışdı. Tədqiqatçılar artıq
gənclərin sadəcə kriminal qruplarını deyil, ümu-
milikdə sosial həyatdakı ncləri tədqiq etməyə
başlamışdılar. min dövrdə dünyada texnoloji
inkişaf, yeni yərlərin, ideologiyaların forma-
laşdığı bir sosial mühitdə artıq gənclərdə liberal
düşüncə tərzi meydana çıxmış, onlar daha
sərbəst yaşamaq, maddi mənəvi olaraq vali-
deynlərindən azad olmaq, mənəvi və müha-
fizəkar fikirlərdən qurtulmaq istəyirdilər. Bu
kimi hallar gənclər arasında yeni bir submədə-
niyyətin formalaşmasını göstərirdi. Bu dövrü
submədəniyyətin formalaşmasının ikinci mərhə-
ləsi hesab etmək olar. Bu mərhələdə Mod, Rud-
boy, Tedi-boy və s. adlı submədəniyyət forma-
ları meydana çıxmışdır, hansı ki, bu mədəniyyət
nümunələri cəmiyyətin daha kasıb bəqəsinin
nümayəndələrini birləşdirən yeniyetmə gənclə-
rin olduğu və özlərini daha yüksək elit təbəqəyə
mənsub gənclərin həyat tərzlərinə oxşatmağa ça-
lışırdılar.
Submədəniyyət fenomeninin formalaşması-
nın üçüncü mərhələsi kimi 1960-cı illərin sonla-
rından başlayan tədqiqatlar və araşdırmalar
göstərir ki, bu mərhələ digərlərindən olduqca
çox fərqlənir. Bu dövrdə submədəniyyət feno-
meni ilə yanaşı, əks mədəniyyət anlayışı da mey-
dana çıxmağa başlamışdır. [2] Əksmədəniyyət
anlayışının nümayəndələri digərlərindən fərqli
olaraq hakim mədəniyyət növlərinə qarşı etiraz
edir, ictimai-siyasi ideologiyaları müdafiə
edirdi. Əksmədəniyyət anlayışını ilk fə elmi
ədəbiyyata 1960-ildə amerikalı sosioloq Con
76
R. M. ŞƏFİBƏYLİ
Gənclər subkulturasının formalaşması və
inkişafı
Milton Yinqer “Əksmədəniyyət və submədəniy-
yət” adlı qaləsində gətirmişdir. Bu qalə-
sində əksmədəniyyət fenomenini izah edərkən
dominant və hakim mövqe tutan dəyərlərə etiraz
edən, onları inkar edən gənclər haqqında yazırdı.
1960-illərdən başlayaraq Pank, Hipi, Qot,
Emo və s. adlı müxtəlif submədəniyyət növü
kimi əksmədəniyyət növləri yaranmağa başla-
mışdır. Bu dəniyyət növləri öz geyim tərzi,
həyata baxış bucağı, yaşam rzi və üsyankar
davranışları ilə həmin dövrün yeniyetmələrinə
böyük təsir etmiş, bir çoxlarını da öz qruplarına
daxil edə bilmişdilər.
1980-illərdən başlayaraq bir çox dqiqat-
çılar artıq submədəniyyət anlayışının yeni döv-
rün tələblərinə uyğun olmadığını yeni feno-
menin yaranmasının labüd olduğunu iddia
etməyə başladılar və nəticə olaraq 1990-
illərdən başlayaraq submədəniyyətin dördüncü
inkişaf mərhələsi formalaşdı bu mərhələdə
postsubmədəniyyət anlayışı meydan çıxdı. [9]
Bu fenomenin izahından göstərilir ki, artıq
gənclərin submədəniyyətində və yaxud da qrup-
larında stabillik, sərhəd anlayışı yoxdur.
Bütün bu deyilənlər yeniyetmə gənclərin
dünyaya baxışının həyat tərzinin formalaşma-
sına, bir müddət sonra isə dəyişilməsinə, bu
nöqteyi nəzərdən baxıldıqda isə submədəniyyət
fenomeninin geniş vüsət almasına, inkişaf dina-
mikasının sürətlənməsinə gətirib çıxarmışdır.
Fil Koen 1970-ci illərin əvvəllərində sub-
mədəniyyət və gənclərin cəmiyyətdə formalaş-
masının qarşılıqlı əlaqəsini aşkara çıxarmaq
üçün Şərqi London gənclərini tədqiq etməyə
başladı. O, iki rqli gənc subkulturasının öz ic-
malarında baş verən dəyişikliklərə necə reaksiya
verdiyini əyyən etmək üçün konteksti daha
geniş araşdırmağa başladı. O, Mod reaksiyasının
yeni zənginlik ideologiyasına qarşı olduğunu
irəli sürdü. Onlar göstərmək istəyirdilər ki, pul-
ları var onu necə xərcləməyi bilirlər. Bunun
əksinə olaraq, skinhedlər daha ənənəvi işçi sinfi
icmasına nəzər saldılar. Hər nəsil iş tapmağa ça-
lışır ya işsizliyə uyğunlaşır. Lakin 1920-ci
illərdə sonrakı onilliklərdən çox fərqli iqtisadi
şərait var idi. Cohen iddia edirdi ki, gənclər öz
xüsusi şəraitləri ilə mübarizə aparmaq və
cəmiyyətin hakim dəyərlərinə müqavimət
göstərmək vasitəsi kimi mədəni üslub inkişaf et-
dirirlər. Bu, fəhlə sinfi gənclərini sinfi müba-
rizənin standart daşıyıcıları kimi ortaya qoyur.
Gəncliyin cəmiyyəti dəyişdirmək üçün edə
biləcəyi real mənada çox az şey var, lakin
müqavimət üslub vasitəsilə göstərilə bilən sub-
yektiv məmnunluq təklif edir: geyim, saç dü-
zümü, musiqi və müxtəlif gənclik mədəniy-
yətlərinin dili. Koen iddia edirdi ki, bu üslublar
mənasız deyil, məna baxımından dərin qatlardır.
Bu, marksizmin strukturalizmini Etiketləmə
Nəzəriyyəsi ilə sintez edən Marksist Subkultural
Nəzəriyyənin tətbiqidir. Bu yanaşma Birmin-
gem Universitetində Müasir Mədəniyyət Araş-
dırmaları rkəzinin yanaşmasına uyğun gəlir-
di. Bu yanaşma nclik mədəniyyətinin məzmu-
nuna və sinif mənşəyinin yaratdığı rqlərə
diqqət yetirir. Belə bir fikir irəli sürülürdü ki, ka-
pitalist cəmiyyəti cəmiyyətin mədəni dəyərlə-
rindən öz mənfəətləri üçün istifadə edərək hege-
monluğa nail olmağa çalışır. Böyüklərin
hökmranlığı ipoteka, kredit kartları ailə
öhdəlikləri sistemi vasitəsilə həyata keçirilir və
onlar kapitalizmin nisbi təhlükəsizliyini qəbul
etməyə şirnikləndirilir. Lakin gənclər ailə üçün
uzunmüddətli öhdəlikdən və ya məsuliyyətdən
nisbətən azaddırlar çoxlu işsizlərlə gənclər
hegemonluğun strukturunda ən zəif nöqtədir.
[10]
Submədəniyyət anlayışı onun inkişaf dina-
mikası Azərbaycandan da yan keçməmişdir.
Ötən əsrin yeniyetmə gənclərində bu anlayışın
təzahür xüsusiyyətləri də özünü biruzə vermiş-
dir. Azərbaycanda 20-ci və 21-ci əsrin gəncləri-
nin davranış rzinə sosial-psixoloji aspektdən
nəzər salsaq, görərik ki, digər dünya ölkələrində
də olduğu kimi ölkəmizdə də texnologiyanın in-
kişafı ilə əlaqədar olaraq gənclərin davranış
tərzi, dünyaya baxış rəcəsi kəskin surətdə
fərqlənməyə başlayıb. Bu rq gənclərin hazırkı
cəmiyyətdə özlərini necə qəbul etdikləri və
gələcəyə necə baxdığı ilə əlaqəli qarşılıqlı
əlaqədə olub, müxtəlif kateqoriyalar üzrə forma-
laşmağa başlamışdır. Bu da Azərbaycan
gənclərinin müasir cəmiyyətin, dünyada gedən
sosial-psixoloji proseslərin təsirindən kənar ol-
madığını bu təsirdən asılı olaraq müəyyən
formada öz fərdiyyət anlayışını rk etməyə ça-
lışdığını göstərir.
Bir çox dünya ölkələrindən fərqli olaraq
gənclər və gənc nəslin nümayəndələri Azərbay-
can dövlətinin əsas demoqrafik kateqoriyaların-
dan biri hesab olunur və gənclərin dövlətimizin
gələcək siyasət prioritetində aparıcı rol oynayır.
77
Qərbi Kaspi Universiteti
p-ISSN 2789-4606
Elmi Xəbərlər 2, 2022
(Humanitar elmlər seriyası)
e-ISSN 2789-4614
Azərbaycanda demoqrafik göstəricilərin mü-
hüm faktorlarından biri gənclərdir. Sosial-de-
moqrafik qrup kimi gənclər əsasən yaş xüsu-
siyyətlərinə və göstəricilərinə görə digərlərindən
fərqlənirlər. Azərbaycanda 16-30 yaş arası in-
sanlar gənc hesab olunur. Bununla yanaşı Azər-
baycan Respublikasının “Gənclər siyasəti
haqqında” Azərbaycan Respublikasının Qanu-
nuna dəyişikliklər və əlavələr edilməsi haq-
qında” 5 may 2007-ci il tarixli Qanuna əsasən
Azərbaycanda gənclər 14-29 yaşlarında hesab
edilir. [5, 132] Bu baxımdan da Azərbaycanda
son dövrlərdə gənclərin sayı xeyli rəcədə art-
mışdır. Gənc və güclü dövlət olaraq Azərbaycan
əhalisinin mühüm hissəsinin gənclərdən təşkil
olunması bu dövlətin perspektivdə iqtisadi
baxımdan güclü göstəricilərə sahib olacağını əks
etdirir.
Azərbaycan Respublikasının Prezidentinin
2012-ci il 29 dekabr tarixli 800 nömrəli Fərmanı
ilə təsdiq edilmiş “Azərbaycan 2020: Gələcəyə
baxış” İnkişaf Konsepsiyasının 7.3-cü bəndində
nəzərdə tutulan silsilə tədbirlər ölkədə demoqra-
fiya və əhali sakinliyinin inkişafına xidmət edir.
Bununla bağlı olaraq, “Azərbaycan Respublika-
sının demoqrafiya əhali sakinliyinin inkişafı
sahəsində Dövlət Proqramı”nın (2014-2015) la-
yihəsi hazırlanmışdır. [ 5, 152 ] Bu inkişaf kon-
sepsiyası layihə proqramları Azərbaycan
dövlətinin xalqa və əsasən də gənc nəslə göstər-
diyi diqqət və qayğının zahürü hesab olunur.
Ölkə əhalisinin 23,6 faizini təşkil edən gənclərə
dövlət qayğısı kimi 2002-ci ildə qəbul edilmiş
“Gənclər siyasəti haqqında” Azərbaycan Res-
publikasının Qanunu, 2005, 2011 və 2017-ci
illərdə “Azərbaycan gəncliyi Dövlət
Proqram”ları, 2015-ci ildə isə “2015–2025-ci
illərdə Azərbaycan gənclərinin İnkişaf Strategi-
yası” nı göstərmək olar. Qəbul olunan və yerinə
yetirilən proqram, layihələrdən bütün ölkə gənc-
ləri səmərəli istifadə edirlər.
Dövlətin gənclərə və gənclərin problemlərinə
biganə qalmadığının sübütü olaraq hər il Dövlət
Statistika Komitəsi “Azərbaycan gəncləri” adlı
statistik məcmuə hazırlayır və nəşr edir.
Nəticə
Bu məcmuədə “Demoqrafik göstəricilər”,
“Sağlamlığın qorunması”, “Təhsil və elm”,
“Məşğulluq işsizlik”, “Asudə vaxt”, “Gənc
ailələrdən ibarət olan ev təsərrüfatları, gənclərin
miqrasiyası gün ərzində orta vaxt sərfi”
“Hüquqpozmalar”və s. kimi bölmələrdə gənclər
haqqında lumat verilir. [6] Bütün bunlar bir
daha sübut edir ki, Azərbaycan Respublikası
gənc nəslə və onların formalaşdıra biləcəyi
mədəniyyət növlərinə daima dəstək və qayğısını
hiss etdirəcəkdir.
ƏDƏBİYYAT SİYAHISI:
1. Vahidov F., Ağayev T. Sosiologiya.
Bakı, Təknur, 2008, s.333
2. https://bakuresearchinsti-
tute.org/az/subm%C9%99d%C9%99niyy%C9
%99tl%C9%99rin-
dovrl%C9%99sm%C9%99si/
3. https://en.wikipedia.org/wiki/Subcultu-
ral_theory
4. https://haenfler.sites.grinnell.edu/sub-
cultural-theory-and-theorists/what-is-a-subcul-
ture/
5. Həsənov R., Sosial siyasət. Bakı, Av-
ropa, 2016, s.310
6. . https://www.stat.gov.az/source/de-
moqraphy/ay/
Рубаба Мубариз кызы ШАФИБЕЙЛИ
Докторант кафедры социологии БГУ
ФОРМИРОВАНИЕ И РАЗВИТИЕ МОЛОДЕЖНОЙ СУБКУЛЬТУРЫ
Резюме: В этой статье я изучила формирование и развитие молодежной субкультуры. Понятие
субкультуры, которое начало формироваться в ХХ веке и возникло в результате молодежных
коллективизаций, с тех пор находится в центре внимания многих исследователей. Это понятие
происходит от латинских слов суб и культура. С этой точки зрения субкультура означает
внутрикультурное, межкультурное.
Люди, составляющие субкультуру, принадлежат к разным группам общества, отличаются от других
членов общества по полу, возрасту, этническому составу, художественным вкусам, стилю одежды и
78
R. M. ŞƏFİBƏYLİ
Gənclər subkulturasının formalaşması və
inkişafı
образу жизни и объединяются под субкультурой. Учитывая все это, субкультуру можно
охарактеризовать как дополнительную форму культуры, состоящую из молодежи со своими
моральными ценностями, нормами, образом жизни и образом мышления.
Ключевые слова: субкультура, социальная жизнь, социальные нормы, молодежная политика
Rubaba Mubariz SHAFİBAYLİ
Doctoral student of the Sociology Department, BSU
FORMATION AND DEVELOPMENT OF YOUTH SUBCULTURE
Summury: In this article, I have analyzed the formation and development of the youth subculture. The concept
of subculture, which began to form in the 20th century and emerged from youth collectivizations, has been the
focus of many researchers since that time. This concept comes from the Latin words sub and culture. From
this point of view, subculture means intra-cultural, inter-cultural.
The people forming subculture belong to a different group of society, differ from other members of the society
in terms of gender, age, ethnic composition, artistic tastes, clothing style and lifestyle, and unite under the
subculture. Considering all this, subculture can be described as an additional form of culture consisting of
young people with their own moral values, norms, way of life and way of thinking.
Keywords: subculture, social life, social norms, youth policy.
Daxil olub: 11.08.2022