hansı bir güzəştdən imtina etdikləri öz barrika-
daları var idi. İnsanın azadlığı tamamilə olacaq
və ya olmayacaq. Ancaq bir kilometr məsafədə,
Senanın o tərəfində dünyanın köhnə ağaları
həyatlarını davam etdirirlər və Latın Məhəl-
ləsinin dinləri onlara uzaq bir şey kimi çatdır-
dılar. Şagirdlər divara yazdıqları xəyal gerçək-
likdir, amma bunun əksini göstərir: bu gerçəklik
(barrikadalar, kəsilmiş ağaclar, qırmızı
bayraqlar) xəyal idi.[6]
Ekzistensializm
Qeyd etmək lazımdır ki, ekzistensialistlər
üslub, ideya-məzmun cəhətdən ənənəvilikdən
nisbətən uzaqlaşır, əsərlərində insanın lirik-psi-
xoloji və əsasən fəlsəfi təsvirinə üstünlük
verirdilər. Onlar klassik fəlsəfənin əsas problemi
olan “İnsan nədir?” sualını, “İnsan nə edə
bilər?”, “İnsan nəyə qadirdir?” sualları ilə əvəz
edirdilər [4 s7]. Fərdin azadlığı problemini
ekzistensialistlər digərlərindən fərqli olaraq
daha kəskin və sərt şəkildə qoyur, kənar
ünsürlərdən təmizlənib, saf, aydın şəkildə oxu-
cuya təqdim edirdilər. Fəlsəfənin əsas bazasında
azadlıq ideya durduğu üçün ekzistensialist
yazıçıların əsərlərində bu kateqoriya əsas şərt
kimi ön planda dayanır. Avropa nəsrində
ekzistensializm sistem halında, ümumi proses
şəklində və ayrı-ayrı problemlər əsasında elmi-
nəzəri şərhi, ideya-bədii xüsusiyyətləri, ədəbi və
elmi faktlar əsasında təhlili dissertasiyada öz
əksini tapır. Bu baxımdan, tədqiqat sadalanan bu
problemlərin həllinə görə aktual hesab edilir [8
s2]. Məlum olduğu kimi, ekzistensialistlər,
ümumiyyətlə, bir sistem içində vahid bir sistem
olaraq fikirlərini təqdim etmirlər. Bunun əvə-
zinə, onlar düşüncələrini dolaysız olaraq öz
şəxsi həyatının bir aspektini aydınladan roman-
lar, dramalar və gündəliklər ilə təsvir edirlər.
Başqa sözlə, onlar bir texniki terminoloji istifadə
və ya yüksək ixtisaslaşan məsələlər ilə məşğul
deyil. Estetik səhnədə yaşayan insanlar, möv-
cudluqçu sahələrin birincisi, özünü də öz adına
ala bilməzlər. Estetikin ən vacib keyfiyyəti
qərarlar vermək üçün məsuliyyətdən uzaq
durmaqdır. Bu sahədə mövzunun parçalanması,
çoxlu sayda olduğu kimi tendensiyalara estetik
mərhələdə insanın həyatına səbəb olur. İnsan
bədəninin zövqlərinə diqqət yetirir, buna görə də
estetik davranış və mənəvi bir xarakter daşımır.
Çünki estetik bədənin ehtirasları çəkisini
qazanmışdır, birbaşa seçim edirlər. “Mövcudluq
əsas doğrulara dəqiq qavramlara münasibət
göstərməz. O, hər şeydən əvvəl insan gerçəyinə
vurğulayar. Mövcudluqda elmi biliklərin tərsinə
ümumidən deyil xüsusidən yola çıxarılır
(induktiv-deduktiv). Buna görə o, determiniz-
min qarşısında yer alır” [6 s12]. Beləliklə, hər bir
şəxsdən onun qərarlarını, məqsədini və mövcud-
luğunu xarakterizə etmiş olur. “Müasir fəlsəfədə
realist, empirik və ya materialist yanaşma kimi
mövcudluqçu yanaşma insanın ağıl və bədənin
varlığını azaldır. Ekzistensial bədəndə, ruhuna,
ağılına, duyğularına, ehtiraslarına, iradəsinə,
qərarlarına və hərəkətlərinə qısa olaraq, araşdır-
maların bütün istiqamətlərilə incələyər” Ekzis-
tentialist fəlsəfə obyekt deyil, subyekt fəlsə-
fəsidir. Burada əsas mövzu idealizmin mücərrəd
obyekti deyil, mövcud olandır. Mövcudluqçu
yanaşma mərkəzin "fəaliyyət göstərən mövzu
yaxınlaşması" kimi qəbul edərkən, ənənəvi
fəlsəfi yanaşma var ki, düşünmə mövzusuna
əsaslanır. Ekzistensial yanaşma azadlıq, qərar
qəbul etmə, məsuliyyət və hərəkət kimi
fəlsəfənin ən mühüm mövzusu kimi düşüncə,
rasionalizm və bilik kimi mövzulara yönəlir [7].
Nəticə
Aparılan təhlillərdən göründüyü kimi XX
əsrin sonu XXI əsrin əvvəllərində Milan
Kundera yaradıcılığında ekzistensializm öz
dominantlığını saxlayır.”Həyat başqa yerdədir”
romanında yazıçı yaşam və yazı məsələsinə
diqqəti çəkməkdədir. Aparılan araşdırma və təh-
lillərdən belə nəticə çıxır ki, bu romanda insanın
gündəlik yaşam tərzi, daxili məni, mənəvi
azadlığı əsərdə ön plana çəkilmişdir. İnsan artıq
abstrakt anlayışdan çıxaraq, yaradıcı bir varlıq
kimi yeni həyata qədəm qoyur. Dekartın “düşü-
nürəm, demək ki, varam” anlayışı, Haydeggerdə
“var olduğum üçün düşünürəm” ideyası ilə əvəz
olunur. Mövcudiyyət dünya içindədir və
dünyanın içində var olan varlıqdır. Varlıq -
Mövcud olan münasibətlərimizdə və hətta
özümüzlə olan münasibətlərimizdə inteqrasiya
olduğumuz bir konseptdir. İnsan hərşeyi
itirməlidir ki, hərşeyi ala bilsin. Yaşamın yaşa-
mağa dəyib dəymədiyini düşünmək fəlsəfənin
əsas sualına cavab verməkdir. İntiharın bir çox
səbəbi vardır. İnsanın düşünərək intihar etdiyi
hallara çox rast gəlinmir. Özünü öldürmək bir
mənada melodram olduğu kimi içini tökməkdir.
Modern insanın vəziyyətini ortaya qoyan bir