94
Qərbi Kaspi Universiteti
p-ISSN 2789-4606
Elmi Xəbərlər № 2, 2022
(Humanitar elmlər seriyası)
e-ISSN 2789-4614
Azər Əli oğlu QASIMOV
Azərbaycan İlahiyyat İnstitutu Dinin tarixi və fəlsəfəsi ixtisasının doktorantı
E-mail: azikqasimli@mail.ru
SALİM İBN ZEKVANIN “ƏS-SİRƏ” ƏSƏRİNDƏ İLK DÖVR İMAN-SİYASƏT
ƏLAQƏSİ
Xülasə
Salim ibn Zekvan, Hicri təqviminin I əsrində yaşamış Xarici / İbadi düşüncənin görkəmli
şəxsiyyətlərindən biridir. “əs-Sirə” adlı əsərində əhəmiyyətli Xarici / İbadi düşüncələri ortaya
qoymuşdur. Salim əsərində, dövrünün mühüm hadisələrinə yer vermişdir. Hz. Osman Hz. Əlinin
siyasi, sosial və hüquqi qərarlarını ağır şəkildə tənqid etmişdir. Xariciliyin iman anlayışı, ilk dövr
siyasi, sosial və mədəni hadisələr çərçivəsində formalaşmışdır.
Xaricilər imanı; söz, iqrar fəaliyyət kimi şərh etmişlər. Cəmiyyətdə inkişaf edən, siyasi və
hüquqi hadisələri iman kontekstində dəyərləndirmişlər. Hz. Osman dövrü ilə başlayan iman-siyasət
əlaqəsi, xaricilərlə zirvəyə çıxmışdır. İman; mütləq, sonsuz və müqəddəs olanı səmimi olaraq qəbul,
idrak və təsdiqdir. Bu qəbul və təsdiq; müsbət, mənalı və məsuliyyətli bir əxlaqı / davranışı doğurur.
Doğru bir iman,bəşəri olan bütün subyektiv qayğı və mənfəətlərin məhsulu olan imandan fərqlidir.
Açar sözlər: Salim ibn Zekvan, “əs-Sirə”, Xarici, İbadiyyə, İman, Siyasət.
UOT: 32
DOİ: 10.54414/mhtq9335
Giriş
Salim ibn Zekvan “əs-Sirə” adlı əsərində,
Xarici / İbadi düşüncənin vacib kodlarını və ilk
dövr iman-siyasət əlaqəsini ortaya qoymuşdur.
“əs-Sirə” adlı əsərində xüsusilə Hz. Osman və
Hz. Əli dövrü hadisələrini şərh etməsi üsulu ilə
Xarici / İbadi düşüncənin iman-əməl konteks-
tində şərhinin konkret nümunələrini əks
etdirmişdir. Salim, eyni zamanda siyasi hadi-
sələri iman kontekstində dəyərləndirərək, bu
düşüncənin mühüm fiqurlarından biri olmuşdur.
Din,fərd və cəmiyyətin həyatında ən effektiv
dəyərlərdən biridir. Fərdə və cəmiyyətə təsir
edən, istiqamətləndirən, həyəcan və ruh verən
bir motivasiyadır. Buna görə də din, heç bir
siyasi, hüquqi, fərdi və sosial məqsədə xidmət
etmir. Həmçinin yanlış bir inancın düşün-
cənin fanatizminə də qurban edilə bilməz. Dini
mətnlər öz bütövlüyü ərisində, göndərilmə
məqsədi diqqətə alınmadan götürüldükdə, əslin-
də onlara istənilən şərhlərin yükləndiyi görünür.
Dini fanatizmin ən problemli səbəblərindən biri,
ilahi əmrlərə məna yükləyib gündəlik həyata
tətbiq edərkən, məqsədinə zidd olan şərhlərdir.
Öz siyasi və fikir anlayışını mütləq doğru kimi
qəbul etmə və bu fikirləri başqalarına zorla bul
etdirmə cəhdi, xaosa və narahatlığa səbəb olur.
Bunun nəticəsində insanlar, yanlış bir istiqamətə
və məqsədə doğru yönəlir, bölünür, qruplaşır,
ayrılır bir-birlərinə düşmən olurlar. Beləliklə
əsl məqsədi insanları birlik, rabərlik və
qardaşlıq duyğuları için biryerdə yaşatmaq
olan din, bu məqsədindən uzaqlaşdırılaraq, bir
problem və xaos şəklində qarşımıza çıxır.
Xüsusilə də bəzi pis niyyətli şəxslərin əlində
şiddət, zülm və xaos vasitəsinə çevrilir.
Qurani-Kərim imanı, uca və müqəddəs dəyər
prinsipləri kimi əyyənləşdirmişdir. Bu
dəyərlərə müstəqil şəkildə inanmağa çağırır
İslam inancının dəyərlərini qəbul edib-etməmək
barəsində insanlara müstəqillik verir. Bu
mövzuda heç bir təzyiq və istiqamətləndirməni
qəbul etmir. Allah, öz adına heç bir şəxs və ya
təşkilata, iman ibadətlərdə təzyiq və məc-
buretmə haqqı verməmişdir. Quran, Hz. -
həmmədə də vəhyi təbl etməyi və əsla bu
barədə təzyiq göstərməməyi buyurmuşdur.
Salim ibn Zekvanın həyatı və əsərləri
Salim ibn Zekvanın vaxt, harada
doğulduğu nə zaman vəfat etdiyi barədə
mənbələrdə dəqiq məlumat yoxdur. Hicri I /
Miladi əsrdə yaşadığı bu əsrin sonlarında
dünyasını dəyişdiyi rz edilir. Erkən dövr
müsəlman əlliflər içində mühüm yer tutur.
Sadəcə “əs-Sirə”nin tədqiqindən onun Hicri I /
95
A. Ə. QASIMOV
Salim İbn Zekvanın “Əs-Sirəəsərində
ilk dövr iman-siyasət əlaqəsi
Miladi əsrdə yaşadığı əsrin sonlarında
vəfat etdiyi fikri irəli sürülmüşdür [6, s. 15-16].
Tarixi mənbələrdəki bəzi məlumatlar da
dəqiq deyildir. Fərruxi Sistaninin “Tarixi
Sistan” əsərində ərəblər tərəfindən işğal olunan
Bust şəhərində Salim adlı bir gəncin olduğu
daha sonra tanındığı qeyd edilmişdir [6, s. 15].
badi alim Şəmmaxi (928/1522), onun İbadiliyin
görkəmli nümayəndəsi Cabir ibn Zeydlə
(93/712) məktublaşdığını tanınmış İbadi-
lərdən biri olan Əbu Ubeydə Müslim ibn Əbi
Kərimə (145/762-763) ilə də eyni dövrdə
yaşadığını qeyd etmişdir [1, s. 235].
Salim ibn Zekvanın Cabir ibn Zeydlə
məktublaşması həm də Cabirdən təxminən
əlli il sonra vəfat edən Əbu Ubeydin müasiri
olması mümkün deyil. Buna görə də Şəm-
maxinin verdiyi məlumatlardan yalnız biri
doğrudur [7, s. 467].
Liviyalı İbadi tədqiqatçısı Əmr Xəlifə ən-
Nami, Şimali Afrikada naməlum bəzi İbadi
əlyazmalarıyla bağlı ləmə aldığı bir qa-
ləsində, bənzər bir fikir irəli sürərək, Cabir ibn
Zeydə aid olan risalələr kolleksiyası ərisində,
onun Salimə yazdığı bir risaləsinin olduğunu
demişdir [2, s. 15-17]. Bu mövzuyla maraqlanan
bəzi tədqiqatçıların fikrincə də o, Cabirin mü-
asiri olmuşdur. Bu lumatlar əsasında, Salimin
Hicri təqvimi ilk əsrində yaşadığı ortaya çıx-
mışdır. Salimin əsərində Xariciliklə bağlı 70/689
ilindən sonra hadisələrə yer verilməməsi,
Mürciə məzhəbinin sadəcə ilk təşəkkül dövrü ilə
bağlı məlumatların olması, m Salimin Cabir
ibn Zeydlə eyni dövrdə yaşadığını, m də
əsərin 70/689-cu illərin əvvəlində yazıldığını
göstərir [7, s. 467-469].
Salimin 717-719/99-101 illəri arasında
yaşadığı, Ummanın vam bölgəsində doğul-
duğu deyilir. Salim haqqında ən çox bilinən
xüsusiyyət, Ömər ibn Əbdüləzizin yanına gedən
altı fərlik qrupun içində olmasıdır. Salimin
Ömər ibn Əbdüləzizin yanına gedən altı nəfərlik
qrupun içində olması yazdığı “əs-Sirə” adlı
əsəri, Salimin İbadiyyə firqəsi içində mühüm bir
elmi və fikir şəxsiyyəti olduğunu göstərir [4, s.
99].
“Sirə”ni şr edən Patricia Crone və Fritz
Zimmerman, onun Cabir ibn Zeydlə (93/712)
məktublaşması, srədən kənarda yaşadığını
ağla tirsə də lakin onun haralarda və dəqiq
hansı dövrdə yaşadığının bəlli olmadığını
söyləmişlər [5, s. 12-16].
Salim, “əs-Sirə” adlı əsərinin ilk bölməsində
Quranın nazil olma bəbi və xüsusiyyətləri,
tövhidin mənası əhatə etdikləri, təqva və
cihadın əhəmiyyəti kimi mövzuları işləmişdir.
Bu bölmənin davamında elçilər, elçilərin
vəzifələri, bu kontekstdə Hz. Məhəmmədin
mövqeyi və vəzifəsini, onun dövründə Ərəbistan
yarımadasında olan Əhli-Kitab, Məcusilər və
müşriklər kimi dini icmaları işləmişdir. Daha
sonra dörd xəlifə haqqında məlumat vermişdir.
Hz. Osman və Hz. Əli dövrü ətraflı şəkildə izah
edilmişdir. Xariciliyin meydana lməsinə
zəmin hazırlayan Cəməl, Siffeyn döyüşləri və
Təhkim hadisəsi xüsusilə işlənmişdir. Daha
sonra Salim, Əzrəqi və Nəcədat kimi Xarici
firqələrindən də bəhs etmişdir. Əsər, ilk Xarici
firqələrlə bağlı məlumatları, Xaricilərə aid
orijinal bir mənbədən bizə təqdim edir. Salim,
əsərinin son bölməsində Mürciəyə tənqidlər
yönəltmiş, bbabə adlandırdığı bəiyyədən
bəhs etmiş Fətənə kimi ifadə etdiyi fitnə
qrupu və bu qrupun düşüncə və inanc tərzindən
də söhbət açmışdır [7, s. 100-114].
Salimin “əs-Sirə” adlı əsəri, ilk dövr Kəlam,
Etiqadi İslam zhəblər Tarixi və İslam Tarixi
ilə bağlı əhəmiyyətli və orijinal bir əsərdir.
Əsərin elmi dairələrdə meydana çıxması,
daha yeni sayılan bir dövrlə üst-üstə düşür. “əs-
Sirə”nin meydana çıxmasıyla birlikdə, xüsusiylə
Məzhəblər Tarixi ilə bağlı bəzi düşüncə və baxış
tərzləri müzakirə olunmuş və bunların bir qismi
dəyişmək məcburiyyətində qalmışdır. “əs-Sirə”,
Xariciliklə bağlı lumat verən ilk mənbə əsər
olmaq xüsusiyyətinə də sahibdir. Əsər həm də
erkən dövr İslam Tarixində meydana çıxan
hadisələri və inkişafı İbadi / Xarici baxış bucağı
ilə ortaya qoymuşdur.
Salim ibn Zekvanın “əs-Sirə” əsəri
kontekstində iman və siyasət anlayışı
Salim ibn Zekvan əsərində ilk dörd xəlifə
haqqında yərləndirmələr də aparmışdır.
Salim, Hz. Əbu kr və Hz. Ömərin seçki
prosesi, siyasi və hüquqi qərarları haqqında
təfərrüata toxunmadan, müsbət və xalqın
məmnun olduğu bir dövr kimi bəhs etmişdir.
Salim, Hz. Əbu kr və Hz. Ömərin seçil-
mələrini və xəlifəliklərini hüquqi və doğru bir
qərar olaraq görmüşdür. habənin, Hz.
Məhəmmədin vəfatından sonra, din, dövlət və
96
Qərbi Kaspi Universiteti
p-ISSN 2789-4606
Elmi Xəbərlər № 2, 2022
(Humanitar elmlər seriyası)
e-ISSN 2789-4614
cəmiyyət üçün içlərində Allaha ən yaxın olan,
ədalət və dürüstlük sahibi Hz. Əbu kri
seçdiklərini ifadə etmişdir. Hz. Əbu krin
seçilməsi, idarəetmə və qərarlarının doğru
olduğunu, Allahın elçisinin qədim dostu, hicrət
və mağara yoldaşı olduğunu, haqq ədalətli bir
idarəçilik gerçəkləşdirdiyini bildirmişdir [6, s.
56]. Hz. Ömərin seçilməsinin məsləhətləşmə ilə
həyata keçirildiyini, Allahın kitabı, elçisinin
üsulu və Əbu krin yolu üzrə olduğunu qeyd
etmişdir. Salim, Hz. Ömərin hakimiyyəti döv-
ründə, Quranda və sünnətdə mövzuya alınmamış
miras hökmləri kimi yeni hüquqi hadisələrin
yaşandığını Hz. Ömərin bu mövzularda fikir
bildirdiyini söyləmişdir. Hz. Ömərin, müsəl-
manların nimsədiyi və tətbiq edəcəkləri bir
üsulu izlədiyini bildirir. Hz. Ömərin, idarəetmə
və tətbiqetmə olaraq Hz. Məhəmməd və Hz. Əbu
Bəkrin idarəçilik tərzini mənimsədiyini, buna
görə də möminlərin də ondan razı olduğunu zikr
edir [6, s. 56-58]. Salim, fikirlərinin təməli
ayələr olduğuna görə Hz. Ömər dövründə ida-
rəetmə, hüquqi, dini və sosial mövzuları ayələrlə
əlaqələndirmişdir [3, Nisa 4/59]. İlk iki
xəlifənin Quranı hbər tutduqlarını, Allahın
elçisinin üsuluna uyğun davrandıqlarını və
ədaləti təmin etdiklərini, müsəlmanların razı
olduqları bir idarəçilik tərzi sərgilədiklərini
bildirmişdir.
Salim, Hz. Osman və Hz.Əli dövrü hadi-
sələrini Xarici / İbadi baxış bucağı kontekstində
ələ almış və dəyərləndirmişdir. Bu dövrün siyasi
və hüquqi qərarlarını ayələrlə şərh etmiş,
mühafizəkar və qatı bir üslub seçmişdir. Siyasi
zəmində, əməl / iman kontekstində və təkfir
düşüncəsi əsasında yərləndirmələr aparmışdır.
Hz. Osmanın müsəlmanların sləhət və
razılığıyla xəlifə olduğunu, bir dövr Allahın
kitabı Nəbisinin sünnətinə əməl etdiyini, daha
sonra dünyaya meyl etdiyini, sünnəti dəyiş-
dirərək bidətlər ortaya çıxardığını irəli sürmüş-
dür. Hz.Osmanın, Quran, sünnət və ədalət əley-
hinə qəbul etdiyi qərarları, ayələr kontekstində
tənqid etmişdir.
Həmçinin müsəlmanların Hz. Əliyə, Allahın
kitabına əməl edəcəyinə, Hz. Məhəmməd və
ondan sonra gələn iki xəlifənin yolunu
izləyəcəyinə dair söz alaraq itaət etdiklərini zikr
etmişdir. Hz. Əlinin hakim hadisəsiylə Allahın
hökm verdiyi bir işdə, Allahdan başqa bir hakim
təyin edərək, müsəlmanların yolundan
döndüyünü; buna görə də Allahın hökmünü
etibarsız hesab edib üz döndərdiklərini
söyləmişdir [6, s. 58-65].
Salim, Xariciliyin Əzqi və Nəcədat
firqələrini də təhqir və pozğunluqla bağlı tənqid
etmişdir. Mürciə firqəsini də əsərində dəyər-
ləndirən Salim, irca fikrinə görə Mürciəni təhqir
və pozğunluqla ittiham etmişdir [6, s. 81-88].
Mürciənin öz fikirlərini din kimi seçdiklərini,
dini öz mənfəətləri naminə şərh etdikləri kimi
ittihamlar irəli sürmüşdür. Mürciə, Hz. Osman
və Hz. Əlinin taleləri Allahın hökmünə buraxma
fikrini müdafiə etmişdir.
Salim Mürciənin, bir nəfərin şahid olmadığı
və görmədiyi bir mövzuda, bir kimsə üçün
yolunu azmışdır, deyənin özü yolunu azmışdır,
düşüncəsini tənqid etmişdir. Salim, Mürciənin:
Hz. Osman, Hz. Əli böyük günah işləyənlər
təkfir edilə bilməz, düşüncəsini bu kontekstdə
tənqid etmişdir [6, s. 83-88].
Salim ibn Zekvanın imanla əlaqələndirdiyi
Hz. Osman dövrünün hadisələri
Hz. Osman, dövlət malını haqsız şəkildə
qohumlarına artıqlamasıyla vermişdir. rvana
İfriqiyə ərazisinin beşdə birini; Haris ibn
Hakimə Bəhreynin gəlirini; Vəlid ibn Üqbəyə
Kəlb qəbiləsinin gəlirini verdi. Məkkə valisi
Haris ibn Nofələ əmisi Hakimə üç yüz min
dirhəm verməyi əmr etdi. Hz. Osman bu
qərarlarına Allahın hökmünü yox sayıb
Qurandan başqa bir şeylə hökm vermiş oldu [3,
əl-Maidə 5/44].
Hz. Osman ictimai vəsaitlə ərazi alıb üstündə
evlər inşa etdirdi və onu uşaqlarıyla ailəsinə
payladı [3, əl-Həşr 59/7].
Vəlid ibn Üqbə, Kufəli müsəlmanların
salehlərindən olan bir nəfəri öldürdü. Osman,
Vəlidin cəzası ölüm olduğu halda öldürül-
məsinin əleyhinə çıxdı. qət Allah cana can
deyib [3, l-Maidə 5/45].
Vəlid ibn Üqbə,içki içmiş, Osman onunla
olan yaxınlığına görə ona cəza verməyin
əleyhinə çıxmışdır.
Hz. Osman bədəvilərə aid yağış sularıyla
sulanan əraziləri özünə ayırdı. Ora ətrafın-
dakıların ailəsinin mülkü elan etdi [3, əl-
Maidə 5/47].
Bədəviləri müharibə gəlirlərinə ortaq
olmamaları üçün cihaddan uzaqlaşdırdı [3, əl-
Fəth 48/16].
97
A. Ə. QASIMOV
Salim İbn Zekvanın “Əs-Sirəəsərində
ilk dövr iman-siyasət əlaqəsi
Allahın elçisi, Əbu kr və Ömər, bədəviləri
müsəlmanlarla birlikdə cihada çağırmışdılar.
Osman, bu mövzuda Hz. Peyğəmbərin sün-
nətinin əleyhinə çıxdı [3, Nisa 415].
Osman, Allahın Elçisinin dostları olan
fəqihləri vəzifələrindən azad edərək, bacarığı
olmayan qohumlarını zifəyə gətirdi [3, Sad
38/26]. Möminlər Osmanı bu mövzuda xəbərdar
edib səmimi tövsiyyələr verdilər. Fəqət o, onları
alçaltdı, hqir və işgəncə edərək haqsız bir
şəkildə onları sürgün etdi [3, Bəqərə 84-86].
Osman, insanların içərisində öz əleyhinə olan
şəxsləri, casuslar vasitəsiylə öyrənir və onları
qənimətdən məhrum edirdi. Onların malını ələ
keçirir, qamçıladır başqa ağır zalar verirdi
[3, Nisa 4/29-30].
Osman, Beytülmal zabiti Abdullah ibn əl-
Ərkamdan borc aldı, Ərkamın bərdarlıqlarına
baxmayaraq geri vermədi və onu vəzifədən azad
etdi.
Əbu Musa əl-Əşarinin, İraqdan dövlət
xəzinəsinə aid gətirdiyi malı, Osman qızla
ailəsinə vermiş, Əbu Musa bu hadisəyə görə
ağlamışdır.
Hz. Osman, Mədinədəki üsyana görə
Mədinəlilərin küfrə düşdüyünü itaətdən
çıxdıqlarını Muaviyəyə yazmışdı.
Misir valisinə yazılan məktubu onun yoxsa
başqa birinin yazdığı soruşulanda Osman bu
barədə məlumatının olmadığını bildirmişdir.
Osman bu hadisədə günahsız olsa belə bu işin
səbəbkarını tapmalı idi.
Osmanın ədalətsiz qərarlarına görə idarəçiliyi
tərk etməsi istənilsə də, o bunu qəbul etmədi.
Dinar ibn İyaz adlı bir müsəlman öldürüldü,
qatilin cəzalandırılması Osmandan istənildiyi
halda o, bunun əleyhinə çıxdı.
Dinar ibn İyazın qisasını ləb edənlər, bu
cinayəti törədən və buna dəstək çıxan şəxsləri
öldürdülər. Öldürülənlərə qiblə əhlindən və qanı
halal olan şəxslərin hökmü tətbiq edilmişdir [6,
s. 63-65].
Salim ibn Zekvanın imanla əlaqələndirdiyi
Hz. Əli dövrünün hadisələri
Talha və Zubeyr, Osmana xəlifəliyi müddəti
ərzində rəqabət bəsləmiş qarşı çıxmış, onun
qanını ləb etmişlər. Osman öldürüləndə də
onun qanı üzərində Hz. Əliyə qarşı çıxdılar.
Onlar qarşı çıxdıqlarına görə Əlinin onlara qarşı
mübarizəsi və hökmü doğrudur.
Hz. Əli Siffeyn döyüşündə Allahın hökm
verdiyi bir mövzuda [3, əl-Mümin 40/20].
Allahdan başqa bir hakim yin etdiyi üçün bu
mövzuda Allahın hökmünü etibarsız hesab etmiş
və ondan üz döndərmişdir [3, əl-Maidə 5/50].
Əli düşmənlərinin hökmünə razı olub,
mühakimə olunmaq üçün Allahın hökmü yerinə
onların hökmünü seçmişdir [3, əl-Ənam 6/114].
Allahdan başqa hakim axtarılmış Allahın
dinində ədalətli olmayan şəxslər hakim təyin
olunmuşdur [6, s. 67].
Salim ibn Zekvanın Xaricilərin siyasi
çıxışlarını imanla əlaqələndirmə səbəbləri
Salimin “əs-Sirə” adlı əsərində, Hz. Osman
və Hz. Əli dövrü ilə bağlı yərləndirmələri,
Xarici / İbadilərin iman və siyasət düşüncələrini
əks etdirir. Yaşanılan siyasi hadisələr imanla
əlaqələndirilmişdir. r dövlət idarəçiliyində
olduğu kimi Hz. Osman Hz. Əli dövründə də,
müsbət və mənfi siyasi, dini və hüquqi qərarlar
qəbul edilmişdir. Bu iki xəlifənin qəbul etdiyi
doğru qərarlar olduğu kimi yanlış haqsız
qərarları da olmuşdur və ola bilər. Bunlar insani
və təbii haldır. Quran insana məsuliyyət və
vəzifələr yükləmişdir, buna görə də insanlar bu
imtahanı məsuliyyət hissini daşıyırlar. r bir
şəxsin doğru gözəl davranışları olduğu kimi,
zəifliyindən qaynaqlanan xəta, günah və
yanlışlıqları da olur. Xətasız əksiksiz olmaq
sadəcə Allaha məxsusdur. Bu səbəblə bu iki
xəlifənin dövründə yaşanan hadisələr də inşa-
nidir. Yaşanılan hadisələri bu kontekstdə gör-
mək və dəyərləndirmək lazımdır. Bu dövrdə baş
verən hadisələri heç bir düşüncə, məzhəb, qəbilə
və şəxsə aid etmədən ortaya qoymaq və
dəyərləndirmək ən doğrusudur. İslam düşüncə
tarixində siyasi və hüquqi hadisələrin imanla
əlaqələndirilməsi və manipulyasiya edilməsi,
xaricilərlə zirvəyə çıxmışdır. Bu düşüncə tərzi,
Xaricilərin düşüncə və xarakterik xüsusiy-
yətlərini əks etdirir. Xaricilərin bu baxış
bucağının təməli, tamamilə siyasətə söykənir.
Nəticə
Salim ibn Zekvan, İbadi / Xarici düşüncənin
görkəmli simalarından biridir. Hicri qviminin
I əsrində yaşamış Salim, əs-Sirə” adlı əsərini
Xarici / İbadi düşüncə çərçivəsində qələmə
almışdır. Əsər ilk dövr İslam tarixinin mühüm
dini və siyasi hadisələrini əhatə edir. Salim, “əs-
Sirə” adlı əsərində Qurani-Kərim, peyğəm-
bərlər, Hz.Məhəmmədin nübüvvət vəzifəsi,
98
Qərbi Kaspi Universiteti
p-ISSN 2789-4606
Elmi Xəbərlər № 2, 2022
(Humanitar elmlər seriyası)
e-ISSN 2789-4614
dövrün inanc strukturu, ilk dörd xəlifə, Xaricilər,
Mürciə, Səbəiyyə və Fətənə kimi mövzuları
işləmişdir.
Salimin “əs-Sirə”sinin ən vacib xüsusiy-
yətlərindən biri, Hz. Osman və Hz. Əliyə
yönəlmiş nqidi və təkfir fikirlərdir. Salim, bu
iki xəlifə dövründə yaşanılmış siyasi, dini,
hüquqi və sosial hadisələri Xarici / İbadi baxış
bucağı ilə nəzərdən keçirmiş bu hadisələri
imanla əlaqələndirmişdir. Salim, Hz. Əlini və
Hz. Osmanı rqli səbəblərə görə təkfir etmişdir.
Hz.Osmanı kfir etməyinin səbəbi Qurana və
sünnətə zidd; siyasi, hüquqi və dini qərarlarıdır.
Hz. Osman, xəlifəliyinin ikinci dövründə,
Qurana, Sünnətə və özündən əvvəlki iki xəlifə-
nin qərarlarına zidd davranmışdır. Qurana
sünnətə zidd davrandığı, təkfirə yol verən
davranışları olduğu üçün müsəlmanlar tərəfin-
dən öldürülmüşdür.
Salimin fikrincə, Hz. Əlinin təkfir
edilməyinin səbəbi, Təhkim hadisəsini qəbul
etməyidir. Onların düşüncəsinə görə tək Hz. Əli
yox, Təhkimi qəbul edənlərin hamısı küfrə
düşənlərdir.
Hz. Osman dövründə başlayan Siffeyn
döyüşündən sonra zirvəyə çıxan siyasi fikirlərin
Qurana söykənməsi düşüncəsi, siyasi hökmlərə
dini bir mahiyyət qazandırmışdır. Bu düşüncə
tərzi, müsəlman cəmiyyətinə dərindən təsir
etmiş, buna cavab olaraq inanc minində
fikirlər irəli sürülmüşdür.
Salim, siyasi hadisələri iman çərçivəsində
dəyərləndirərək, imanın siyasiləşdirilməsinin
fikir təmsilçilərindən biri olmuşdur. Bu baxış
bucağı müəyyən müddət ərzində müsəlman
cəmiyyətində, inanc, düşüncə və siyasi quru-
luşda rqliliklərin yaşanmağına bəb olmuş-
dur. İslam miyyətinin təsir gücünü və ən
mühüm dəyər hökmlərinin özəyini, iman / din
təşkil edir. Dinin təsir gücü, bu dövrdə meydana
çıxan anlaşmazlıqların minində qanuniləş-
dirilməyə çalışılmışdır. Bu ziyyət, Xariciliyin
düşüncə və inanc formasıdır.
Bu dövrdə inkişaf edən hadisələrin zəminində
dinin olması, təbii, insani bir müdafiə refleksi
kimi görünür. Hz. Osman və Hz. Əli varlıq
müstəvisində insandır. İmtahan məsuliy-
yətdən irəli gələrək doğru yanlışlarının
olması təbii haldır. Qəbul etdikləri siyasi,
hüquqi, dini və sosial qərarlar, doğru olduğu
kimi xətalı yanlış da ola bilər. Buna görə
tənqid olunmaları da normaldır. Lakin bu n-
qidlərin imanla əlaqələndirilməsi, din-iman
kontekstində işlənməsi və təkfir edilməsi də
yanlışdır. Dinin siyasi, hüquqi, sosial fikir
ayrılıqlarına anlaşmazlıqlara hüquqi min
kimi göstərilməsi, dinin varlıq qsədinə ziddir.
Din, insana təhlükəsizlik və əmin-amanlığı
təmin etmək, inanc və fikir azadlığını qorumaq
üçün göndərilmişdir. Din insanın iradəsi ilə
seçiminə buraxılmış ilahi prinsiplərin bütü-
nüdür. Din üzərindən aparılan bu cür
dəyərləndirmələr din və dini dəyərləri, ona olan
inamı zədələyir.
ƏDƏBİYYAT SİYAHISI
1. Əbül Abbas Şəmmaxi, “Kitabus-Siyər”,
(Benqazi: Darül-Medaril-İslami. 2009) 1/235
2. Əmr Xəlifə ən-Nami, A Description of
New İbadi Manuscripts from North Africa,
Journal of emitic Studies” (Oxford. 1970) 15/1
3. Qurani-Kərim (“Şərq-Qərb” Nəşriyyat
evi. 2011)
4. Orhan Ateş, “Salim ibn Zekvanın “əs-
Sirə” adlı əsərində Hz. Osmanla bağlı hissənin
İbazi fikirləri baxımından dəyərləndirilməsi” 99
5. Patricia Crone-Fritz Zimmermann,
“İntroduction, Salim b. Zekvan es-Sire” (New
Oxford University Press. 2011) 12
6. Salim b. Zekvan, “əs-Sirə”, tər. Harun
Yıldız, (Ankara: Ankara Okulu Yayınları. 2016)
15 7. Sönmez Kutlu, “Salim b. Zekvanın “əs-
Sirə” adlı əsərindəki Mürciə bağlı bölmənin
tərcüməsi”, 467
99
A. Ə. QASIMOV
Salim İbn Zekvanın “Əs-Sirəəsərində
ilk dövr iman-siyasət əlaqəsi
Азер Али оглы ГАСЫМОВ
докторант кафедры истории и философии религии
Азербайджанского Института Теологии
E-mail: azikqasimli@mail.ru
РАННИЕ ОТНОШЕНИЯ ВЕРЫ И ПОЛИТИКИ В РАБОТЕ САЛИМА ИБН
ЗЕКВАНА «ЭС-СИРЕ»
Резюме: Салим ибн Закван—один из выдающихся деятелей зарубежной/религиозной мысли, живший
в I веке календаря хиджры. В своей работе под названием «ас-Сира» он раскрыл важные
зарубежные/религиозные мысли. В своей творчестве он уступил место важным событиям своего
времени. Он резко раскритиковал политические, социальные и юридические решения Хазрата Османа
и Хазрата Али. Концепция веры чужеродности формировалась в рамках политических, социальных и
культурных событий раннего периода.
Иностранцы интерпретировали веру как слово, исповедь и действие. Они оценивали политико-
правовые события, происходящие в обществе, в контексте веры. Отношения между верой и политикой,
начавшиеся с эпохи Хазрата Османа, достигли своего пика у иностранцев. Вера: это искреннее
принятие, реализация и утверждение абсолютного, бесконечного и святого. Это принятие и
утверждение: порождает позитивную, осмысленную и ответственную мораль/поведение. Истинная
вера отличается от веры, являющейся продуктом всех субъективных забот и интересов человека.
Ключевые слова: Салим ибн Зекван, эс-Сире, иностранец, религия, вера, политика.
Azer Ali GASIMOV
Doctoral student of History and Philosophy of Religion, Azerbaijan Institute of Theology
E-mail: azikqasimli@mail.ru
THE EARLY FAİTH-POLİTİCS RELATİONSHIP İN SALİM IBN ZEKVAN’S
“ES-SİRE” WORK
Summary: Salim ibn Zakwan is one of the prominent figures of foreign/religious thought who lived in the 1st
century of the Hijri calendar. In his work called "as-Sira" he revealed important foreign / religious thoughts.
In his work, he dealt with the important events of his time. He severely criticized political, social and legal
decisions of Hazrat Ali and Hazrat Osman. The faith concept of foreignness was formed within political, social
and cultural events of the early period.
Foreigners interpreted faith as word, confession and action. They evaluated the political and legal events
developing in the society in the context of faith. The relationship between faith and politics, which began
with the era of Hazrat Osman, reached its peak with foreigners. Faith: is the sincere acceptance, realization
and affirmation of the absolute, infinite and holy. This acceptance and affirmation: engenders a positive,
meaningful and responsible moral/behaviour. A true faith is different from a faith that is the product of all
subjective concerns and interests that are human.
Keywords: Salim ibn Zakwan, "as-Sira", foreign, religion, faith, politics.
Daxil olub: 28.07.2022