100
Qərbi Kaspi Universiteti
p-ISSN 2789-4606
Elmi Xəbərlər № 2, 2022
(Humanitar elmlər seriyası)
e-ISSN 2789-4614
Murad Elçin oğlu ƏSƏDOV
Bakı Dövlət Universitetinin Diplomatiya və müasir inteqrasiya kafedrasının dissertantı
ORCID adres:0000-0003-1528-2533
E-mail: muradasadov@bsu.edu.az
“YENİ BÖYÜK OYUN” UN MÜNAQİŞƏ VƏ ƏMƏKDAŞLIQ BÖLGƏSİ GÜRCÜSTAN:
TÜRKİYƏ VƏ RUSİYA RƏQABƏTİNDƏ
Xülasə: Gürcüstanın beynəlxalq münasibətlər gündəminə daxil olması, müxtəlif aspektlərdən qiymətləndirilə
bilər. Gürcüstanın hazırkı ziyyətini düzgün başa düşmək üçün ilk növbədə, onun geosiyasətinə, geomədəniy-
yətinə və geoiqtisadiyyatına dair məlumatları qiymətləndirmək lazımdır. Bu araşdırmada XXI əsrin
əvvəllərində Cənubi Qafqaz bölgəsindəki siyasi vəziyyət, region dövlətlərinin ikili və çox saylı müstəvidə
inteqrasiya prosesi və bu prosesin həyata keçirilməsi üçün zəruri olan şərtlərin hərtərəfli perspektivləri, böyük
dövlətlər arasında gedən “Yeni Böyük Oyun” da bölgənin yeri və önəmi təhlil edilmişdir. qalədə, həmçinin
Cənubi Qafqazdakı çətin məsələlər, perspektivli potensial qarşısında Türkiyə-Rusiya rəqabəti və bu rəqabətin
onların regional siyasətindəki yeri və əhəmiyyəti araşdırılır. Türkiyə və Rusiyanın regional siyasətində Azər-
baycan-Ermənistan müharibəsinin nəticələri təhlil edilir. Məqalədə qlobal faktorlarla yanaşı, region ölkələri
arasındakı ciddi qabət regionun dinamikasını və inkişafını izah etmək məqsədi daşıyır.
Açar sözlər: Cənubi Qafqaz, Türkiyə, Gürcüstan, “Yeni böyük oyun”, geosiyasət
UOT: 32
DOİ: 10.54414/lysa9127
Giriş
XX əsrin 90–cı illərin xüsusiyyətlərindən biri
beynəlxalq münasibətlərin dövlətlər səviy-
yəsində reallaşması və güc siyasətinin bu müna-
sibətlərə təsirli olmasına davam etməsi idi.
Ənənəvi realist yanaşmaya əsasən suveren döv-
lətlər beynəlxalq münasibətlərin mərkəzində
əsas aktyorlar kimi qəbul edilirlər. Realist ya-
naşma baxımından beynəlxalq siyasətdə əsas va-
hid kimi qəbul edilən dövlətlər eqoistliklə öz
maraqlarını güdürlər və bu hədəflərə çatmaq
üçün istifadə etdikləri ən mühüm element maddi
gücdür. Keçən əsrin 90-cı illərində -nın dağıl-
ması Cənubi Qafqaz regionu üçün dönüş nöqtəsi
olmuşdu. Bu dövrdə dünyanın əsas diqqəti
Xəzər dənizi hövzəsi neft və qaz ehtiyatlarının
təhlükəsiz yollarla Avropa bazarlarına daşın-
ması sələsi üzərində idi. Bölgədə enerji resur-
larının dünya bazarına nəqli məsələsində döv-
lətlər və transmilli şirkətlər böyük rəqabətə gir-
mişdilər ki, bu rəqabətdə ən çox ziyan çəkən
bölgə dövlətləri olmuşdular. Bölgədə geosiyasi
maraqlarını reallaşdırmaq istəyən böyük döv-
lətlərin buradakı fəallıqlarının artması fonunda
əmələ gələn yeni çalarların çıxdığını görünür ki,
bu da bölgə dövlətlərinin xarici siyasəti ilə sıx
əlaqədardır. Bu dönəmdə Qərb xüsusən ABŞ
Rusiya bölgədəki maraq rəqabətində fəallaşması
nəticəsində bölgədə mürəkkəb və riskli bir
mənzərə yaranmışdı. Xüsusən də bölgənin etnik
tərkibinin müxtəlif olması da bu qabətdə mü-
hüm rol oynayırdı. ABŞ-da 11 sentyabr 2001-ci
il tarixində baş verən terror hadisəsi bölgədə
yeni bir oyunun başlaması ilə nəticələndi ki, ta-
rixən Cənubi Qafqazla əlaqəli olan Türkiyənin
bu oyundan kənarda qalaraq seyrçi olması müm-
kün görünmürdü.
Türkiyə üçün Cənubi Qafqazda “Yeni Böyük
Oyun” deyilən bir şeyi hlil etsək regiondakı
dövlətlər və böyük ölkələrin əməkdaşlıq imkan-
ları neorealist prizmadan qiymətləndirmək la-
zımdır. zər dənizi hövzəsində enerji qay-
naqlarının Avropa bazarlarına daşınması uğ-
runda böyük dövlətlərin rəqabəti, Cənubi Qaf-
qaz coğrafiyasında mövcudluğunu qorumağa ça-
lışan üç müstəqil dövlət, xüsusi ilə də Gürcüs-
tandakı qeyri-sabit bir mühit Türkiyənin həm
bölgə dövlətləri, həm də bölgəyə qonşu olan Ru-
siya və İranla əməkdaşlıq etməsini zəruri edirdi.
Lakin bəzi siyasi məsələlər vardır ki, tam məna-
sıyla ikili münasibətlərin inkişafında maneə ya-
radır. Bu da ləcəkdə bölgədə Türkiyənin bu
dövlətlərlə əməkdaşlığının olması mümkün gö-
rünmürdü. Çünki Türkiyə regionda sülh və sa-
bitlik tərəfdarı, bölgə dövlətlərinin iqtisadi inki-
şafına nail olmağa çalışdığı halda, Rusiya ta-
rixdə qalan “imperiya” fikirləri ilə öz təcavüz-
101
M. ƏSƏDOV
“Yeni böyük oyun” un münaqişə və əməkdaş-
lıq bölgəsi Gürcüstan: Türkiyə və Rusiya
rəqabətində
karlıq siyasətini davam etdirməkdədir. Tür-
kiyənin Cənubi Qafqaz bölgəsi ilə tarixi
əlaqələri olmuşdur. -nın dağılmasından sonra
Türkiyə, Cənubi Qafqaz bölgəsinə və oradan da
Xəzər hövzəsi enerji resurlarının hlükəsiz tran-
zit yollarla Avropa bazarlarına daşınmasına ça-
lışırdı. Bu bəbdən də Türkiyə bölgənin əsas
aparıcı dövləti olan Azərbaycan və geostrateji və
geosiyasi cəhətdən maraqlı olan Gürcüstanla
əməkdaşlığını genişləndirməyə çalışmışdır. An-
kara ilə Bakı arasında “bir millət iki dövlət” şü-
arı ilə əhatə olunmuş sıx siyasi qarşılıqlı
əlaqələrin möhkəmlənməsinə xidmət edir.
1. “Yeni Böyük Oyun” nun bir parçası
kimi Gürcüstan. “Avrasiya Balkanları” [15]
adlanan Cənubi Qafqaz regionu dünyanın əsas
tranzit ticarət yolu olan Xəzər və Qara dəniz ara-
sında yerləşən geostrateji əhəmiyyətə malik
bölgədir. Tarix boyu İngiltərə və Rusiyanın ma-
raq mərkəzində olan bu ticarət bölgəsi Sİ– nın
dağılması ilə üç bölgə dövləti ilə yanaşı
beynəlxalq təşkilatlar dövlətlərin maraq
sahəsini çevrilmişdir. Strateji əhəmiyyətinə
görə, bölgə tarix boyu böyük güclərin diqqətində
olmuşdur. Soyuq müharibə zamanı gedən regio-
nal və beynəlxalq güc mübarizəsinin yaratdığı
böhran Sİ– nın dağılmasına bəb oldu. XX
əsrin 80ci illərin sonunda iqtisadi və siyasi
problemlər yaşayan Moskva bölgədə itirdiyi güç
rəqabətini yeni əsrin əvvəllərində yenidən
gündəmə gətirdi. Hazırda nubi Qafqazda öz
təsir mexanizmlərini möhkəmləndirməyə çalı-
şan Rusiya bölgədəki dövlətlərin daxili prob-
lemlərindən istifadə edərək onların xarici si-
yasətini şəkilləndirə bilir. İkinci bir tərəfdən,
bölgə dövlətləri özləri də lider olmaq uğrunda
mübarizə aparırlar.
Soyuq müharibənin başa çatması ilə Cənubi
Qafqaz bir anda regional və qlobal güc müba-
rizələrinin əsas sahələrindən birinə çevrilmişdir.
Cənubi Qafqaz dövlətləri olan Azərbaycan, Gür-
cüstan və Ermənistan tarixin heç bir mərhə-
ləsində qlobal proseslərin iddialı oyunçuları ol-
mamışdılar. Xüsusilə müasir beynəlxalq müna-
sibətlər sisteminin formalaşdığı mərhələlərdə
(əsasən 1-ci və 2-ci nya müharibələrindən
sonrakı rhələlər) bir yandan Rusiyanın “işta-
hası”, digər yandan isə regional və qlobal şərai-
tin bu “iştaha”nın qarşısını alacaq gücdə olma-
ması nubi Qafqaz respublikalarının tta
müstəqil dövlət kimi varlıqlarını davam et-
dirmələrinə belə imkan verməmişdir. Beləliklə
Azərbaycan, Ermənistan və Gürcüstan müasir
beynəlxalq münasibətlər sistemində sadəcə
SSRİ-nin dağılması ilə öz yerlərini ala bilmişdir.
Başqa bir tərəfdən Müstəqilliyin əslində nə ol-
duğunu tam olaraq anlamağa imkan tapmadan
onu qorumağa çalışan gənc dövlətlər, eyni za-
manda daxili siyasi-hərbi proseslərlə və ondan
da vacibi (Azərbaycan və Gürcüstan nü-
munəsində) ərazi bütövlüyü problemi ilə qarşı-
qarşıya idilər.
SSRİ-nin dağılması ticəsində yaranan boş-
luğu doldurmağa can atan Türkiyə, İran Ru-
siya arasındakı rəqabət XIX əsrdə Britaniya İm-
periyası ilə Rusiya Çarlığı arasındakı müba-
rizəni xatırladığı üçün Böyük Oyun adlandırıl-
mışdı. Zaman keçdikcə əvvəlcə İranın, sonra isə
Türkiyənin nəzərdə tutulan böyük oyunu oynaya
bilməyəcəyi, iqtisadi, siyasi və sosial güclərinin
yetərli olmadığı başa düşüləndə İkinci Böyük
Oyunun tərəfləri yenidən formalaşdı. “Yeni Bö-
yük Oyun” nədir və nə zaman ortaya çıxmışdır?
“Böyük oyun” anlayışını ilk fə 1837-1840-
illərdə Orta Asiyada xidmət etmiş İngilis kəşfiy-
yatçı Artur Konolli işlətmişdir. 1901-ci ildə
Rudyard Kiplinqin "Kim" romanında istifadə
edilən bu anlayış ingilis Halford Makkinder
sayəsində geniş yayılıb. Əslində bu anlayış XIX
əsrdə Orta Asiya regionunda o dövrün dünya
dövləti olan Britaniya İmperiyası ilə Asiyanın
böyük dövləti olan Rusiya Çarlığı arasında regi-
onal güc mübarizəsini ifadə etmək üçün istifadə
edilmişdir. Rusiyanın Qafqaza Orta Asiyanı
işğal etməsi, daha sonra Hind okeanına enmək
istəyi İngiltərə ilə tərs düşsinə səbəb oldu. Sö-
zügedən dövrdə Makkinder “Kim Avrasiyada
hökmranlıq edirsə, dünyaya da hakimdir” r-
ziyyəsini irəli sürmüşdür ki, [5, s. 16]
Cənubi Qazqaz bölgəsi Sİ – nın dağılması ilə
keçən əsrin əvvəllərindən qalan bəzi məsələlər
gündəm olmağa başladı ki, bu da bölgəni qarışıq
hal gətirirdi. Bölgənin bu vəziyyətdə olması m
də buradakı yeni müstəqil dövlətlərin varlığını
təhlükə altında qoyurdu. Bölgə öz geosiyasi və
strateji əhəmiyyətinə görə dünya dövlətlərinin
xarici siyasətində həmişə ön sırada olması mate-
rikə hakim olmaq istəyən güclər tərəfindən tarix
boyu gedən siyasi oyunların rkəzində olmuş-
dur. Əvvəllər Cənub Qafqaz beynəlxalq gün-
dəmin periferiyasında idi, lakin yeni müstəqil
102
Qərbi Kaspi Universiteti
p-ISSN 2789-4606
Elmi Xəbərlər № 2, 2022
(Humanitar elmlər seriyası)
e-ISSN 2789-4614
dövlətlərin yaranmasından sonra həm qonşuları,
həm də regiondan kənarda olan nüfuzlu aktyor-
lar üçün daha çox əhəmiyyət kəsb etdi. Digər bir
tərəfdən isə Cənubi Qafqaz Xəzər dənizi neftinin
və qazının qlində strateji yer tutan çoxşaxəli
geosiyasi regiondur [13]. Bir tərəfdən dağıl-
masından sonra onun varisi hesab olunan Rusi-
yanın hbərliyi ilə MDB yaranması ilə hər şeyin
köklü şəkildə dəyişəcəyinə ümid edən dövlətlər
var idisə, digər tərəfdən, bu dövlətlər öz daxili
problemləri ilə - dövlətlərin formalaşdırılması,
milli iqtisadiyyatların yaradılması, ekstremizmə
qarşı mübarizə və s. ilə məşğul idilər. Bölgənin
əsas problemlərindən biri olan enerji resursları-
nın hlükəsiz və tez bir zamanda Qərb bazarla-
rına daşınması sələsi olurdu ki, bu da bölgəyə
maraqlı olan dövlətlərlə xüsusən, rkiyə ilə
Rusiyanın tərs düşməsi ilə nəticələndi.
Niyə məhz böyük güclərin rəqabət sahəsinə
Cənubi Qafqaz bölgəsi çevrilmişdir? Çünki
Cənubi Qafqaz bölgəsi ABŞ başda olmaqla Qərb
dünyası regiona qonşu olan- Rusiya, Türkiyə,
və İran üçün strateji məqsədləri istiqamətində
böyük əhəmiyyət daşıyır. Ümumiyyətlə, Cənubi
Qafqaz regionu müasir dövrdə Qərb, xüsusilə də
ABŞ üçün bölgə bir neçə strateji əhəmiyyətə ma-
likdir:
Təhdid (və təhlükə mənbəyi) olaraq
qəbul edilən Rusiyanı çevrələmək (əhatəyə al-
maq);
Təhdid mənbəyi olaraq qəbul edilən İra
çevrələmək;
Bölgədəki təbii ehtiyatları sahiblənmək,
neft-qaz yataqları ilə bağlı müqavilələrdə iştirak
etmək (həm strateji maraqlar, həm də iqtisadi/ti-
cari səbəblər);
Bölgədəki təbii ehtiyatların beynəlxalq
bazarlara çıxarılmasını etibarlı bir şəkildə təmin
etmək (beləcə həm alternativ təbii ehtiyatlara sa-
hib ola bilmək, həm də bölgə dövlətləri üçün
ixrac yolu müxtəlifliyi yaratmaq - siyasi ma-
raqlar);
Alternativ bazar olaraq istifadə etmək;
Təhlükəsizlik (“terror əleyhinə fəaliy-
yətlər”) və digər qlobal siyasətlərində əsas, eyni
zamanda bu məqsədlər istiqamətində Orta Asi-
yaya çıxış qismində tranzit bölgə kimi istifadə
etmək (belə ki, Orta Asiya bölgəsi Qərbin
rəqibləri/düşmənləri olan Rusiyanı nubdan,
İranı şərqdən, Çini şimal-qərbdən çevrələmək
baxımından da əhəmiyyət daşımaqdadır. Başqa
bir baxış bucağıyla isə Orta Asiya dörd fərqli
inancı msil edən nüvə dövlətlərinin - Rusiya-
nın, Çinin, Hindistanın Pakistanın ortasında
yerləşən bölgə olması baxımından ciddi
əhəmiyyət daşıyır). [2]
Regionda gedən enerji rəqabətində əsas
oyunçulardan biri ABŞ dır. ABŞ ın bölgə
strategiyası əsasını zər hövzəsindəki enerji
qaynaqları və onların hlükəsiz daşınması
məsələsidir. ABŞ administrasiyasını region döv-
lətlərində hakimiyyətdə kimin olduğu maraqlan-
dırmır. Vaşinqtonu əsas maraqlandıran region
dövlətləri olan Azərbaycan və Gürcüstanın
enerji siyasətidir. ABŞ Moskvanın region si-
yasətini tənəzzülə uğratmaq qsədi ilə rusi-
yapərəst və ya ABŞ Rusiya arasında tarazlığa
meylli olan rejimləri Vaşinqton açıq və ya gizli
dəstəyi ilə hakimiyyət dəyişikliyi edərək özünə
tabe olan rejimlərlə əvəzləməklə Rusiya və onu
region siyasətində dəstəkləyən İranın qarşısını
almağa çalışır. Beləliklə Gürcüstanın ge-
osiyasəti onu beynəlxalq münasibətlərin dəyişən
konyukturasında daha da vacib edib. Bu nada
- da birgə və sülh şəraitində yaşayan Rusiya
və Gürcüstan dağılandan sonra birdən-birə
“düşmən” oldular. Digər tərəfdən, Gürcüstan
NATO və viyyəsində Avropanın, eləcə də
ABŞ-ın maraq dairəsində olan ölkədir. Bu, əs-
lində beynəlxalq balansların dəyişməsinin
nəticəsidir. Gürcüstan Qərb xüsusən, ABŞ
Rusiya arasında münaqişənin yeni mərhələsidir
və Rusiya Gürcüstanı öz orbitinə qaytarmaq
üçün səylər göstərir. Çünki Rusiya ilə Gürcüsta-
nın ayrılmasının ruslara - nın dağılması ilə
digər ərazi itkilərindən daha çox zərər verdiyi
deyilir [1, s. 110]. Bütün ümidverici əlamətlərə
baxmayaraq, tez bir zamanda məlum oldu ki,
Türkiyə nə onlardan istifadə etmək iqtidarında-
dır, də hakimiyyət boşluğunu doldurmaq cəh-
dində təkbaşına. Rusiya Federasiyası, rkiyə,
İran ABŞ (digərləri arasında) özlərini əsas
oyunçular kimi təsəvvür edən “Böyük Oyun”un
əsrin nüsxəsi. Onların arasında qabət iqtisadi,
siyasi, ideoloji və dini ölçülər götürdü və
beləliklə, geniş yayılmış münaqişə üçün müx-
təlif imkanlar yaratdı. Tiflisin son 8 ildə Qərblə
bütün səviyyələrdə münasibətləri dərinləş-
dirmək siyasəti ilə paralel olaraq Rusiya ilə də
ehtiyatlı davranışını, rəsmi Moskvanı qıcıqlan-
dıran addımlardan çəkinməsini Gürcüstan xarici
103
M. ƏSƏDOV
“Yeni böyük oyun” un münaqişə və əməkdaş-
lıq bölgəsi Gürcüstan: Türkiyə və Rusiya
rəqabətində
siyasətinin əsas elementlərindən hesab olunma-
lıdır. Bütün bunlarla rabər, bəzi təhlilçilərə
görə Rusiyanın Abxaziya Cənubi Osetiyanı
Gürcüstandan “qoparması” rəsmi Moskvanın
Gürcüstana olan geostrateji maraqlarını azalt-
mışdır. Onların fikrincə, Rusiyanın “müstəqilli-
yini” tanıdığı Gürcüstan ərazilərini, Cənubi Ose-
tiyanı Abxaziyanı zarətə götürməklə, bu re-
gionlarda hərbi bazalarını yerləşdirməklə
Cənubi Qafqazda hərbi siyasi iştirakını möh-
kəmləndirir və Gürcüstanın da Qərbin əsas
strukturlarına tam inteqrasiyasını əngəlləyir.
Türkiyə nöqteyi-nəzərindən İran ya Rusiya
ilə hərbi qarşıdurma ehtimalı kifayət qədər nara-
hatlıq yaratdı. Türkiyə İranın bütün Qafqazda
müsəlman insanların kimliyinə təsir göstərməyə
cəhd edəcəyindən narahat idi və bu, o zaman RF
və ümumiyyətlə Qərb tərəfindən paylaşılmışdı.
İran isə Türkiyənin bölgədəki fəal rolunun onun
sərhədlərində pantürk hegemonluğu yarada
biləcəyindən narahatdır. Beləliklə, Avrasiyanın
türk-müsəlman xalqları üçün iki əks siyasi inki-
şaf modeli: siyasi plüralizmi ilə Türkiyənin
dünyəvi modeli və İran rəfindən dəstəklənən
islamçı model arasında qısa müddətdə rəqabət
baş verdi. Bununla belə, tezliklə aydın oldu ki,
heç bir ölkənin öz ambisiyalarını stəkləmək
üçün kifayət qədər siyasi nüfuzu və iqtisadi gücü
yoxdur.
2007-ci ildə genişlənmə nəticəsində Cənubi
Qafqazın ilə (Qara dəniz vasitəsilə) sərhəd
bölgəsinə çevrilməsi, təbii ki, təşkilatın bölgənin
daxili problemlərinə fəal yanaşması ilə
nəticələdi. Bununla belə, Cənubi Qafqaz Aİ-nin
yeni qonşuluq konsepsiyasında, Amerikanın
Yaxın Şərq rolunda və Rusiyanın MDB
ölkələrinə inteqrasiyasında “rol modelində
müxtəlif mənalar daşıyır. Qeyd etmək lazımdır
ki, bütün bu modellərdə Cənubi Qafqaz regionu
xüsusi əhəmiyyət kəsb edir [6]. Bəzi ekspertlər
-nın dağılmasından sonra Türkiyə tərəfindən
Qafqazda Aİ–yə bənzər yeni birliyin yaradıl-
ması fikri formalaşmışdır. Bunu Türkiyə daha
çox həvəsli idi ki, Qara dəniz və Qafqaz regio-
nunda bele bir birlik yaratsın. Türkiyə regionu
özünəməxsus şengen zonasına sülh regionuna
çevirmək çalışırdı. Amma bu rhələ üçün
Cənubi Qafqazda çürük münaqişələrin tez bir
zamanda həlli lazım idi. Rusiya çətirinin mütləq
əvəzlənməsi lazımdır, amma okeanın o tayın-
dan, yaxud Qafqaz dəyərlərinə yad Avropa çətiri
ilə yox. Bu çətir qonşu Türkiyənin olması bölgə
dövlətləri üçün çox əhəmiyyətli olardı. Bu halda
artıq rhədlərə yenidən baxmağa ehtiyac qal-
mayacaq və bölgədə yaşayan müxtəlif millətlər
arasında separatizm dəstək tapmayacaqdı. Regi-
onda maraqları olan yük dövlətlərin rəqa-
bətində Xəzər enerji qaynaqlarının əsas yer tut-
ması və bu qaynaqların bölüşdürülməsindən pay
almaq istəyən Aİ, ABŞ və Çin kimi mühüm ak-
torları olması regionda siyasi ziyyəti gər-
ginləşdirir ki, bu da buradakı dövlətlərin daxili
siyasi vəziyyətini çətinləşdirir.
XX əsrdə ikinci dəfə müstəqilliklərini qazana
Cənubi Qafqaz ölkələri - Ermenistan istisna ol-
maqla Gürcüstan və Azərbaycan üzlərini Qərbə
dönsələr də bu proses özünü çox bəlli etmirdi.
Hələ də Cənubi Qafqaza postsovet məkanı kimi
baxan ekspertlərdə var. Çünki Rusiya SSRİ-nin
varisi olmaqdan aldığı güclə bu regiondakı ma-
raqlarından imtina etmədi. Ancaq son zamanlar
baş verən təlatümlü hadisələri yalnız Rusiya pe-
riferiyasının bir hissəsi kimi təhlil etmək səhv-
dir. Bölgədəki bu dövlətlər yə inteqrasiya
etməyə çalışsalar da, Rusiyadan uzaqlaşa bil-
mirlər. Eyni zamanda, Cənubi Qafqaz etnik
rəngarəngliyi ilə da Avrasiya materikində part-
lamağa hazır bölgələrdə biridir. Bu da separa-
tizmi müdafiə edən Rusiyaya imkan verir ki, re-
gion dövlətlərinin daxili işlərinə qarışsın. Xatır-
ladaq ki, SSRİ-nin dağılmasından sonra 9 silahlı
toqquşma olub, onlardan 6-Qafqaz regionunda
baş verib [20].
Müasir dövrdə enerji amili beynəlxalq müna-
sibətləri formalaşdıran əsas rol oynayır. Enerji
ehtiyatlarının yer üzündə ədalətli şəkildə bö-
lünməməsi beynəlxalq münasibətlərdə böyük
güclər arasında amansız mübarizəyə səbəb olur
ki, bu da bölgə dövlətlərin zəifləməsinə səbəb
olur. Enerji siyasətinin ən mühüm aktorlarından
biri olan Rusiya böyük ölçüdə qurduğu bu mo-
nopoliya strukturunu saxlamaq üçün Cənubi
Qafqaz ölkələrinə qarşı enerji resurslarının is-
tehsalı, ixracı nəqli ilə bağlı zarət siyasətini
davam etdirir. Buna rə də Rusiyanın bu si-
yasətinin inkişafını, zmununu və məqsəd-
lərini araşdırmaq vacibdir. Sürətlə dəyişən və
çoxqütblü quruluşa malik olan, xarici “güc
mərkəzlərinin” yüksələn hiss Cənubi Qafqaz
üzərində Rusiya “təzyiqini” azaltmaqla azad ti-
carət zonası yaratmağa çalışan Türkiyə nəinki
104
Qərbi Kaspi Universiteti
p-ISSN 2789-4606
Elmi Xəbərlər № 2, 2022
(Humanitar elmlər seriyası)
e-ISSN 2789-4614
mühüm gücdür, həm də bölgədə ən fəal geostra-
teji aktorlardandır.
Bu rəqabətdə Rusiya keçmiş sovet coğrafiya-
sına daxil olan dövlətləri MDB kimi qurum çər-
çivəsində toplamağa çalışır Moskvanın si-
yasətinə yaxın liderləri dəstəkləyirdi. ABŞ isə
rəngli inqilablar həyata keçirməklə bu dövlətləri
öz nəzarəti altına almaq Rusiyanın z-
yiqlərini azaltmaqla bölgənin enerji resurslarına
və tranzit yollarına zarəti ələ keçirməyə çalı-
şır. ABŞ-da 11 sentyabr terror hadisəsindən
sonra əməkdaşlıq mühitindən və Əfqanıstan
əməliyyatının logistik ehtiyaclarından istifadə
edərək Rumıniyadan Özkistana qədər geniş
bir ərazidə bazalar və uçuş hüquqları əldə etdi.
Bir tərəfdən ABŞ-ın planlarının əsas yeri tutan
enerji daşınması lahiyələrinin uğurla yata ke-
çirilməsi, digər tərəfdən isə Gürcüstanda, Uk-
raynada və nəhayət, rğızıstanda baş verən
dəyişikliklərdən sonra Vaşinqton özünün Avra-
siya siyasətini böyük bir hissəsini həll etmiş
oldu.
Türkiyənin Cənubi Qafqaz siyasətində isə re-
gionda daimi sülhün və təhlükəsizlikyin yaran-
ması üzərində qurulmuşdur. Onu da qeyd etme-
liyik ki, regionda əvvəllər yalnız marjinal sirə
malik olan Ankara, -nın dağılması ilə fəal işti-
rak etmədiyi regionlarda (Cənubi Qafqaz və
Orta Asiya regionlarında) mühüm oyunçulardan
birinə çevrildi. Regiondakı iqtisadi siyasi
şəraitin qısa müddət ərzində sabitləşməsi ehti-
malı az olsa da, şübhəsiz ki, Ankara ilə region
dövlətləri arasında yeni qarşılıqlı asılılıq
şəbəkələri yaratmaq üçün səylərini davam et-
dirəcəklər. Şübhəsiz ki, digər regional oyunçu-
lar, xüsusən də Rusiya və İran bu siyasətlərə
şübhə ilə baxmağa və regional problemlər yarat-
mağa davam edəcəklər. Türkiyənin Avrasiya ilə
bağlı ilkin mövqeyi bir dər qeyri-real olsa
belə, onun yaratdığı təsirlər Ankara siyasətinin
tonunu təyin etdi. Türkiyə mütləq regiondakı
yeni dövlətlərinin can atdığı modelə çevrilməsə
də, onun inkişaf edən bazar münasibətləri, İs-
lama dünyəvi, plüralist yanaşması və demokrati-
yası regionda öz cazibəsini davam etdirir. Bu
arada Türkiyə Rusiya ilə münasibətlərindən iki
mühüm dərs aldı: Rusiya Türkiyə üçün mühüm
iqtisadi tərəfdaşdır regionda həddindən artıq
aqressiv xarici siyasət aparan Moskva ilə birbaşa
qarşıdurmaya çevrilmə riskini nəzərə almaq və
Rusiyaya qarşı ssas siyasət aparmaqla əmək-
daşlığa üstünlük vermək.
Gürcüstan, Türkiyə-Rusiya rəqabətində.
Hər bir dövlətin xarici siyasətinin, o cümlədən
də müdafiə strategiyasının formalaşmasında
əsas rol oynayan faktorların sırasında ölkənin
coğrafi mövqeyi, geosiyasi yerləşməsi, ərazi tu-
tumu, əhalisinin sayı, iqtisadi, rbi, elmi -
texniki potensialı mühüm yer tutur. Ümu-
miyyətlə Xarici siyasət qarışıq bir fenomendir.
Müasir dövrdə xarici siyasətin əyyən
edilməsi bir sıra faktorlardan asılıdı. Buraya
iqtisadi, etnik, coğrafi digər faktorlar daxildir.
Xarici siyasət bütün bu faktorların bir-birilə qar-
şılıqlı əlaqədə olması zamanı reallaşır. Dahi
şəxsiyyət Bonapart Napaleondan soruşanda ki,
qonşular kimdir cavab vermişdir; Qonşular!
Qonşuları n seçirəm [6 s. 3]. Lakin dövlətin
xarici siyasətini müəyyən edən faktorların birin-
cisini B.Napaleon unutmuşdur. Çünki onun za-
manında müharibə beynəlxalq münasibətlərin
əyyən edilməsində əsas vasitə idi. Müasir
dövrdə kiçik dövlətlərin xarici siyasət, müdafiə
strategiyaları ilə bağlı qərarlarını hlil etməzdən
əvvəl hansı ölkələri kiçik dövlət kimi
əyyənləşdirməliyik sualına cavab verilməli-
dir. Ümumiyyətlə, dövlətlər beynəlxalq müna-
sibətlərdəki roluna görə fərqlənirlər və şərti ola-
raq bir neçə qrupa bölünürlər : a) fövqəldövlətlər
b) böyük dövlətlər c) regional dövlətlər d) kiçik
dövlətlər. Tarixən, kiçik dövlətlər o dövlətlər he-
sab olunurdu ki, onlar böyük güc sayılmırdı,
başqa sözlə desək, beynəlxalq düzənə hər hansı
fərqlilik gətirmək və yaxud bu düzənin qaydala-
rını dəyişmək baxımından xeyli if qəbul olu-
nurdu.
Cənubi Qafqaz ölkələri haqqında bunu
demək bir qədər çətindir. Cənubi Qafqaz dünya
xəritəsində elə də geniş olmayan bir bölgə ol-
masa da, beynəlxalq təşkilatlar dövlətlər
tərəfindən daim maraq dairəsində olması onun
coğrafi ölçüsünü xeyli üstələyir. Bölgədə yeni
müstəqilliyini qazanan milli dövlətlər öz ma-
raqlarını siyasi prioritetlərini əyyən
etməyə çalışdığı üçün Cənubi Qafqazın ge-
osiyasi dinamikası gərgin haldadır. Yeni minilli-
yin başlanğıcında Cənubi Qafqazda nüfuz uğ-
runda gedən qlobal problemlərə Türkiyə seyrçi
qala bilməzdi. Çünki Cənubi Qafqazdakı prob-
lemlərin bir hissəsi Ankaranın region siyasətin
reallaşmasına maneə olurdu. Türkiyənin region
105
M. ƏSƏDOV
“Yeni böyük oyun” un münaqişə və əməkdaş-
lıq bölgəsi Gürcüstan: Türkiyə və Rusiya
rəqabətində
siyasətinin əsasında buradakı müstəqilliyini yeni
qazanmış dövlətlərin reaksiyası idi. Ermənistan
istisna olmaqla Azərbaycan və Gürcüstan Tür-
kiyə ilə siyasi və iqtisadi əməkdaşlıqda maraqlı
idilər. SS-nin rəsmi olaraq dağılmasından
sonra tezliklə Türkiyədə yeni siyasət oriyentasi-
yası yata keçirildi. Beləliklə Türkiyə ilk növ-
bədə Cənubi Qafqazda yeni müstəqil olan döv-
lətləri tanıdı. Tanındıqdan sonra Türkiyə
Ermənistan istisna olmaqla, onların r biri ilə
səfirlər səviyyəsində diplomatik münasibətlərə
başlamaq üçün protokollar imzaladı. Türkiyənin
əsas məqsədi Xəzər hövzəsi ətrafında yeni
müstəqillik qazanan türk dövlətlərinin birliyini
yaratmaq idi. Bununla da Türkiyə dünyanın ma-
raq dairəsində olan Xəzər dənizi enerji ehtiyatla-
rına zarət etmək istəyindən irəli gəlirdi ki, An-
kara bu məqsədləv1992-ci ilin oktyabrında İs-
tanbulda Türk dövlətlərinin prezidentlərinin ilk
Sammitinə ev sahibliyi etmişdir. Birbaşa hava
əlaqələri və peyk yayımı qurulmuş bu
fəaliyyətləri asanlaşdırmaq üçün Ankarada Türk
Beynəlxalq Əməkdaşlıq Agentliyi yaradılmışdır
[2, s. 39-40]. Cənubi Qafqazda - nın dağılması
ilə başlayan yeni müstəqil dövlətlərin yaranması
bir sıra mühüm siyasi-coğrafi sosial-iqtisadi
proseslərlə müşayiət olundu. Onların arasında
həm iqtisadi, həm siyasi, həm də humanitar
əlaqələr sisteminin transformasiyası nəticəsində
ilk olaraq üç Cənubi Qafqaz ölkəsinin çoxvek-
torlu siyasi modelinə keçidi müşahidə olundu.
İki əsirlik Rusiya əsarətinin sona çatması regio-
nun inkişafı üçün ncərə açmış oldu. Lakin Ru-
siya yeni ittifaqlar qurmaqla “parçala və
hökmranlıq et” siyasətini davam etdirmək niy-
yətində idi (Avrasiya İqtisadi İttifaqı Kollek-
tiv Təhlükəsizlik Müqaviləsi Təşkilatının üzvü
olan Ermənistan üçün Rusiya ilə yuxarıda qeyd
olunan yaxınlıq formallıq forması kimi təqdim
olunur) [8, s. 7]. Xüsusən XXI əsrin əvvəllərində
Moskvanın qəsibkarlıq siyasət Cənubi Qafqaz
və Mərkəzi Asiyada özünü göstərməyə başladı.
Cənubi Qafqazda yeni müstəqillik qazanan
dövlətlərdən biri Gürcüstan idi ki, ilk müstəqil-
lik qazanan gündən regionda gedən oyunun
mərkəzində olmuşdur. Lakin buna baxmayaraq,
Gürcüstanın xarici siyasət strategiyasında ciddi
dəyişikliyin baş verməmişdir ki, bu da ölkə
daxilində gedən tənəzzüllə əlaqədar idi. Fikri-
mizcə bu dönəmdə Gürcüstanın xarici si-
yasətində təsir göstərən əsas amillərdən biri də
Rusiyanın qəsbkarlıq siyasət idi. Gürcüstan,
dağılmasından sonra dünyanın diqqət
mərkəzində olan Avrasiyanın Balkanları” ad-
lanan Cənubi Qafqaz regionunun bir hissəsidir.
Ukrayna-Qara dəniz-Azərbaycan-Xəzər-Mər-
kəzi Asiya xətti, Türkiyə-Rusiya xətti, Rusiya-
İran tti və Türkiyə-Azərbaycan-Xəzər dənizi-
Mərkəzi Asiya xətti üzərində yerləşən Gürcüsta-
nın “tranzit” coğrafiyası mövqeyindədir. Rusi-
yanın maraqlarında olan qara dəniz limanları
əsasən yerləşən coğrafi ərazidir [1, s 107-108].
Fikrimizcə bu meqalədə Gürcüstanın bölgə
siyasətini geniş anlamaq üçün bölgənin lider
dövləti olan Azərbaycan ilə əməkdaşlığın
xüsusən 44 günlük müharibədən sonrakı siyası
münasibətlərin araşdırılması vacib şərtdir. Bu
gedişat müxtəlif istiqamətlərdə ABŞ-Türkiyə or-
taq fəaliyyətini çox zəiflədib. O cümlədən
Cənubi Qafqazda bu iki dövlətdən hər hansı bi-
rinin fəallaşması, digərinin də fəallaşması
demək deyil. Lakin Türkiyə ilə İranın regionun
böyük dövlətləri olduğunu, tarixən burada ciddi
təsirlərinin mövcudluğunu zərə alaraq belə bir
vəziyyətin əyyən riskləri ortaya çıxara
biləcəyini təxmin etmək mümkündür. Eyni za-
manda, başqa bir faktoru da unutmaq olmaz.
Başqa bir tərəfdən hazırda Cənubi Qafqazda
Türkiyə geosiyasi aspektdə Rusiya ilə ortaq
fəaliyyət göstərir. Azərbaycan və Ermənistan
arasındakı müharibədən sonra iki dövlət mü-
naqişənin həllində sözün həqiqi mənasında ciddi
nəticələr əldə ediblər. Hətta o dərəcədə ki, Tür-
kiyə-Rusiya regional əməkdaşlıqlarını geosiyasi
yaxınlığı olan bir sıra böyük dövlətlər bu müna-
sibətə qısqanclıqla yanaşırlar. Son hadisələrdən
sonra fikrimizcə, Türkiyə geosiyasi kursunu
dəyişir. Bunu da əsas səbəbi kimi Böyük güclər
burada güddükləri maraqlarından lə vaz keç-
məyiblər və onları min etmək üçün çalışırlar.
Hələlik ABŞ Rusiya daha fəal görünürlər.
Son zamanlar Fransa və Almaniya da əyyən
cəhdlər edirlər. Onların fonunda regionun iki bö-
yük dövləti İran Türkiyə bir qədər passiv
mövqeyə çəkiliblər. Belə bir vəziyyətdə regi-
onda sülh naminə “3+2” formulu, yəni “ABŞ,
Rusiya, üstəgəl Türkiyə və İran” geosiyasi
konfiqurasiyası yarana bilərmi? Bu sualın ca-
vabı məlum deyil. Lakin regionda situasiya
istənilən an kəskin dəyişə bilər və təşəbbüs indi
meydanda aktiv olmayan dövlətlərin əlinə keçər.
Bu ssenari də istisna edilmir [8].
106
Qərbi Kaspi Universiteti
p-ISSN 2789-4606
Elmi Xəbərlər № 2, 2022
(Humanitar elmlər seriyası)
e-ISSN 2789-4614
Gürcüstanın yeganə Cənubi Qafqaz dövləti-
dir ki, Qara dənizə birbaşa çıxışı vardır. Bu da
Gürcüstanın region geosiyasətinə birbaşa sir
göstərir. Belə ki, Xəzər dənizi hövzəsi enerji eh-
tiyatlarının hlükəzi Avropa bazarlarına daşı-
maq üçün sabit bir Gürcüstana ehtiyacları vardır.
Müasir geosiyasi nəzəriyyələrə görə, dünya ti-
carətinin əsas qloballaşmalarından birini təşkil
edən Qara dəniz böyük güclərin maraqlarının
kəsişdiyi mühüm regiondur. Çünki Makkinderin
“quru hökmranlığı zəriyyəsi”nə görə,
“mərkəzi” bölgəyə ən asan çıxışı min edəcək
vəziyyətdə olan Qara dəniz, Spykmanın “kənar
qurşağı zəriyyəsi”nə görə Avropanı Yaxın
Şərq və Asiya ilə birləşdirir. Mahanın “dənizdə
hökmranlıq zəriyyəsi”nə görə, Qara dənizdə
hökmranlıq edən güc bölgəyə nəzarət etmək
üçün coğrafi mövqeyə malik olacaqdı. Schak-
lian-ın "hava hökmranlığı zəriyyəsinə" görə,
Qara dəniz mərkəzi bölgəyə və dünya adasına
hakim olmaq üçün coğrafi mövqedədir(10, s. 2).
Tiflisin xarici siyasət strategiyasında beynəlxalq
münasibətlərin 3 vacib aktoru (NATO, Aİ, ABŞ)
ilə münasibətlərin dərinləşdirilməsi prioritet ola-
raq qəbul edilir və bu istiqamətdə qarşılıqlı ola-
raq xeyli işlər rülüb. Buna baxmayaraq, r-
cüstan hələ də hər 3 güc mərkəzi ilə müna-
sibətlərində əsas məqsədlərinə çata bilməyib.
Belə ki, ölkənin NATO və üzvlüyü yaxın
perspektivdə qeyri əyyən görünür, Birləş-
miş Ştatlar isə Gürcüstana NATO dan kənar
təhlükəsizlik qarantiyası verməkdə həvəsli gö-
rünmür. Bütün bu amillər Gürcüstan ətrafında
ilk növbədə təhlükəsizlik risklərini periodik ola-
raq artırır [14 s 5].
Gürcüstan xarici siyasətində digər regional
“oyunçular” olan İranla da münasibətlərə xüsusi
önəm verir. Rəsmi Tiflisin Türkiyə ilə müna-
sibətlərdə prioritet hesab etdiyi faktorlar ölkənin
regional iqtisadi və təhlükəsizlik maraqları ilə
bağlıdır. Son illərdə Gürcüstan iqtisadi ticari,
enerji, təhlükəsizlik müdafiə sahələrində Tür-
kiyə ilə əməkdaşlığnı xeyli genişləndirib. Xüsu-
silə enerji və təhlüksizliklə bağlı yalnız ikitərəfli
deyil, üçtərəfli (Azərbaycan Gürcüstan Tür-
kiyə) tərəfdaşlıq münasibətlərinin ciddi əsasları-
nın formalaşdığını qeyd edə bilərik. Məhz bu
əməkdaşlığın ticəsində regionda böyük enerji,
nəqliyyat layihələri (BTC, Bakı-Tiflis –Ərzu-
rum qaz kəməri, Cənub Qaz Dəhlizi, Bakı – Tif-
lis Qars dəmiryol xətti və s.) həyata keçirilib.
2012 ci ilin iyununda üç ölkənin xarici işlər
nazirlərinin birgə imzaladığı Trabzon bəyan-
naməsi regionda Gürcüstan Azərbaycan Tür-
kiyə münasibətlərinin ümumi konturlarını
əyyənləşdirdi. Konseptual yanaşdıqda Gür-
cüstan, ilk növbədə, Rusiya amilinə görə Tür-
kiyənin Cənubi Qafqazda cərəyan edən pro-
seslərdə fəal iştirakında maraqlıdır. İki ölkə ara-
sında strateji rəfdaşlıq münasibətlərinə baxma-
yaraq, son illərdə Gürcüstan Türkiyə müna-
sibətlərində meydana çıxan zi problemləri də
nəzərdən qaçırmaq doğru olmazdı. Türkiyənin
Osmanlının keçmiş əraziləri olan Acarıstan
Abxaziyada təsirinin artması rəsmi Tiflisi nara-
hat edən əsas məqamlardandır. Xüsusilə Tür-
kiyənin tanınmamış Abxaziya Respublikası ilə
qeyri rəsmi siyasi, iqtisadi, mədəni əlaqələr
qurması zaman zaman Tiflis Ankara müna-
sibətlərində gərginlik yaradır [7].
Gürcüstanın son vaxtlar üzləşdiyi zi prob-
lemlərin dərin tarixi kökləri olduğu görünür.
Bəziləri isə xüsusilə müstəqillik əldə etdikdən
sonra milli kimliyin qurulması prosesində mey-
dana çıxan kimi görünür. Bu prosesdə belə ciddi
mənfi və ya əks təsirlərin yaşanmasının bəbi,
görünür, milli kimliyin həm din, həm də etnik
mənsubiyyət baxımından kövrək bir coğrafiyada
inklüziv elementlər deyil, assimilyasiya və mar-
ginallaşdırıcı (yaxud özgəninkiləşdirən, başqa-
laşdıran) terminlər üzərində qurulmasıdır. Gür-
cüstanda qurulan bu milli özünəməxsusluq onun
xarici siyasətinə, xüsusən də müstəqilliyin ilk
illərində dərindən təsir göstərmişdir. İlk illərdə
ölkədaxili sülhün bərqərar olması Rusiya ilə
münasibətlərin qorunub saxlanmasında sərt mü-
nasibət və/yaxud siyasət daxildə keçmiş sovet iş-
çilərinə qarşı rəzli və marginal, xarici si-
yasətdə isə Rusiyaya qarşı düşmən münasibətə
səbəb olmuşdur. Abxaziya Cənubi Osetiya
problemini nəzərə alsaq, bu iki regional proble-
min sülh yolu ilə həll oluna bilməməsinin ən mü-
hüm səbəbi kimi millətçi siyasət önə çıxır.
Müstəqillikdən sonrakı dövrdə Gürcüstanın
daxili siyasətində həyata keçirdiyi bu etnik-dini
millətçilik və dini ayrılıq siyasəti ölkə daxılındə
ixtişaşlara bəb olur ki, bu da onun xarici si-
yasətini ləngidir.
Ermənistan-Azərbaycan müharibəsi son-
rası regionda Türkiyə - Rusiya regional
əməkdaşlığı: problemlər və gələcək prespek-
tivlər. Cənubi Qafqazda XX əsrdə ikinci dəfə öz
107
M. ƏSƏDOV
“Yeni böyük oyun” un münaqişə və əməkdaş-
lıq bölgəsi Gürcüstan: Türkiyə və Rusiya
rəqabətində
müstəqilliyini qazanan Azərbaycan Qara dəniz
vasitəsilə Avropa ölkələrinə neft ixracı üçün is-
tifadə etdiyi marşrut olan Gürcüstan, Sİ döv-
ründə də olduğu kimi tranzit marşrutunda
əhəmiyyətini qoruyub saxlamışdır. Avropa-
Cənubi Qafqaz münasibətlərində Konsepsiya-
sına əsasən, mərkəz Avropaya inteqrasiyanın ha-
zırkı iştirakçılarından olan Azərbaycan və Gür-
cüstan iqtisadi inkişafları üçün Qərb bazarlarına
daxil olmaları vacib şərtdir. Başqa bir periferiya
yanaşmasına görə, Cənubi Qafqazı funksional
baxımdan digər regionlar arasında tranzit
əhəmiyyəti böyükdür ki, müvafiq olaraq, Aİ-nin
Cənubi Qafqazla ticarət əlaqələri periferik
xarakter daşıyır istehlak bazarı kimi region Aİ
ölkələri üçün mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Bu
ilk növbədə Xəzər hövzəsi enerji ehtiyatlarının
təhlükəsiz daşınması ilə ələqadardır. Ona görə
ki, Xəzər hövzəsi enerji ehtiyatlarının hlükəsiz
daşınması Aİ-nin Fars körfəzi və Rusiyadan ası-
lılığını azalda bilər(21, s. 165). Bu da regionda
təhlükəsizlik və sabitlik siyasətinin əsasını təşkil
edir ki, Aİ buna nail olmaq üçün ilk növbədə,
Cənubi Qafqaz münaqişələrinin həllinə nail ol-
malıdır. Lakin bu, heç o demək deyil ki,
Cənubi Qafqaz Avropanın iqtisadi və təh-
lükəsizlik maraqlarına qarışmır. Çünki zər
dənizi enerji ehtiyatları artıq Avropa neft
şirkətlərini marağını cəlb edib və -nin enerji
təhlükəsizliyi sistemində əyyən yer tutur.
Ermənistan-Azərbaycan və Rusiya-Gürcüstan
fikir ayrılıqları qiqətən də -nin cənub
sərhədlərində sabitliyi poza bilər ki, bu da onları
Avropanın əsas maraqlarına, xüsusən də -nin
Cənubi Qafqaz siyasətinə təsir göstərir. Bu
məqsədlə Cənubi Qafqaz siyasətini hələ ki,
Rusiya ilə münasibətləri gərginləşdirməməyə
çalışır. Lakin Rusiyanın Ukraynaya hücumu
təcavüzkarlıq siyasəti ni Rusiya ilə əmək-
daşlıq siyasətinin dəyişməsinə gətirin çıxara
bilər ki, bu da hər iki tərəfin iqtisadi böhranla
üzləşməsi ilə nəticələnməsi ilə sonuclana bilər.
Rusiyada xüsusən V.Putinin hakimiyyətə
gələndən sonra yaxın çevrəsi xüsusi ilə, Cənubi
Qafqaz dövləti olan Gürcüstana qarşı müna-
sibətləri rasional siyasət çərçivəsində sovet döv-
ründə olduğu kimi qalırdı. Rəsmi Moskva çalı-
şırdı ki, regionda enerji resurslarının istehsalı,
nəqli və paylanması sahələrində mütləq z sa-
hibi olsun. Bu siyasət Ermənistan üzərində
uğurla həyata keçirilməkdə davam edir və xüsu-
silə 2008-ci ildə Gürcüstanla müharibədən sonra
Moskvanın İrəvan üzərindəki nəzarəti gücləndi.
Gürcüstan Rusiya təzyiqlərindən xilas olmaq
məqsədi ilə regionda özünə müttəfiqlər axtarırdı,
xüsusən də Azərbaycanla əlaqələri inkişaf et-
dirmək isə Tibilisinin yararına idi. İki ölkə ara-
sında enerji sahəsində Şimal-Cənub təbii qaz
kəməri və bir sıra enerji əməkdaşlıqları mövcud
olmaqda davam edir. Rusiya isə Azərbaycanla
münasibətləri gərgiləşdirməməyə çalışır, xüsu-
səndə Moskvanın enerji siyasəti tarixi Bakının
enerji tarixi ilə -ə olduğundan, o, bu ölkəni
heç vaxt itirmək istəmir. Bu istiqamətdə Azər-
baycanla enerji əsaslı layihələr hazırlayaraq bu
bazarda mövcudluğunu davam etdirmək istəyir.
Rusiya dövlət hakimiyyətinin sərt strukturu
xüsusilə Cənubi Qafqaz ölkələrində enerji
sahəsində baş verən proseslərdə özünü göstərir.
O qədər ki, rəsmi Moskva, istər enerji istehsa-
lında, istərsə də nəqliyyat xətlərində mütləq söz
sahibi olmaq istəyini daim vurğulayır. Bu
vəziyyət Cənubi Qafqaz ölkələrinin daim başqa
ölkələrlə əməkdaşlıq etməsində və xarici kapita-
lın regiona cəlb olunmasında problem ilə
üzləşməsinə səbəb olur.
Suriyadakı müharibə və onun ətrafında
cərəyan edən hadisələr Xəzər regionunda qonşu-
lar arasındakı ziddiyyətləri yumşaltmağa imkan
verdi. Əslində, son vaxtlar Rusiya diplomatiya-
sının gücü ordusunun qüdrəti ilə cənub
sərhədlərində yeni geosiyasi ittifaqın yaradılma-
sına nail olub. Suriyada islamçı terrorçular
üzərində qələbə və sonuncunun Rusiya, Türkiyə
və İranın məsuliyyət zonalarına bölünməsi regi-
onda güc balansını tamami dəyişdi bu, üç
ölkə liderinin Soçidə keçirilən qalib konfran-
sında təsdiqini tapdı. Yaxın Şərqdə cərayan edən
proseslər Cənubi Qafqaz regionunda da müba-
hisəli məsələlər ətrafında danışıqları yerindən
tərpənməsinə təkan oldu. Keçmiş İttifaq ölkələri
arasında Rusiya ilə ən çox problem yaşayan ölkə
Gürcüstan olub. İki ölkə arasındakı müna-
sibətlər, Abxaziya və Cənubi Osetiya prob-
lemləri, neft kəməri marşrutları s. məsələlər
iki ölkə münasibətlərinə təsir göstərən
amilllərdir. 1992-ci il yanvarın 6-da rcüs-
tanda təşkil edilən çevriliş ticəsində anti-Ru-
siya siyasəti ilə tanınan Z.Qamsaxurdiya höku-
məti istefaya göndərildi [22, s. 601-602]. Lakin
yeni hakimiyyət də rusiyapərəs siyasət yürütmək
108
Qərbi Kaspi Universiteti
p-ISSN 2789-4606
Elmi Xəbərlər № 2, 2022
(Humanitar elmlər seriyası)
e-ISSN 2789-4614
istəmirdi. Belə ki, Gürcüstanın yeni administra-
siyasının ölkədəki Rusiya hərbi bazalarının
müddətinin uzadılmasına münasibəti və MDB-
yə üzv olmaq istəməməsi separatçılarla mü-
naqişələrdə özünü büruzə verdi [14, s.73-74].
Rusiyanın Abxaziya Cənubi Osetiya
bölgələrdəki münaqişələrdə separatçı qüvvələrə
dəstək verməsi, E.Şevardnadze hakimiyyətini
Rusiya ilə münasibətlərə diqqət yetirməyə
məcbur edirdi.
Xəzər hövzəsi enerji qaynaqlarının, xüsusən
də Azərbaycan neft və qazının Qərb bazarlarına
nəqli ilə bağlı danışıqlar başlayandan Moskva öz
maraqlarını zərə almayan hər hansı qərarı
qəbul etmək istəmirdi. Səbəblər belə görünürdü
ki, Rusiya üçün Xəzər hövzəsi enerji qaynaqla-
rının qli məsələsi artıq deyildiyi kimi, geniş
regional təsirə malik olacağı gözlənilən mühüm
geosiyasi sualdan daha çox iqtisadi məsələ idi.
Buna görə də Moskva artıq mövcud olan Bakı-
Qroznı-Novorossiysk boru kəmərinin yenilən-
məsinə çalışırdı ki, bu mər sovet dövründə
Azərbaycan neftinin dünya bazarlarına ixracı
üçün əsas marşrut idi(9). Sonradan tankerlərin
Türkiyə boğazları vasitəsilə daşınmasını zərdə
tutan “Rusiya” marşrutunun reallaşmasının qar-
şısını almaq üçün Ankara Montrö Konvensiya-
sının (1936) yenidən baxılmasını ləb etmişdi
ki, bu da Ankara və Moskva arasında siyasi gər-
ginliyi səbəb olmuşdur. Bu müqavilə İstanbul
boğazları ticarət üçün açıq elan olunurdu. Lakin
müasir supertankerlərin boğazlardan keçməsinin
təhlükəli olduğunu bəb gətirən rkiyə bu
məsələyə yenidən baxılmasını istədi. Türkiyə
bəyan edib ki, konvensiyanın imzalanmasından
təxminən altmış il sonra baş verən texnoloji
dəyişikliklərə görə, müasir supertankerlərin bo-
ğazlardan keçidini məhdudlaşdırmaq lazımdır.
Moskva dəfələrlə bu səyləri yolverilməz hesab
etdiyini bildirsə də, Montre beynəlxalq
müqaviləsinin etibarlılığı birtərəfli qaydada
şübhə altına alına bilməz. Rusiyanın nöqteyi-
nəzərincə, Ankaranın boğazlar vasitəsilə daşıma
rejimini əyyən etmək hüququ yoxdur, çünki
“Bosfor sırf siyasi problemdir. Heç bir texniki və
ya ekoloji problem yoxdur ki, onu real şəkildə
aradan qaldırmaq mümkün olmasın; Türklər
sadəcə olaraq neft şirkətlərini “əsas” Azərbay-
can neftinin ixracı üçün Bakı-Ceyhan yolunu
seçməyə məcbur etmək niyyətindədirlər”. [17, s
80-81].
Xüsusən də Bosforda baş verən qəzadan
sonra Azərbaycan neftinin ixracı üçün ümumi
şəkildə “Balkan tranziti” adlandırılan yeni, alter-
nativ layihələr ortaya çıxmağa başladı. sələn,
1995-ci ildə Bolqarıstanın mühəndislik naziri
Xristo Totev Azərbaycan neftinin Bolqarıstanın
Qara dəniz sahilindəki Burqas limanından boru
kəməri ilə Yunanıstanın Egey dənizindəki Alek-
sandrupoli limanına qli təklifi ilə çıxış etmişdi
[16, s. 21]. Sonra oxşar planlarla çıxış edən Yu-
nanıstan, Makedoniya Albaniya bu lahiyənin
reallaşmasına çalışmışdılar. Bütün bu planlar
Azərbaycan və ya Xəzər hövzəsi enerji qay-
naqlarının tankerlərlə Novorossiyskdən Burqa-
sa, sonra isə boru kəmərləri ilə Cənubi Adriatik
və ya Egeyə daşınmasını zərdə tuturdu. Bu-
nunla belə, qarşıdurma kimi görünən bu tenden-
siya Rusiya və Türkiyə arasında əməkdaşlığın
davam etdirilməsi ilə tarazlaşmışdır. Türkiyə
həm də Rusiyadan bəzi hərbi texnikanı da idxal
etdiyi üçün münasibətləri gərginləşdirməməyə
çalışırdı. Türkiyə ölkənin cənub-şərqində və Şi-
mali İraqda Kürdüstan hlə Partiyası (PKK)
yaraqlılarına qarşı istifadə üçün Rusiyadan silah,
helikopter və zirehli personal daşıyıcıları almağa
başlayan ilk NATO üzvüdür. 2002-ci ilin yanva-
rında Rusiyanın Baş rargah rəisi Anatoli
Kvaşninin Ankaraya səfərində bu məqsədi daşı-
yırdı. mçinin, 2001-ci ilin noyabrında Nyu-
Yorkda Türkiyə və Rusiya xarici işlər nazirləri
iki ölkə arasındakı münasibətləri koordinasiya
edən mərkəzin yaradılması haqqında memoran-
dum imzaladılar [21]. Cənubi Qafqazın h-
lükəsiz və sabit olması Türkiyə üçün geosiyasi
əhəmiyyəti böyükdür. Soyuq Müharibə döv-
ründə Ankaranın Qafqaza baxışı yalnız rbi
baxımdan na kəsb edirdi və o, üzvü olduğu
Qərb ittifaqının hlükəsizlik qayğıları ilə para-
lel olaraq bölgəni həll edirdi. Soyuq Müharibə
ideologiyası ilə dünyanı Qərbdən kənarda
görməməyə çalışan Türkiyə SSRİ-nin dağılması
ilə hazırlıqsız yaxalandı, Qafqaz və Orta Asiya
regionlarına tez bir zamanda nüfuz edə bilmə-
məsinin xarici siyasətdə qeyri-əyyənliklər
yaşamasıdı [18, s. 18]. Bu dönəmdə Türkiyənin
regional siyasəti, Gürcüstan və Azərbaycanın
Rusiyaya qarşı siyasi münasibətlərini möh-
kəmləndirmək bu iki ölkə ilə daha sıx əməkdaş-
lıq qurmaqdır. Ermənistan isə Türkiyəyə qarşı
iddia etdiyi “qondarma soyqırım” iddialarına
Azərbaycanla Dağlıq Qarabağ probleminə görə
109
M. ƏSƏDOV
“Yeni böyük oyun” un münaqişə və əməkdaş-
lıq bölgəsi Gürcüstan: Türkiyə və Rusiya
rəqabətində
bu qrupdan kənarda qalır. dağılması ilə Tür-
kiyənin yeni Cənubi Qafqaza nüfuz etməsi üçün
bir sıra sələləri həll etməli idi. İlk növbədə
Türkiyənin bir çox cəhətdən üzləşməli olduğu
Qafqaz-Şərqi Anadolu bölgəsinin müdafiə və
təhlükəsizliyinin təmin edilməsi, Orta Asiya və
İdil-Ural bölgəsindəki, əsasən də türk və müsəl-
man icmalar ilə əlaqələrini gücləndirərək, ümu-
mən Türkiyəyə rəğbət bəsləyən, strateji yeraltı
sərvətləri sayəsində region xalqları ilə sosial-
iqtisadi və siyasi əlaqələrin qurulmasının min
edilməsi, əlverişli xammal bazar imkanlarının
yaradılması kimi fundamental sələlərdə üs-
tünlüklər təmin edə bilən ölkə olmalı idi. Rusi-
yanın öz enerji resurslarının dünya bazarlarına
çıxarılması Qara dəniz bağazları vasitəsi ilə ol-
duğu üçün onu Türkiyə üçün təhlükədən uzaq-
laşdırır. Türkiyə Orta Asiyada yeni müstəqilli-
yini qazanan türk respublikaları ilə əməkdaşlığı
üçün Cənubi Qafqaz keçid olmalı idi ki, bu ke-
çidi sındırmaq Türkiyənin türk dünyası ilə
əlaqələrini qırmaq deməkdir. Qafqaz Türkiyə ilə
Rusiya arasında bufer zonadır. Ona görə də
Qafqazın müstəqil və sülhsevər dövlətlərdən
ibarət struktura malik olması Türkiyənin təh-
lükəsiz olması deməkdir. Bölgənin zəngin ye-
raltı rvətlərinin Türkiyə vasitəsilə dünya ba-
zarlarına açılması Türkiyəni yeni dünya
düzənində daha dəyərli edir. Eyni zamanda,
bölgədə türk varlığının müstəqilliyinin və suve-
renliyinin davam etdirilməsi üçün müsbət mühit
yaradır(4).
Azərbaycan Ermenistan arasında 44 günlük
müharibədən sonra Türkiyə Rusiyanın bölgə si-
yasəti qiymətləndirmək çətindir. Bəzi ekspertlər
Ankara və Moskvanın 44 günlük Azərbaycanın
ədələtli müharibəsindən sonra bölgədəki əmək-
daşlıqlarını mülahizə edərkən Ağdamda r iki
dövlətin mərkəzinin fəaliyyətinin Cənubi Qaf-
qazda sülhün möhkəmləndirilməsində, xüsusən
də Moskva ilə Ankara arasında tərəfdaşlıq
əlaqələrinin inkişafında oynayacağı rolu xüsusi
olaraq vurğulayırlar. “Moskva-Bakı” agentliyi
yazır: “Qarabağ münaqişəsinin həllinə nail olun-
masında həm Rusiyanın, m də Türkiyənin ro-
lunu çox qiymətləndirmək çətindir. Mütəxəs-
sisləri atəşkəs rejiminə riayət olunmasına
nəzarət edən və münaqişələrin qarşısının alın-
ması ilə məşğul olan Rusiya-Türkiyə monitorinq
mərkəzi açılıb. Onların hlükəsizliyini də öz
növbəsində Azərbaycan qoşunları min edir.
Bu, üç ölkə - Rusiya, Türkiyə və Azərbaycan
arasında mükəmməl qarşılıqlı fəaliyyətdən
xəbər verir. Ekspertlərin uzun illərdir danış-
dıqları, araşdırılan Rusiya-Türkiyə-Azərbaycan
oxunun necə reallığa çevrildiyini görürük. Fik-
rimcə, Rusiya-Türkiyə birgə monitorinq mərkə-
zinin işinin nümunəsinə əsaslanaraq, Moskva və
Ankara gələcəkdə maraqlarının toqquşduğu
digər regionlarda da oxşar qarşılıqlı aliyyət
üçün alqoritm yarada bilərlər. Biz Liviya və Su-
riyada əyyən münaqişələr barədə tez-tez eşit-
mişik, lakin Rusiya Türkiyə yenə də danı-
şıqlar aparıb bütün məsələləri həll edə bilib. He-
sab edirəm ki, belə birgə mərkəzlər yaradılarsa,
bütün məsələlər daha tez həllini tapacaq” [24].
Rusiyanın bölgə ilə əlaqədar əsas məqsədi
Gürcüstanın daxili işlərinə qarışmaqla xüsusi ilə
ərazisindəki münaqişələrə dəstək verməkle
ölkənin xarici siyasətinə də nəzarət etməyə ça-
lışmaqdı. Çünki Türkiyə və Qərbin nüfuz etməsi
Rusiyanın Cənubi Qafqaz siyasəti üçün narahat-
çılıq yaradırdı ki, burada da əsas açar rolunu
Gürcüstan olurdu. Buna da səbəb Xəzər hövzəsi
enerji resurslarının keçəcəyi marşurutun bu əra-
zidən keçməsi Gürcüstanı bölgə siyasətində ak-
tual edir. Başqa bir tərəfdən Rusiya Gürcüstan
ərazisi olan Abxaziyadakı Qara dəniz sahilində
yerləşən Novarossiyski və Tuapse limanlarına
nəzarət etməklə, Poti, Supsa və Batumi limanla-
rına da yaxınlaşması demək idi. 1995- ci ilin
avqustunda Rusiya Gürcüstan ərazisində dörd
hərbi bazasını yerləşdirməklə əslində buna nail
olmuşdu. Rusiya Gürcüstandakı ərazi və etnik
mənşəli münaqişələri dəstəkləməklə Azərbay-
can və Qazaxıstan neftinin Gürcüstandan
keçərək Türkiyəyə Qərb marşurutu [7, s. 5] ilə
getməsinə nəzarət etmək istəyindən irəli gəlirdi.
Məhz bu səbəbdəndir ki, regionda keçən əsrin
sonlarında böyük dövlətlər arasında gedən oyu-
nun ilk qurbanı Gürcüstanın ilk prezdenti olan
Z.Qamsaxurdiya olmuşdur. Rusiyanın stək-
lədiyi E.Şvarnadzede hakimiyyətə gələndən
sonra da Tibilisi öz siyasətini dəyişməyərək
Qərbə inteqrasiyanı üstünlük verdi. Rusiya çalı-
şırdı ki, bölgədəki enerji xətləri Supsa limanın-
dan keçsin. Çünki Supsa limanı Rusiyanın
nəzarətində idi. E.Şvarnadze buna etiraz etməsi
1995-ci ilin avqustunda avtomabil qəzasında ya-
ralanması ilə nəticələndi.
110
Qərbi Kaspi Universiteti
p-ISSN 2789-4606
Elmi Xəbərlər № 2, 2022
(Humanitar elmlər seriyası)
e-ISSN 2789-4614
Rusiya, Azərbaycan və Türkiyə dövlətlərin
hər birini qarşılıqlı aliyyətə, yaranmış prob-
lemi həll etməyə sövq edən addımlar atıb. Azər-
baycan son illər öz mövqelərini Rusiyaya çatdıra
bildi. Azərbaycan regionda sülhün tərəfdarı ol-
duğunu diplomatik gedişi ilə bildirdi. 44 günlük
Vətən Müharribəsi ilə Azərbaycan regiondakı
etnik mənşəli və ərazi münaqişlərini tezliklə re-
gion dövlətlərinin ərazi bütövlüyü daxilində
həllinin mümkün olduğunu nəinki Rusiya elita-
sına, hətta dünyanın böyük dövlətlərinə çatdıra
bildi. Rusiya, Azərbaycan və Ermənistan arasın-
dakı münaqişəni nizamlanmasında iştirak
etməklə öz ətrafında pantürkist kan yarat-
mağa çalışan Türkiyənin olması ilə bağlı əbədi
qorxuların olmayacağının əsas təminatıdır. Bu-
nun qarşısını almaq üçün Rusiya Qarabağla
bağlı prosesdə fəal iştirak etməyə borclu idi. Ru-
siya və Türkiyənin münaqişənin nizamlanması
ilə bağlı qarşılıqlı aliyyətini qiymətləndirərkən
belə bir formatın formalaşmasının hansı fonda
baş verdiyini anlamaq vacibdir. Rusiyanın
Qərblə son dərəcə gərgin münasibətləri onun 44
günlük müharibə sonrası regionda öz geosiyasi
mövqelərini möhkəmləndirməyə məcbur edirdi.
İstər Moskva, istərsə də Ankara regionda hər
hansı siyasi addımı atarkən “Amerika fakto-
runu” nəzərə almalıdırlar. Lakin Ukraynaya Ru-
siyanın hücumu rəsmi Vaşiqtonun lə ki
Cənubi Qafqaz siyasətini birqədər ləngitdi.
Cənubi Qafqazda Rusiya-Türkiyə əməkdaşlığı
asan olmayacaq, lakin hər iki ölkənin bu yolda
öz milli vəzifələrini bir-birinə qarışmadan, ək-
sinə, qarşılıqlı aliyyəti gücləndirməklə usta-
lıqla həll etmək imkanı var.
Ankaranın uğurlu diplomatik gedişi onun
Cənubi Qafqazda tərəfdaşı Azərbaycan və Gür-
cüstan üçün hərbi qələbə qazana bilən güclü
oyunçu kimi imicini artırdı. Eyni zamanda,
Kreml sülh müqaviləsinin Rusiyanın iştirakı ilə
olsa da Türkiyənin regionda sülh və sabitlik
üçün əsas maneələrdən biri olan münaqişənin ni-
zamlanmasında rolu danılmazdır. Lakin buna
baxmayaraq, regionda vəziyyət hələ də çox
kövrəkdir. Rusiya sülhməramlılarının sürətlə
gəlişinə baxmayaraq, sazişin bəzi əsas aspekt-
ləri, o cümlədən Ermənistan qoşunlarının Dağlıq
Qarabağdan çıxarılması hələ də həyata keçi-
rilməyib. Noyabrın 10-da Moskvanın möhür-
lədiyi sazişdəki saat bombası ondan ibarətdir ki,
bu sənəddə “Dağlıq Qarabağın” gələcək statu-
sundan bəhs edilmir. Beş ildən sonra Bakının
Rusiya sülhməramlı qoşunlarının öz ərazisindən
çıxarılmasını ləb etmək üçün hüquqi əsasları
olacaq və Qarabağa rbi güclə tam nəzarəti
bərpa edə biləcək. Bunun baş verməsi isə Kreml
üçün xoşagəlməz dilemma yaradacaqdı. Rusiya-
nın geri çəkilməsi ehtimal ki, Azərbaycanın re-
gion geosiyasətində uğuru deməkdi. Rusiya
sülhməramlılarının qalması isə onların Azərbay-
canla əlaqələrinə xələl gətirəcək və çoxlu
beynəlxalq tənqidlərə səbəb olacaqdı. Ona görə
də Rusiya çox güman ki, bu dar fürsət
pəncərəsindən istifadə edərək diplomatiya yolu
ilə regionda qalmasını saxlayacaqdır. Hələlik
missiyanın qeyri-mümkün olduğu görünür. Dö-
yüş meydanında əhəmiyyətli təsir rıçaqları əldə
edən Bakı danışıqlarda mövqeyini yaxşılaşdırıb
və çətin ki, “Dağlıq Qarabağ” üçün çoxlu muxta-
riyyət qəbul etsin. Eyni zamanda, erməni
cəmiyyəti hətta ilkin emosional sarsıntı aradan
qalxdıqdan sonra da çətin ki, daha çevikləşsin və
İrəvan acınacaqlı reallıqla üzləşməyə məcbur-
dur. Rusiyanın ABŞ ilə əlaqələri pozulduqda,
kompromis tapmaq üçün beynəlxalq diplomatik
səylərin gözləniləcəyini təsəvvür etmək çətindir.
Xüsusən də Rusiyanın Ukraynaya hücumu ABŞ
və ilə münasibətlərin pik həttinə çatdırdı ki,
Cənubi Qafqaz regionunda da çox təhlükəli
vəziyyətə salır və qarşıda çoxlu risklər var
Cənubi Qafqaz Türkiyənin siyasi, iqtisadi və
mədəni əlaqələri ilə təsirini artıra biləcəyi yeni
bir ərazidir. Belə şəraitdə Mərkəzi Asiyada baş
verən hadisələr Qafqazdakı beynəlxalq vəziy-
yətdən asılı olaraq dəyişməkdədir. XIX əsrdə
başlayan “Böyük Oyun” ideyasına sonralar
Qafqaz bölgəsi də aid edilmiş iki imperiya
arasında tarixən gedən bu oyun sonralar bölgə
xalqları arasında gərginliyi yol açmışdır. Keçən
əsrin sonlarında bölgədə siyasi maraqları olan
ABŞ və Aİ tarixən bölgə ilə siyasi və qohumluq
əlaqələri olan Türkiyədən istifadə etməyə çalı-
şırdılar. Onların əsas istəyi Sİ - nın varisi olan
Rusiyanın bölgədəki təzyiqlərini azaltmaq və
Xəzər enerji resurslarını rbəst və təhlükəsiz
Qərb bazarlarına daşımaq idi. Əsas qsəd-
lərdən biri Rusiyaya alternativ “cənub enerji
dəhlizini” qurmaq idi ki, xüsusən Rusiyada
V.Putinin iqtidara gəlməsindən sonra bu məsələ
problem olmuşdur. Ankaranı Moskva ilə qarşı-
laşdırmağa çalışan rb dövlətləri əyyən
111
M. ƏSƏDOV
“Yeni böyük oyun” un münaqişə və əməkdaş-
lıq bölgəsi Gürcüstan: Türkiyə və Rusiya
rəqabətində
dərəcədə buna nail olsalar da, bölgədə sonbaş
verən hadisələr xüsusən, Ermənistan - Azərbay-
can arasındakı 44 günlük müharibədən sonra
bölgədə sülhü və sabitliyi yaratmaq məqsədi ilə
Türkiyə - Rusiya əməkdaşlığı Qərbin planını puç
eledi. Başqa bir rəfdən bölgə ilə siyasi, iqtisadi
və mədəni əlaqələdə olan Türkiyə bu
məqsədlərini həyata keçirmək üçün bəzi həllini
gözləyən məsələlər vardır ki, tezliklə həll olun-
malıdır. Lakin regiondakı geosiyasi ziyyət və
böyük dövlətlərin maraqları bu sələlərin
xüsusi ilə “dondurulmuş” ərazi münaqişlərinin
həllini gələcək zamanlarda həllini görsətmir. La-
kin Türkiyə regionda bu problemlərin çoxunu
həll edə bilməsə də, bəzi məsələlərin həllində
köməkçi ola bilər. Türkiyə bölgədə öz mənfəəti
üçün sülh və sabitliyi qorumaq məqsədi ilə
regionun aparıcı dövlətlərindən olan
Gürcüstan və Azərbaycanla yüksək səviyyədə
münasibətlər qurub və özünü regionda hər iki
dövlər üçün etbarlı müttəfiqi olmalı;
Azərbaycan və Gürcüstanın xarici si-
yasətində region qonşuları ilə problemlərinin
həllinə kömək etmək və ona hər sahədə dəstək
olmalıdı;
Cənubi Qafqazda sülh bərqərar olduqdan
sonra bu ölkələrlə müdafiə yönümlü təhlükəsiz-
lik əlaqələri qurmalı;
İqtisadi sistem mübadiləsi və əməkdaşlı-
ğının həyata keçirilməsinin bütün aspektlərində
kömək etmək və hər cür özəl təşəbbüsləri təşviq
etməli;
Türkiyə, region ilə mədəniyyət, iqtisa-
diyyat və sosial baxımdan yaxınlaşmasına şərait
yaratmaqla İranın Rusiyanın dini iqtisadi
təsiri altına düşməsinin qarşısını almalı.
Nəticə
İkinci Dünya Müharibəsindən sonrakı xarici
və təhlükəsizlik stratejisini Sİ – ın təcavüzkarlıq
mövqeyini dəfn edilməsi və öz siyasətini Qərbə
inteqrasiya fonunda quran Türkiyə, Soyuq mü-
haribənin qurtarması ilə SSRİ- nin dağılmasını
xoş görmüşdür. Lakin NATO üzvü olan bir döv-
lətin həmin dönəmdə Cənubi Qafqaz və Orta
Asiyada gedən siyasi proseslərə müdaxilə
etməsi mümkün deyildi. Şərqi Avropada liberal
demokratiyaların yaranması rbi Avropa ilə
Rusiya arasında bufer zona yaratsa da, Türkiyə
hələ də yaxın qonşuluğu ilə bağlı davam edən
qeyri-əyyənliklərə rə təhlükə hiss etmək-
dədir. Ermənistan, Rusiyanın Cənubi Qafqazda
yeganə müttəfiqidir (Gürcüstan ABŞ-ın sir
dairəsindədir, Azərbaycan isə Rusiya ilə bütün
iqtisadi və insani əlaqələrilə Türkiyənin Avra-
siya layihəsinin bir hissəsidir). Ermənistan, Ru-
siyanın sir dairəsini tərk etdikdən sonra Cənubi
Qafqaz nəhəng Türkiyə-Qərb qurşağına çev-
riləcəkdir. Türkiyə isə Rusiyanı Yaxın Şərqdə
qaşısını səcək, həm də Cənubi Qafqaz
bölgəsindəki siyasi vəziyyəti və sabitliyi poz-
mağa çalışan bütün qüvvələr üçün maneə ola-
caqdır. Bölgədə böyük güclər arasında gen
Böyük Oyunda Türkiyə hələ ki, tamaşaçı kimi
iştirak edir. ABŞ-ın hdləri qısa müddətdə
özünə zərər verəcək nöqtədədir. Bu kontekstdə
Azərbaycan xüsusilə 44 günlük müharibədən
sonrakı ziyyətin böyük əhəmiyyəti var. Azər-
baycandakı hər hansı bir rginliyin Türkiyəyə
əks-səda verə biləcəyi ehtimalı ilə yanaşı, m
də dəstəklədiyi və verdiyi məsuliyyətdən irəli
gələn bir hiss vardır.
rkiyə, Cənubi Qafqazın ən çox Qərb
pərəstliyi ilə seçilən dövləti Gürcüstan siyasi
əlaqələrində ehtiyatlı olmalıdır. Belə ki, Tiflisin
Qərbə doğru yönəlməsi xüsusən, rəngli inqilab-
dan sonra M.Saakaşvilinin hakimiyyətə gəlməsi
Gürcüstanda antirus meyillərinin artması Tür-
kiyənin əsas ticarət tərəfdaşı olan Rusiya ilə
bölgədə daha həssas davranması ilə nəticələndi.
Başqa bir rəfdən Türkiyənin enerji idxalatçı-
sından ixracatçısına çevrilməsinə imkan yaradan
Xəzər dənizi enerji resurslarının təhlükəsiz Gür-
cüstan üzərindən Qərb bazarlarına qli Ankara
və Tibilisinin ümümi maraqlarıdır. Gürcüstan,
Türkiyənin xarici siyasətinin mühüm ekspansi-
yalarından birinə çevrilən Cənubi Qafqaz və
Orta Asiyanın hlükəsizliyi, Türkiyənin bölgə-
yə çıxışı üçün qısa müddətdə regional ge-
osiyasətini həyata keçirmək üçün ən mühüm
bölgə ölkəsidir. Türkiyənin bölgədə Rusiya və
Qərb təsirini uzaqlaşdırmaqla zi hədəflərə
çatmaq niyyətindədir:
Türkiyə bölgədə təhlükəsizliyi təmin
etməklə əsas ticarət tərəfdaşı olan Rusiya ilə
nəqliyyat marşrutları üçün rahat keçid zonası ya-
ratmaq;
Bu bölgəni Rusiya ekspansionizminin
dirçəlməsi ehtimalına qarşı bufer zonasına çe-
virmək:
Türkiyə iqtisadiyyatını gücndirmək
üçün qarşılıqlı maraq prinsipini qorumaq şərti ilə
bölgənin iqtisadi potensialından faydalanmaq:
112
Qərbi Kaspi Universiteti
p-ISSN 2789-4606
Elmi Xəbərlər № 2, 2022
(Humanitar elmlər seriyası)
e-ISSN 2789-4614
Beləliklə, aparılan tədqiqatın nəticəsində Ru-
siya və Türkiyənin Cənubi Qafqazda uzun-
müddətli siyasi rəqabətinə baxmayaraq, Moskva
indi bölgədə Ankara ilə əməkdaşlığa daha
açıqdır. Rusiyanın gözləntilərini yerinə ye-
tirməməsi nəticəsində Gürcüstan üzünü Rusiya-
dan Qərbə və ABŞ-a çevirdi. Bu vəziyyət həm
də Gürcüstan və Türkiyə arasında ikitərəfli mü-
nasibətlərin inkişafında dönüş nöqtəsi oldu. Gür-
cüstan ölkə daxilindəki etnik mənşəli və ərazi
münaqişələrini Rusiya ilə deyil, ABŞ və
beynəlxalq təşkilatlar NATO və BMT vasitəsilə
həll etməyə meyllidir. Bu səbəbdən ilk növbədə
ABŞ NATO-nun ən yaxşı müttəfiqi olan
sərhəd qonşusu Türkiyə ilə münasibətlər yaxşı
səviyyədə olmalıdır. Bundan başqa, Gürcüstanın
NATO-ya daxil olması üçün yata keçirdiyi hər
cür fəaliyyətə ən çox dəstək verən ölkə Tür-
kiyədir.
ƏDƏBİYYAT SİYAHISI:
1. Arı T. Orta Asya ve Kafkasya. “Reka-
betten İşbirliğine” MKM Yayıncılık 2010,
Bursa. s. 107-108
2. Aslanlı Aras. QLOBAL SİYASƏTDƏ
QAFQAZ: 22 İL ƏVVƏL VƏ İNDİ.
20.05.2013 http://www.qafsam.org/page/469/az
3. Aydın M. Turkish Policy Toward the Ca-
ucasus. The Quarterly Journal. No.3, 02 Sep-
tember
4. Aydın M. Büyük Oyun'dan Öz Büyük
Oyun'a Avrasya'da Demokrasi ve ç Mücade-
lesi 08 Eylül 2005 http://www.mustafaay-
din.gen.tr/c/443/buyuk-oyundan-oz-buyuk-
oyuna-avrasyada-demokrasi-ve-guc-mucadelesi
5. Alakbarov R. Türkiyenin Kafkasya poli-
tikası. https://www.acade-
mia.edu/9058972/T%C3%BCrkiyenin_Kaf-
kasya_politikas%C4%B1
6. Bahadır T. Amerika Birleşik Devletleri,
Orta Asya ve “Yeni Büyük Oyun”. Elektronik
Siyaset Bilimi Araştırmaları Dergisi. Ocak 2014
Cilt: 5 Sayı:1 s 16. ss 15-28
7. B. Napolyon'un 10 Kasım 1804'te Prusya
Kralı'na yazdığı mektuplarda. Correspendance
de Napoleon (Paris 1862) X60, NO 8170 Esra
Diri. Uluslararası İlişkiler Kütüphanesi.s 3 ss 3-
41 8. Cənubi Qafqazın geosiyasi nzərəsi:
mürəkkəblik və risklər fonunda. 29.03.2019.
Bakı, 29 mart. AZƏRTAC. https://azer-
tag.az/xeber/Cenubi_Qafqazin_geosiyasi_men-
zeresi_murekkeblik_ve_riskler_fonunda-
1263163
9. Cohen A. The New Game: Oil Politics in
the Caucasus and Central Asia. The Thomas A.
Roe Institute of Economic Policy Studies. 1996.
p 5
10. İbrahimov A, Mutluer M. Güney Kaf-
kasya’ da rkiye- Rusya etkileşimi. Soğuk Sa-
vaş sonrası sosyal, ekonomik ve siyasal gelişme-
ler bağlamında Güney Kafkasya. İzmir Iksad
Publications 2021 s 7
11. Igolkin, A., 2004. Early Lessons of Mu-
tually Beneficial Cooperation, Oil of Russia. Oil
of Russia. Available at:
<http://www.oilru.com/or/17/230/> .
12. Искусство компромисса. Как Россия и
Турция формируют новую реальность на
Южном Кавказе Нана Хоштария "Москва-
Баку" 04.02.2021 https://moscow-
baku.ru/news/politics/kak_rossiya_i_turt-
siya_formiruyut_novuyu_real-
nost_na_yuzhnom_kavkaze/
13. Karadeniz Ekonomik İşbirliği ve Tür-
kiye, Harp Akademileri Komutanlığı, İstanbul,
Harp Akademileri Basımevi, 1995, s. 2.
14. Kiçik dövlətlərin müdafiə strategiyasının
müqayisəli təhlili: gürcüstan və ermənistanın
nümunəsində
15. Кoppiters B. Грузия в Европе. Идея
периферии в международных отношениях -
http://poli.vub.ac.be/publi/etni-3/coppie-
ters1.htm
16. Larenkov A. «Большая игра» в
Каспийском регионе. Главным
инструментом влияния России в соседних
государствах должна стать «мягкая сила»19
декабря 2017 https://svpressa.ru/blogs/ar-
ticle/188970/
17. Markedonov S. “NATO Looks to the Ca-
ucasus,” National Interest, 17 May 2012,
https://nationalinterest.org/commentary/nato-lo-
oks-the-caucasus-6933.
18. Memmedov, A. Güney Kafkasya'da Et-
nik Çeşitlilik ve Çatışma. Yayımlanmamış An-
kara Üniversitesi 2002 Ankara. 73-74
19. Mirzəyev İ. «Большая игра» на
Южном Кавказе. \\ Журнал «Свободная
мысль-XXI» 25 iyul 2005
113
M. ƏSƏDOV
“Yeni böyük oyun” un münaqişə və əməkdaş-
lıq bölgəsi Gürcüstan: Türkiyə və Rusiya
rəqabətində
20. Ruseckas L. “State of the Field Report:
Energy and Politics in Central Asia and the Ca-
ucasus.” Access Asia Review, 1998.s. 21
21. Süleymanov E. Filip Černý. The Sout-
hern Caucasus Pipelines and the Caspian “Oil
Diplomacy” The issue of transporting Caspian
oil and natural gas to world markets. RIPS, Vol.
11, núm. 4, 2012, 77-105. p 80-81
22. Sancak, K., Gürcistan‟ın Kafkasya‟daki
Yeri, Marmara Üniversitesi Ortadoğu ve İslam
Ülkeleri Enstitüsü Yayımlanmamış 2000, s. 18.
23. Şükürova Ü. Qafqazda başlayan yeni
“böyük oyun”. 23 Noyabr 2021. https://hurriy-
yet.az/az/post/qafqazda-baslayan-yeni-boyuk-
oyun-352643
24. The South Caucasus: a challenge for the
EU, Chaillot Papers n°65, December 2003, EU
Institute for Security Studies, Paris, p. 164-168
25. Torbakov I. Turkey-Russia: Competition
and Cooperation. 27 December 2002. https://eu-
rasianet.org/turkey-russia-competition-and-coo-
peration
26. Uludağ, B. (1999). Sovyetler Birliği ve
Sonrası Dönemde Kafkasya'daki Ulusçu Ayrı-
lıkçı Akımlar. Yayınlanmamış Doktora Tezi,
Ankara Üniversitesi, Ankara. 601-602
27. Young M. In an interview, Alexander
Gabuev discusses the Nagorno-Karabakh conf-
lict and identifies winners and losers. November
12, 2020. https://carnegie-mec.org/diwan/83207
28. Voskanyan A. О комплементаризме и
возможных моделях европейской
интеграции стран Южного Кавказа -
http://scirs.org.ge/russian/analytic/ro-
und_three/voskanyan.htm.
Мурад Ельчин оглы АСАДОВ
Диссертант кафедры дипломатии и современных интеграционных процессов
Бакинского Государственного Университета
ГРУЗИЯ, ЗОНА КОНФЛИКТА И СОТРУДНИЧЕСТВА В «НОВОЙ БОЛЬШОЙ
ИГРЕ» В КОНКУРЕНЦИИ МЕЖДУ ТУРЦИЕЙ И РОССИЕЙ
Резюме: Вхождение Грузии в повестку дня международных отношений можно оценивать с разных
сторон. Чтобы правильно понять нынешнее положение Грузии, в первую очередь необходимо оценить
информацию о ее геополитике, геокультуре и геоэкономике. В данном исследовании анализируется
политическая ситуация в регионе Южного Кавказа в начале XXI века, процесс двусторонней и
многосторонней интеграции и условия, необходимые для ее реализации, место и значение региона в
«Новой большой игре» больших стран. В статье также рассматриваются сложные вопросы на Южном
Кавказе, турецко-российское соперничество перед лицом многообещающего потенциала, а также
место и значение этого соперничества в их региональной политике. Проанализировано влияние
результатов войны между Азербайджаном и Арменией на турецко-российскую региональную
политику. Помимо глобальных факторов, статья призвана объяснить динамику и развитие региона, а
также серьезную конкуренцию между странами региона.
Ключевые слова: Южный Кавказ, Турция, Грузия, «Новая большая игра», геополитика.
114
Qərbi Kaspi Universiteti
p-ISSN 2789-4606
Elmi Xəbərlər № 2, 2022
(Humanitar elmlər seriyası)
e-ISSN 2789-4614
Murad Elchin ASADOV
Ph D studient of the Department of Diplomacy and
Modern Integration of Baku State University
"NEW GREAT GAME" CONFLİCT AND COOPERATİON AREA GEORGİA: TUR-
KEY AND RUSSİA İN COMPETİTİON
Abstract: Georgia's inclusion in the agenda of international relations can be assessed from various angles. In
order to properly understand the current situation of Georgia, first of all, it is necessary to evaluate the infor-
mation about its knowledge of geopolitics, geoculture and geoeconomics. This study analyzes the political
situation in the South Caucasus at the beginning of the XXI century, process of bilateral and multilateral in-
tegration of the region's states and conditions necessary for the implementation of this process, place and im-
portance of the region in the "New Great Game". The article also examines complex issues in the South Cau-
casus, Turkish-Russian rivalry in the face of promising potential, place and significance of this rivalry in their
regional politics. The results of the Azerbaijani-Armenian war were analyzed in the regional policy of Turkey
and Russia. In addition to global factors, the article aims to explain the dynamics and development of the
region, as well as serious competition between the countries of the region.
Key words: South Caucasus, Turkey, Georgia, "New big game", geopolitics
Daxil olub: 09.08.2022