Fixte dövlət anlayışında dövlətin formalaş-
masında ruhun hərəkətinin diqqətəlayiq dialek-
tik ikiləşməsini fərqləndirir. Bunun mənası
ondadır ki, ideyadakı fərdin hər bir həyatı
ümumi üçün bir həyatdır və deməli, bu ümu-
minin, yəni dövlətin həyata keçirilməsidir. Və
əksinə, ayrı-ayrı şəxsləri ideyanın həyata
keçirilməsinə cəlb edən dövlət onlarda özünü
reallaşdırır. Fərdi növün həyatında həll etmək
yuxarıda kifayət qədər izah edilən fikrin
formasını fərdlərdə xarici reallaşma və ifadə
vermək deməkdir. [3, səh. 504]
Lakin dövlət yalnız ruhun həyatı deyil.
Dövlət sosial quruluşdur, öz fəaliyyətində fərdlə
cəmiyyət arasında münasibətlərə vasitəçilik
edir. Fərdi iradə və cəmiyyətin iradəsini
vasitələndirir. Dövlət orqanlarının fəaliyyətinin
əsas xüsusiyyətlərindən biri qanuniləşdirilmiş
zorakılıq və ya məcburiyyətdir.
Məcburiyyət haradan qaynaqlanır? Burada
yadda saxlamaq lazımdır ki, insanların
əksəriyyətinin ruhunda ideyanın həyatı
mümkün, dolayı xarakter daşıya bilər. Hər insan
bir ideya vasitəsilə yetkinləşib, özünü dərk
etmir. Nəticə etibarı ilə dövlətin müəyyən bir
qurum kimi fəaliyyəti məcburi xarakter daşıyır.
Dövlətin insanlara təsiri onlara məmnuniyyət
gətirmir, çünki bu təsir faktının özü fərdin
onların həyatında üstünlük təşkil etməsindən
xəbər verir. İdeyada mənəvi müstəqilliyə nail
olmuş şəxs üçün dövlət ancaq cəmiyyətin
məqsədlərini təzahür etdirən, onların həyata
keçirilməsi qaydasını göstərən birlikdir. Belə bir
şəxs üçün dövlətin heç bir məcburiyyəti yoxdur.
Fixte insanın dövlətə xidmətinin fədakarlıq
xarakterini vurğulayır.
Aydınlaşdırmaq lazımdır ki, Fixte təkcə
ideya ilə başa düşmür, nə də müstəsna olaraq
dövlət ideyası. Əks halda, onu ideokratiya və
totalitarizm tərəfdarı kimi, ya da G. F.
Şerşeneviçin etdiyi kimi, sosialist nəzəriyyəçisi
kimi qələmə verməliyik. [10, səh. 476]
Fixtenin yanaşması bir qədər fərqlidir.
İstənilən ideya (Platonun at, süfrə və s. İde-
yalarını çıxmaq şərtilə) müəyyən formalarda
ilahi birliyi ifadə edən ümumi ideyadır: geniş
mənada sənət, cəmiyyətin, elmin, dinin təşkili,
dövlət özünü dərk edir. Dövlət nəinki mümkün
edir, həm də insanı bir ideya kimi reallaşdırmağa
məcbur edir. Yalnız belə bir hərəkat vasitəsilə o,
özünü dərk edə bilər. Təbii ki, insanın dövlət
qarşısında onun müdafiəsi kimi vəzifələri var.
Amma inkişaf etmiş insan üçün universal və ya
ideya konkret olaraq öz daxilindədir və ideyanın
anı onun bütövlüyünə zidd ola bilməz, ideyanın
təcəssümü “özü üçün azad və aydın sənət
institutudur, lakin təbii ki, o, yalnız ağıl elmi
erası öz məqsədlərini və onların həyata
keçirilməsi vasitələrini elmi cəhətdən dərk
etdikdən sonra belə olur. Bu, ağıl sənətinin
beşinci dövrüdür”. [5, səh. 11]
Fixte, Kant kimi, insanın təbiətində onun
şüurundan asılı olmayaraq hərəkət etdiyi bir
məqsəd olduğuna inanır. Bunda ilkin dövrdə
dövləti qoruyub saxlayan təbiət sənəti təzahür
edir. Tarix də təbiət kimi qanunidir. İnsanın
tarixin əvvəlindəki daxili məqsədi ona zahirən
bir zərurət kimi görünür. Ancaq məqsədi özündə
kəşf etdikdə, onu özü üçün obyektiv hala
gətirdikdə, insan azad olur. İnsan formal hüquqi
baxımdan sadəcə olaraq özünü məqsəd hesab
etmir. İnsan ancaq cins təcəssüm etdirdikdə özü
üçün məqsədə çevrilir. Məqsəd olaraq insan bir
növdür. Növ olmaq onun mahiyyətidir. Bu
ziddiyyət, insan və növ vəhdətində ağılın
universallığı təzahür edir. Ağıl cins və insanın
eyniliyində özünü özü ilə eyni hesab edir. Mən
Məndir. Nəticə etibarı ilə ağıl təkcə fərd və ya
yalnız ictimai bir şəxs kimi görünmür. Səbəb öz
təbiətinə görə transsendentaldır. O, həmişə
fərdiliyin universal məzmunu kimi çıxış edir.
Fixte dövlətin vəzifəsini bütün fərdlərin növ
məqsədinə istiqamətləndirməsi kimi müəyyən
etdiyi üçün bu məqsədin forma və materiyasını
fərqləndirir. Aydındır ki, bu məqsədin forması
universallıqdır. Dövlət üçün növ onun bütün
vətəndaşlarının məcmusunu, birliyini təmsil
edir. Buna əsaslanaraq, dövlətdə bütün vətən-
daşlara eyni tələblər qoyulur. Dövlət o zaman
yaşayır ki, fərdlərin qüvvələri nəslin məqsədinə,
məqsədi nə olursa olsun, qurban verilir.
Dövlətin əsas vəzifələrindən biri ayrı-ayrı
qüvvələri ümumi məqsədə yönəltməkdir.
Ümumi məqsəd arzulanan bütövü qapalı birlik
kimi nəzərdə tutur. Buradan belə nəticə çıxır ki,
dövlət öz vətəndaşlarını bəşər övladı hesab edə
bilər və edir.
Bəşər nəslini təmsil edən yer kürəsində
yaşayan bütün insanların mücərrəd birliyi deyil,
dövlətin məqsədəuyğun birliyinə qapalı olan
bütöv insan övladıdır.