115
Qərbi Kaspi Universiteti
p-ISSN 2789-4606
Elmi Xəbərlər 2, 2022
(Humanitar elmlər seriyası)
e-ISSN 2789-4614
Ağalar Vaqif oğlu Qəribov
Qərbi Kaspi Universitetinin müəllimi
Bakı Dövlət Universitetinin doktorantı
E-mail: Ağalar.qeribov@gmail.com
İCTİMAİ İNKİŞAFIN ƏSASLANDIRILMASINA DAİR FİXTENİN FƏLSƏFİ-HÜQUQİ
BAXIŞLARI
Xülasə: Məqalədə Fixtenin fəlsəfəsi müstəvisində cəmiyyət və dövlətin eyniləşdirilməsinin
yanlışlığı, insanın siyasi varlıq kimi qiymətləndirilməsinin əhəmiyyəti, dövlətin quruluşu i
idarəetmə formasının rqliliyi, dövlətin idarəetmə formasının miyyətin və ayrılıqda götürülmüş
vətəndaşın rifahına siri kimi məsələlərə toxunulur və təhlil edilir. Həmçinin məqalədə Fixtenin
dövlət və cəmiyyətə dair baxışları klassik alman fəlsəfəsinin digər nümayəndəsi - Kantın baxışları ilə
komparativist qiymətləndirmə formasında təqdim edilir.
Açar sözlər: Fixte, dövlət, hüquq, siyasət, azadlıq, fərdi, ümumi.
UOT: 32
DOI: 10.54414/dnfo9128
Giriş
Klassik alman fəlsəfəsinin bütün tarixi
mövcudluq arealından qırmızı tt kimi keçən
başlıca ideya insan həyatında rasionallığın,
deməli, azadlığın yata keçirilməsinin sonsuz
formasına çevrilir. İdealist klassik alman
filosofları üçün bəşəriyyət tarixində ən təsirli və
əhəmiyyətli məqam dövlət ideyasıdır. Lakin
eyni zamanda dövlət cari mövcudluğu ilə həm də
insan azadlığının məhdudlaşdırıcısı kimi çıxış
edir. Bu kolliziyanın lli klassik alman
filosofları pleyadasında vacib mövqe tutan Fixte
üçün xüsusi əhəmiyyət kəsb edir. Bəs Fixteyə
görə dövlət azadlığının düsturu nədən ibarətdir?
Fixte ictimai inkişafı dövlətlə necə əlaqə-
ləndirir? Fixtenin azadlığı anlama prosesini xilas
edəcəyi fəlsəfə daşı nədir?
Bu ziddiyyəti həll etmək üçün ilk növbədə
siyasəti varlıq viyyəsində qiymətləndirmək,
siyasi prosesin subyekti kimi çıxış edən ictimai
strukturlar səviyyəsində siyasət subyektinin
fəaliyyəti kimi nəzərdən keçirmək lazımdır.
Həənd Fixte hesab edirdi ki, sosial
strukturların zərdən keçirilmə obyekti kimi
tanınması onların ilkin prinsipdən çıxarılmasını
(deduksiyasını) ləb edir. Belə deduksiyanın
əsasında Fixte insanın şəxsiyyət kimi əyyən
etdiyi mütləq məqsədini və ya insanın özü ilə
razılaşmasını əsas qismində götürür. Heç nəyin
insana zidd olmaması üçün ondan kənarda
obyektiv reallıq mövcud olmalıdır. Belə ziddiy-
yətlər mədəniyyətin fəaliyyətində aradan
qaldırılır. “Heç bir şey onun anlayışlarına zidd
olmamalıdır ki, onlara uyğun olan obyektin
varlığı və ya olmaması ona ümumiyyətlə biganə
qalmasın, həm də onlara uyğun lən bir şey
həqiqətən verilməlidir. Onun Məndə ifadə edilən
bütün anlayışları üçün qeyri-Məndə müvafiq
ifadə, əks obraz verilməlidir” [3, h. 456].
Ağlın anlayışlarının obyektivləşdirilməsi təfək-
kür ehtiyacıdır, dəniyyət universalın kliyə
təcəssümündən başqa bir şey deyil.
Əsas mətn
Fixte insanın rasionallığını insanın
rasionallığa uyğun rəkəti və təfəkkürü ilə,
insanın Mənini dərk etmək və özünü dərk etmək
qabiliyyəti ilə yanaşı, özü kimi rasional varlıq-
ların ondan narda verilməsi ehtiyacı ilə
birlikdə götürməyi tələb edir.
Ağılın qeyd-şərtsiz ehtiyacı, onun xaricində
olan digər rasional insanların mövcudluğudur.
Fixte, nəhayət, başqa n vasitəsilə cəmiyyəti
deduksiya etmək üçün məndən qeyri-Mən əldə
etmək nümunəsini götürərək, başqa insanları saf
Məndən çıxarmağı ləb edir. Fəaliyyətin
məqsədəuyğunluğu xarici aləmdə rasional
prinsipə xasdır, lakin Fixtenin fikrincə, azadlıq
vasitəsilə əldə edilən müxtəlifliyin birlikdə
uyğunluğu fenomendə rasionallığın ən doğru və
dəyişməz xüsusiyyəti olardı. [3, səh. 457]
Çətinlik yaradan məqam azadlıq vasitəsilə
başqa insanların varlığını necə dərk etməkdir.
Hərəkətin özü birbaşa bəbin təbiətini gös-
tərmir. Azadlıq da fakt kimi təsbit edilə bilməz.
116
A. QƏRİBOV
İctimai inkişafın əsaslandırılmasına dair
Fixtenin fəlsəfi-quqi baxışları
Fixte iddia edir ki, hətta şüurumuzda da azadlığı
təsəvvür edə bilmirik. Fixteyə görə,
hərəkətimizin motivini dərk edə biləcəyimiz
yeganə mənbə azadlıqdır: “Azadlıq vasitəsilə
reallaşdırdığımız rəkətlərdən Kantçı
terminologiyasından istifadə edərək, anlayışlara
uyğun qarşılıqlı əlaqə, məqsədəuyğun bir icma
ortaya çıxır mən bunu cəmiyyət
adlandırıram”. [8, səh. 125]
Fixte insanı sosial varlıq adlandırır. İnsanın
bu cür qiymətləndirilməsi tarixi hələ Platon və
Aristoteldən başlanır. Aristotel insanı ictimai
heyvan kimi təyin etdi. Bu ənənə Hobbsdan
başlayaraq, ictimai müqavilə nəzəriyyəsi ilə
tamamilə kəsildi. Fixte, öz növbəsində,
cəmiyyəti dövlətdən fərqləndirir, lakin cəmiyyət
tərəfindən o, insan cəmiyyətinin son vəziyyətini
başa düşür ki, dövlətə olan ehtiyac aradan
qalxacaq, çünki güc və hiylə ehtiyacı aradan
qalxacaq və ağlın hökmranlığı gələcək. Deməli,
cəmiyyətin məzmunu özlüyündə bir məqsəd
kimi azadlıq vasitəsilə qarşılıqlı əlaqədir.
İstənilən sonsuz məqsədə çatmaq mümkün
deyil, çünki o, ideal kimi formalaşır. Amma
ideala olan həvəs azadlıq vasitəsilə müxtəlif
inkişaf səviyyələrinə çatmış insanların qarşılıqlı
əlaqəsini yaradır. miyyət mədəni inkişafın
əyyən səviyyəsini xarakterizə edən bacarıq
kimi çıxış edir.
Cəmiyyət ilkin olaraq öz tərifini insanın
mütləq məqsədiylə - özü ilə razılaşmasıyla
əlaqələndirir. Bunun vasitəsilə cəmiyyət tabe-
çilik, subordinasiya deyil, onun əksinə olaraq
qarşılıqlı əlaqəlilik və koordinasiya kimi çıxış
edir.
Fixtenin fəlsəfəsində Russonun təsiri altında
sonralar Hegel tərəfindən “Ruhun fenome-
nologiyası”nda işlənmiş ağa qul dialektikası
mövzusu necə meydana çıxması da maraqlı
məqamlardan biridir.
Fixte göstərir ki, “əgər insanlar özlərindən
kənarda arzulanan rasional varlıqların azad
olmasına imkan vermək istəmirlərsə, onda onlar
yalnız zəri qabiliyyətinə arxalanırlar, rbəst
praktik rasionallığa deyil; digər insanlarla bir
cəmiyyətə girmək istəmirlər, əksinə daha çevik
heyvanlar kimi onlara hakim olmaq istəyirlər və
sonra ictimai istəklərini öz aralarında ziddiyyətə
çevirirlər”. [9, səh. 79]
İctimai məzmun kimi azadlıq başqa bir şəxsin
vasitə kimi istifadəsini qadağan edir. Üstəlik,
azadlıq başqa insana onun azadlığının əleyhinə
yaxşılıq etməyi qadağan edir. Fixte xalq
üzərində hökumət qəyyumluğunun patriarxal
formalarına qarşı Kantın arqumentlərini
təkrarlayır.
Beləliklə, insan, Fixteyə görə, ictimai
varlıqdır. miyyət mədəniyyətdə inkişaf
etdirilən bacarıqlara aiddir. Ona görə də ideal
cəmiyyəti tarixdən kənar olan mütləq məqsəd
kimi şərh etmək olar: tarixdən əvvəl və sonra.
Qeyd etmək lazımdır ki, Fixtenin xalis ndən
çıxardığı miyyət real sosial və dövlət
vahidlərinin empirik mövcudluğu ilə eyniləş-
dirilmir. Eyni şəkildə cəmiyyətdə əmkal vəziy-
yətinə bölünmə də xalis prinsip kimi təqdim
edilir ki, bu da faktiki cəmiyyətlərin real
təbəqələşməsini deyil, ayrı-ayrı şəxslərin və
qrupların ümumi əmək bölgüsündə “saf ağıl
anlayışlarına görə” iştirakını zərdə tutur.
Əmək bölgüsünü, mülkləri daşıyan icmaya
dövlət, hüquq, ruh və mədəniyyət sferası əlavə
edildikdə, bu, cəmiyyətin deduksiyası deməkdir.
Fixte özünün məcburi olaraq özü üçün qəbul
etdiyi və buna görə də sosial dünyanı dəyişdirən
insan mənliyinin konstitusiya qabiliyyətini
aydınlaşdırmağı öz məqsədinə çevirir.
Tarixi dünyada ictimai varlıq dövlət şəklini
alır. Ona görə də dövlət tarixdə özünü göstərə
bildiyi dərəcədə ictimai mahiyyət daşıyıcısıdır.
İlk növbədə, Fixte dövlətin sırf hüquqi
institut kimi anlayışını dd edir. O, belə tərifi
səthi və dünyəvi hesab edir. Qanunun aliliyi
insan birliyinin mütərəqqi, lakin tam olmayan
ideal formasıdır.
Dövlət süni bir qurumdur. İdeyanın reallıqda
reallaşmasıdır, ona görə də o, onun reallaşmasını
ideyada, deməli, dövlət həyatında r bir fərdin
reallaşdırılmasının ruriliyində görür. Həqi-
qətən də dövlət əyyən bir ünsiyyət forması
kimi insanlardan başqa özünü göstərə bilməz.
Məhz o ümumidir ki, onun sayəsində fərd özünü
cinsin üzvü kimi hiss edir. Eyni zamanda,
dövlətə hər kəs deyil, yalnız öz içində tab gətirə
bilən və bu əlaqəni, ümumini daşıya bilənlər
məşğul olur. Bu ümumilik bu ideyaları özündə
cəmləşdirən ideyalar və fəaliyyətlər vasitəsilə
insana xasdır. İnsan öz mənəvi inkişafı ilə
ideyanı rk etmək qabiliyyətinə malik olur və
bununla da ideya ayrı-ay şəxslərin fəaliy-
yətində zahiri ifadə alır.
117
Qərbi Kaspi Universiteti
p-ISSN 2789-4606
Elmi Xəbərlər 2, 2022
(Humanitar elmlər seriyası)
e-ISSN 2789-4614
Fixte dövlət anlayışında dövlətin formalaş-
masında ruhun hərəkətinin diqqətəlayiq dialek-
tik ikiləşməsini fərqləndirir. Bunun mənası
ondadır ki, ideyadakı rdin hər bir həyatı
ümumi üçün bir həyatdır deməli, bu ümu-
minin, yəni dövlətin həyata keçirilməsidir. Və
əksinə, ayrı-ayrı şəxsləri ideyanın yata
keçirilməsinə cəlb edən dövlət onlarda özünü
reallaşdırır. rdi növün həyatında ll etmək
yuxarıda kifayət qədər izah edilən fikrin
formasını rdlərdə xarici reallaşma ifadə
vermək deməkdir. [3, səh. 504]
Lakin dövlət yalnız ruhun həyatı deyil.
Dövlət sosial quruluşdur, öz aliyyətində fərdlə
cəmiyyət arasında münasibətlərə vasitəçilik
edir. Fərdi iradə və cəmiyyətin iradəsini
vasitələndirir. Dövlət orqanlarının aliyyətinin
əsas xüsusiyyətlərindən biri qanuniləşdirilmiş
zorakılıq və ya məcburiyyətdir.
Məcburiyyət haradan qaynaqlanır? Burada
yadda saxlamaq lazımdır ki, insanların
əksəriyyətinin ruhunda ideyanın həyatı
mümkün, dolayı xarakter daşıya bilər. Hər insan
bir ideya vasitəsilə yetkinləşib, özünü rk
etmir. Nəticə etibarı ilə dövlətin əyyən bir
qurum kimi fəaliyyəti məcburi xarakter daşıyır.
Dövlətin insanlara təsiri onlara məmnuniyyət
gətirmir, çünki bu təsir faktının özü fərdin
onların həyatında üstünlük təşkil etməsindən
xəbər verir. İdeyada nəvi müstəqilliyə nail
olmuş şəxs üçün dövlət ancaq cəmiyyətin
məqsədlərini təzahür etdirən, onların yata
keçirilməsi qaydasını göstərən birlikdir. Belə bir
şəxs üçün dövlətin heç bir məcburiyyəti yoxdur.
Fixte insanın dövlətə xidmətinin fədakarlıq
xarakterini vurğulayır.
Aydınlaşdırmaq lazımdır ki, Fixte təkcə
ideya ilə başa düşmür, nə də müstəsna olaraq
dövlət ideyası. Əks halda, onu ideokratiya
totalitarizm tərəfdarı kimi, ya da G. F.
Şerşeneviçin etdiyi kimi, sosialist nəzəriyyəçisi
kimi qələmə verməliyik. [10, səh. 476]
Fixtenin yanaşması bir qədər fərqlidir.
İstənilən ideya (Platonun at, süfrə və s. İde-
yalarını çıxmaq şərtilə) əyyən formalarda
ilahi birliyi ifadə edən ümumi ideyadır: geniş
mənada sənət, cəmiyyətin, elmin, dinin təşkili,
dövlət özünü dərk edir. Dövlət nəinki mümkün
edir, həm də insanı bir ideya kimi reallaşdırmağa
məcbur edir. Yalnız belə bir hərəkat vasitəsilə o,
özünü dərk edə bilər. Təbii ki, insanın dövlət
qarşısında onun müdafiəsi kimi vəzifələri var.
Amma inkişaf etmiş insan üçün universal ya
ideya konkret olaraq öz daxilindədir və ideyanın
anı onun bütövlüyünə zidd ola bilməz, ideyanın
təcəssümü “özü üçün azad və aydın nət
institutudur, lakin təbii ki, o, yalnız ağıl elmi
erası öz qsədlərini və onların yata
keçirilməsi vasitələrini elmi cəhətdən dərk
etdikdən sonra belə olur. Bu, ağıl nətinin
beşinci dövrüdür”. [5, səh. 11]
Fixte, Kant kimi, insanın biətində onun
şüurundan asılı olmayaraq hərəkət etdiyi bir
məqsəd olduğuna inanır. Bunda ilkin dövrdə
dövləti qoruyub saxlayan təbiət sənəti təzahür
edir. Tarix də təbiət kimi qanunidir. İnsanın
tarixin əvvəlindəki daxili məqsədi ona zahirən
bir zərurət kimi görünür. Ancaq məqsədi özündə
kəşf etdikdə, onu özü üçün obyektiv hala
gətirdikdə, insan azad olur. İnsan formal hüquqi
baxımdan sadəcə olaraq özünü məqsəd hesab
etmir. İnsan ancaq cins təcəssüm etdirdikdə özü
üçün məqsədə çevrilir. Məqsəd olaraq insan bir
növdür. Növ olmaq onun mahiyyətidir. Bu
ziddiyyət, insan və növ vəhdətində ağılın
universallığı təzahür edir. Ağıl cins insanın
eyniliyində özünü özü ilə eyni hesab edir. Mən
Məndir. Nəticə etibarı ilə ağıl kcə fərd və ya
yalnız ictimai bir şəxs kimi görünmür. Səbəb öz
təbiətinə görə transsendentaldır. O, həmə
fərdiliyin universal məzmunu kimi çıxış edir.
Fixte dövlətin vəzifəsini bütün fərdlərin növ
məqsədinə istiqamətləndirməsi kimi əyyən
etdiyi üçün bu məqsədin forma və materiyasını
fərqləndirir. Aydındır ki, bu məqsədin forması
universallıqdır. Dövlət üçün növ onun bütün
vətəndaşlarının cmusunu, birliyini təmsil
edir. Buna əsaslanaraq, dövlətdə bütün vətən-
daşlara eyni ləblər qoyulur. Dövlət o zaman
yaşayır ki, fərdlərin qüvvələri nəslin məqsədinə,
məqsədi nə olursa olsun, qurban verilir.
Dövlətin əsas vəzifələrindən biri ayrı-ayrı
qüvvələri ümumi məqsədə yönəltməkdir.
Ümumi məqsəd arzulanan bütövü qapalı birlik
kimi nəzərdə tutur. Buradan belə nəticə çıxır ki,
dövlət öz vətəndaşlarını bəşər övladı hesab edə
bilər və edir.
Bəşər nəslini təmsil edən yer kürəsində
yaşayan bütün insanların mücərrəd birliyi deyil,
dövlətin məqsədəuyğun birliyinə qapalı olan
bütöv insan övladıdır.
118
A. QƏRİBOV
İctimai inkişafın əsaslandırılmasına dair
Fixtenin fəlsəfi-quqi baxışları
Dövlətin dövlətdən kənar məqsədləri ola
bilər, amma yenə də bunlar həmişə dövlətin öz
naminə hədəfləridir. Beləliklə, qeyd etmək olar
ki, Hegeldən əvvəl də Fixte Hegelin siyasi
fəlsəfəsinin bu qədər qınağa ruz qaldığı fikri
açıq şəkildə ifadə etmişdi. təndaşlar qsədi
dövlətdə görür və o, həmişə sonuncunu yalnız
özünə və dəqiq olaraq ən yüksək, bir növ kimi
qurban verir. [3, səh. 149]
Buradan belə nəticə çıxır ki, mütləq dövlət
bütün vətəndaşlara eyni ləbləri qoyur, həm də
insandan bütün fərdi güclərini tələb etməlidir.
Niyə Fixte bütün fərdi qüvvələrinin heç birini
istisna etmədən dövlətə verilməsini tələb edir?
Və bu məzmun baxımından deməkdir?
Tomas Hobbsun “Leviafan”ı ilə bağlı tarixən
keçmiş ziyyətdə deyilikmi? Hobbs dövlətdə
maksimum səy göstərməyin qaçılmazlığından
da danışırdı, çünki dövlətin təhlükəsizliyinin
mənbəyi yalnız dövlət subyektləridir. Lakin
Fixte və Hobbs dövləti başqa cür başa düşürlər.
Fixte üçün dövlət növü təcəssüm etdirir və
buna görə də hər kəsin hamı üçün səyi hamının
hər kəs üçün səyi deməkdir. Əgər kimsə bu cür
münasibətlərdə dövlətin tərkibinə daxil edil-
mirsə, sonuncu çətinliklərlə üzləşmədən növ
həyatının üstünlüklərindən bəhrələnir. Bu mü-
nasibət dövlətdə heç bir rasional səbəblə
əsaslandırılmayan rabərsizliyə səbəb olur.
Fixte cəmiyyətdəki bərabərsizliyi etiraf edir,
lakin yalnız ədalətdən irəli gələn bərabərsizliklə
razılaşmağa hazır olduğunu bildirir. crid
olunmuş şəxsin məqsədi onun öz məm-
nunluğudur.
Dövlətin məqsədinin materiyası dəniy-
yətdir. Fixteyə görə, mədəniyyət hamının bu cür
məqsədləri həyata keçirən hər kəsin səylərinin
bəhrələrindən istifadə etdiyi dövlət növüdür.
İnsanın bütövlükdə mədəniyyətə zidd şəxsi
məqsədləri ola bilməz. Nəticə etibarı ilə
şəxsiyyətin inkişafı dövlətin məqsədidir. Fixteyə
görə, məhz bu səbbədən insan bütün gücünü
verməlidir. Mədəniyyət təkcə maddi
obyektlərdə təcəssüm olunmur. Mədəniyyət
ümumbəşəri ünsiyyətin inkişaf viyyəsi və
dərəcəsi kimi daimi təkrar istehsal və
genişlənmiş təkrar istehsal tələb edir. Əks halda
dövlət geri çəkiləcək. Əgər kimsə öz
qüvvələrinin bir hissəsini öz qabiliyyətlərinin
müstəqil inkişafına yönəldə biləcəyini güman
edirsə, o zaman qeyd etmək lazımdır ki, Fixte
hesab edir ki, inkişaf ümumi olanın tnində baş
verir və ondan irəli gəlir, xüsusinin inkişafı isə
illüziyadır. Şəxsi həyatda bir insan hər hansı bir
xüsusi hədəfi əhəmiyyətli olaraq formalaşdıra
saxlaya bilməyəcək. İstənilən xüsusi ümumiyə
zidd olaraq formalaşır ümuminin inkarı kimi
ümumiliyin mənfi formasına malikdir.
Bütün gücünü növə sərf edən şəxslərin
çoxşaxəli fəaliyyəti dövlətin mənbəyidir. Döv-
lətin resursları universalın, ümuminin aliy-
yətinin keyfiyyət müxtəlifliyini təşkil edir.
Müasir cəmiyyətdə xarici keyfiyyətlərə görə çox
fərqlənən və buna baxmayaraq, üzvi bir
bütövlük təşkil edən çox sayda fərd var.
Dövlət fərdlər toplusu deyil. Bu, fərdlərin
əməyi ilə yaranan onların qarşılıqlı əlaqələrinin
nəticəsi və əsasıdır. Hökmdarlar, güman edildiyi
kimi, dövlətləri təşkil etmirlər. “Yalnız
hakimiyyətin aparıcı aliyyətindən və onların
rəhbərlik etdiyi vətəndaşların onların rəhbərliyi
altında yata keçirilən işindən hamı üçün lən
nəticəni biz sözün tam mənasında dövlət
adlandırırıq”. [3, səh. 483]
Beləliklə, dövlət sosial quruluş kimi özünü
təkrar istehsal edən məqsəd - mədəniyyət kimi
universal formada mövcuddur.
Fixteyə görə, dövlətin birinci şərti başqa
insanlara tabe olan azad insanlardır. Aristotel də
azad insanların ünsiyyətini siyasi cəmiyyətin
despotik cəmiyyətdən ayrılmasının ilk əlaməti
adlandırırdı.
Azad insan anlayışı qulun əksi vasitəsilə
konkretləşir. Azad insan güzəranını müstəqil
şəkildə təmin edir və hətta mümkün olsa belə,
cəmiyyətin məqsədidir. Qul tamamilə
kənardadır. O, digərindən asılıdır yalnız bir
vasitədir.
Azad insanlar, hətta təslim olsalar da, azad
qalırlar. Azad insanlar dövlətin əsas
resurslarıdır.
Fixteyə görə, tabeliyin üç növü və onlardan
irəli gələn dövlət və ya dövlət quruluşunun əsas
formaları var. Dövlətin əsas formaları
cəmiyyətin təşkili yollarıdır. Cəmiyyətin
mədəniyyəti onun ünsiyyət səviyyəsini əyyən
edir. “Məhz baş vermiş tabeçiliklə birləşən
fərdlərin məcmusuna qapalı bütövlükdə nəzərə
alsaq, ya hamı istisnasız olaraq hamıya tabedir,
yəni ümumi məqsəd var, çünki mükəmməl
vəziyyətdə belə olmalıdır, yaxud da hamı
hamıya tabe deyil”. [3, səh. 485]
119
Qərbi Kaspi Universiteti
p-ISSN 2789-4606
Elmi Xəbərlər 2, 2022
(Humanitar elmlər seriyası)
e-ISSN 2789-4614
Zamanla ilk idarəetmə forması o zaman
yaranır ki, dövlətin bütün üzvləri hamıya tabe
olmur. Tarixən əhalinin bir hissəsi fərqlənir ki,
bu da tabeliyində olanların məqsədlərini öz
məqsədləri hesab etmir və eyni zamanda onları
öz məqsədlərinə tabe edir. Məqsədləri ağalıq
naminə hökmranlıq ya güc prinsipidir. Fixte
hesab edir ki, ləzzətlər və ləzzətlər onların
məqsədlərinin məzmununu tükəndirə bilməz.
Əks halda onlar öz təbəələrini qullara çevirər və
cəmiyyət dövlət formasını itirərdi. Bu forma
əhalinin müxtəlif təbəqələrinin mütləq bərabər-
sizliyi və onların rollarının dəyişməsinin müm-
künsüzlüyü ilə xarakterizə olunur. Cəmiyyət
hakim və tabe siniflərinə bölünür. Eyni
zamanda, belə bir dövlətin subyektləri şəxsən
azad olaraq qalırlar.
Dövlətin ikinci forması o zaman yaranır ki,
cəmiyyətin bütün üzvləri hamıya tabe olur,
ancaq mənfi mənada. Yəni cəmiyyətdəki
isnanlardan hər biri digərindən müstəqildir və bu
onun azadlığıdır. r bir insan məqsədə çatmaq
istəyini dərk edir. Belə bir məqsədin qorun-
masını min etmək xüsusiyyəti hüquq adlanır.
Hər kəsin istisnasız olaraq tabe olduğu formal
qanun bərabərliyini təmin edən dövlət yaranır.
Asanlıqla görmək olar ki, dövlət quruluşunun
bu formasının köməyi ilə Fixte Kantın hüquqi
dövlət quruluşunu svir edir. Fixte onu
mükəmməl idarəetmə forması kimi tanımır
Fixtenin fikrincə, yalnız formal hüquq çərçi-
vəsində qalan dövlət real hüquq bərabərliyini
təmin etmir. İnsanların qarşısına qoyduğu
məqsədlər fərdi xüsusiyyətlərə görə və ya
əyyən bir dövlətə sahib olmalarına görə
fərqlənə bilər. Dövlətin güc və imkanlarından öz
məqsədləri üçün istifadə edən imtiyazlı təbəqə
belə yaranır. Belə bir dövlət öz vətəndaşlarının
bir hissəsinə digər vətəndaşların hüquqlarını
üstələyən hüquqlar verməklə, bu imtiyazlı
vətəndaşların bütün qüvvələrini öz məqsədinə
tabe etməkdən çox uzaqdır, həmçinin əksinə, bu
imtiyazlıların hüquqlarını digər vətəndaşların öz
qüvvələrini başqa vətəndaşlar tərəfindən sərbəst
istifadə etməsinə, bu qüvvələri ayrı-ayrı
şəxslərin məqsədləri üçün sərf etməsinə uzaqdır;
deməli, belə bir dövlət bütün hüquq bərabərliyi
ilə hələ də dövlətin mütləq formasından çox
uzaqdır. [4, səh. 154]
Üçüncü dövlət forması müsbət formada
qarşılıqlı tabeçiliyi ehtiva edir. Belə bir dövlətdə
heç kim müstəsna olaraq özünə məqsədlər təyin
edə və eyni zamanda istisnasız olaraq hər kəsin
hədəfindən kənara çıxan məqsəd qoya və həyata
keçirə bilməz. [4, səh. 155]
Bəs belə bir dövlətin mahiyyəti nədən iba-
rətdir? Belə bir birləşmə necə mümkündür?
Aydındır ki, Fixte fərdi və universalın, fərdin və
ümumi iradənin sintezini həyata keçirmək
vəzifəsini qoyur. Belə bir sintez heç vaxt heç
kim tərəfindən tam olaraq əldə edilməmişdir.
Yalnız belə birliyə nail olmaq probleminin
formalaşdırılması, ümumi iradə probleminin
Russo tərəfindən formalaşdırılması müasir
dövlətin bu tapmacasının həllində əhəmiyyətli
irəliləyişlərə imkan verdi. İnkişaf etmiş müasir
fərdi şüur, bir rəfdən, öz fərdiliyini və
təkrarolunmazlığını sonsuz qiymətləndirir, digər
tərəfdən, öz natamamlığının bütün əlamətlərini
özündə saxlayaraq, ümumi iradə ilə razılığını,
onunla daxili vəhdətini təsdiqləmək istəyir.
Fərdi iradənin ümumi iradəyə qurban veril-
məsinin qeyri-mümkünlüyü, ümumi və fərdi
iradənin toqquşmasının yolverilməzliyi bu
problemi dövlət üçün əməli və aktual etdi. Bu
problemin həlli tərəflərdən heç birinin
məzmununu pozmayacaq birlik tapmaqdan
ibarətdir. Kant isə artıq bu təmələ işarə edirdi.
Mənəvi iradə özünü qəti imperativin işığında
həyata keçirərək, fərdi və universal iradəni
birləşdirə bilər. Dövlətlərin yerləşdiyi ümum-
bəşəri mülki-hüquqi dövlət arzu olunan, zəruri,
eynilə mümkün olmayan bir məqsəddir. İnsanda
arzunun aşağı və yuxarı forması arasındakı
ziddiyyət və fərq heç yerdə yox olmur. Bu
boşluğu necə aradan qaldırmaq olar?
Fixte problemin həlli üçün öz yanaşmasını
təklif edir. O, sonralar Hegel kimi Kant
konstruksiyalarının olmamasını forma ilə
materiya arasındakı uçurumda görür. Vəzifə
materiyanı universal etmək, məzmuna
çevirməkdir. İnsan aliyyətinin xüsusiyyət-
lərinin fərdiliyin mücərrəd təbiətini itirməsi,
eyni zamanda bu xüsusiyyətin əyyən
miqdarda qalması lazımdır. Bu vəzifə ilk
baxışdan qeyri-mümkün görünür, lakin Fixte
bunun öhdəsindən gəlməyə çalışır.
Fixte insan fəaliyyətinin istənilən
məzmununun bu fəaliyyət ideyası işığında
həyata keçirilməsini zəruri hesab edir. Hər sənəti
incəsənət səviyyəsinə yüksəltmək olar.
İncəsənət özlüyündə insanın ümumi mahiyyətini
120
A. QƏRİBOV
İctimai inkişafın əsaslandırılmasına dair
Fixtenin fəlsəfi-quqi baxışları
təcəssüm etdirir və buna görə də ideyadır.
Fəaliyyətini ideya işığında yata keçirən insan
cinsi inkişaf etdirir, Fixtenin dediyi kimi, cinsin
xeyrinə özünü qurban verir. Şübhəsiz ki, qurban
anlayışı pafos, passiv məna daşıyır bu əlaqə
formasını əsasən izah edir. Lakin müasir dövrün
liberal fikrinə nəzərən bu termin avtoritar
düşüncəyə xas olan əlavə mənalar daşıyır. Ona
görə də Fixtedən sonrakı dövrə xas olan
“günahlara” görə Fixtenin kifayət qədər səthi
tənqidinə, məzəmmət edilməsinə tez-tez rast
gəlmək olar. [2, səh. 159-161]Fixte idarəetmə
formaları ilə dövlət quruluşunun forması
arasındakı rqi kifayət qədər aydın göstərir.
Dövlət quruluşunun üçüncü formasında təkcə
insan öz fəaliyyətinin məzmunu ilə bütövə deyil,
həm də cins insana yönəldilir, onu inkişaf etdirir,
səylərini dəfələrlə artırır.
Belə dövlət quruluşu, Fixteyə görə, dövlətin
mütləq formasını ifadə edir. Burada yaranan
hüquq bərabərliyi siniflər və fəaliyyət növləri
arasındakı rqi istisna etmir. Amma dövlət
bütövlükdə istisna edən və bütövlükdə nəzərdə
tutulmayan qüvvələrdən istifadəyə və
qüvvələrin israfına yol verməməlidir. Bu
mərhələdə dövlət öz tamamlanmasını formada
tapır. Dövlətin bu forması sayəsində onun
materiyası adekvatlıq və həqiqi məqsəd qazanır.
Fixte müasir dövləti ikinci mərhələdə vlət
kimi əyyən edir. Başqa sözlə, müasir dövlət
zorakılığın hökmranlığın birbaşa forma-
larından qurtulmuş, lakin lə də ağlabatan
vəziyyətinə gəlməmiş hüquqi dövlətdir. Hüquqi
dövlət hələ üçüncü pilləyə qədər qalxmalıdır.
Buradan belə nəticə çıxır ki, hüquqi dövlət Fixte
üçün ideal deyil. Dövlətə tabelik ümumi,
universal olmalıdır. Yalnız bu şəkildə insan
xarici determinasiyadan qurtuluşu yaşayır.
Üç dövlət quruluşu forması idarəetmə
formalarından bunun nəticəsində yaranan
siyasi azadlıqlardan fərqləndirilməlidir.
Siyasi dövlətin mövcudluğu təndaşların
şəxsi azadlığa malik olmasını zərdə tutur və
bu azadlıq çərçivəsində onlar dövlətin subyekti
kimi çıxış edə bilərlər. Digər tərəfdən, hüquq və
dövlət azad mövcudluqlar cəmiyyətinin
mümkünlüyü üçün şərtlərdir. [4, səh. 98] İkinci
dövlət quruluşu formasında subyekt təndaş
olur və vətəndaş azadlığına malikdir, çünki o,
dövlət tərəfindən onun üçün təmin edilmiş
təminatlı hüquqa malikdir. Vətəndaş azadlıqları
fərdi suverenlik anlayışı ilə əlaqələndirir, çünki
əgər əlində, həqiqətdə öz məqsədini dövlətə
qoyan şəxs suveren adlanırsa, üçüncü dövlət
formasında bütün vətəndaşlar bərabərdir və eyni
dərəcədə suverenin bir hissəsidir, ... burada hər
bir vətəndaş, cinsin bir üzvü kimi, onun zəruri
məqsədi baxımından tamamilə suverendir və öz
qüvvələrindən fərdi istifadə nöqteyi-nəzərindən
tamamilə suverendir. Söylənilənlər dövlətə -
ideya kimi səciyyələndiriləm dövlətə daha ciddi
mənada aiddir. [3, səh. 277]
Dövlətin məqsədi, təbii ki, bütünlüklə,
dövlətin tamı ilə əyyən edilir. Lakin bu
bütövlük həmişə məqsədlərindən xəbərdar
olmur və onları ifadə etmir. Bununla əlaqədar
olaraq sual yaranır: dövləti kim idarə etməlidir?
Dövlətin məqsədləri nəzərə alınmalı, müzakirə
edilməlidir. Bəzi hallarda hər hansı aliyyətə
məcbur etmək lazımdır. Dövlətdə dövlət
məqsədi ilə bağlı hökm (çünki dövlətdəki bütün
digər qüvvələr və hökmlər idarə edənlərin
mühakiməsinə tabedir) başa düşülməyə və
mühakimə olunmağa layiq olan heç bir hökm ola
bilməz. “Siyasi”, “politik” ifadəsinin kökündə
yatan yunan sözü aktiv və məhsuldar dövlət
işləri mənasında bul edilərsə, hökmranlıq
zahirən müstəqil və ya azad, yəni siyasi cəhətdən
azaddır. [3, səh. 278]
Siyasi azadlıq məsələsi idarəetmə forması ilə
bağlıdır. Siyasi azadlıq hökumətin qərarlarında
iştirak edənlərə məxsusdur və burada yalnız iki
hal var: ya bütün vətəndaşlar “hüquq nöqteyi-
nəzərindən” dövlətin idarə olunmasında iştirak
edir, sonra isə onlar siyasi azadlıq əldə edirlər,
ya da hakimiyyət ayrıca bəqənin və ya fərdin
əlindədir, o şəxslər hakimiyyətdən öz maraqları
naminə istifadə edirlər - yalnız onların qiqi
siyasi azadlığı var, digər vətəndaşlar öz
həyatlarında işlərində onları qeyri-adi
dərəcədə məhdudlaşdırmayan, lakin xüsusi
üstünlüklər verməyən vətəndaş azadlıqlarından
istifadə edirlər. Hökumətə üçün belə vətəndaşlar
yalnız asılı olan subyektlərdir. Maraqlıdır ki,
Fixte Kantdan fərqli olaraq, nümayəndəli
idarəetmə formasını ikinci formaya aid edir
nümayəndəli orqanların seçkilərində iştirakı
siyasi azadlığın zahürü hesab etmir. Kant isə
öz növbəsində nümayəndəli idarəetmə formasını
respublika sistemi üçün ən inkişaf etmiş
uyğun hesab edirdi.
121
Qərbi Kaspi Universiteti
p-ISSN 2789-4606
Elmi Xəbərlər 2, 2022
(Humanitar elmlər seriyası)
e-ISSN 2789-4614
Fixte qeyd edir ki, idarəetmə forması dövlət
strukturunun rasionallığına sir göstərmir. Bu
məsələdə Fixte Kanta yaxınlaşır.
Nəhayət, məqsəd və ya quruluş dövlətin
ağılla uyğunluğunu müəyyən edir. “Əgər döv-
lətin məqsədi əyyən bir dövrdə mümkün olan
aydınlıqla bilinirsə və yalnız bütün mövcud
qüvvələr onun həyata keçirilməsinə yönəlmişsə,
o zaman hökumət istər hamının əlində olsun,
istərsə də bir neçə ayrı şəxsin və ya bir şəxsin
əlində (sonuncu halda, bu şəxs öz mülahizəsinə
əsasən ona tabe olan və onun qarşısında
cavabdeh olan köməkçilərini seçir) əlində olsun,
ədalətli və xeyirxahdır. [1, h. 414] Siyasi
azadlıq problemi dövlət məsələsi, onun mədə-
niyyəti məsələsinə istinad edir və kom-
munikasiya əlaqələri, həmçinin konkret dövlətin
xüsusiyyətlərini səciyyələndirir.
Siyasi azadlıq sələsində Kant və Fixtenin
mövqelərinin təsadüf və fərqlilik anlarını necə
xarakterizə etmək olar? Fixte siyasi bütövün -
dövlətin idarə olunması ilə bağlı müstəqil
qərarlar qəbul edərkən siyasi azadlığı
müstəqillik tərəfində hesab edir. Bir şərtlə ki,
qərar qəbul edən subyekt ümumi rifah arzusunu
rəhbər tutsun. Başqa zlə, Fixtenin siyasi
azadlığını suverenlik anlayışı müəyyən edir.
Vətəndaş azadlığına malik olan xalq
hökmdarlara münasibətdə suverenliyin daşıyı-
cısıdır. Fixte üçüncü idaetmə forması altında
münasibətlərin harmoniyasını rz edərək, onlar
arasındakı əlaqəni dəqiq əyyən etmir.
“Qanun hakim olmalıdır”, qanun və ali güc
(Ubermacht) sintetik olaraq birləşdirilməlidir.
Ümumi iradə bu problemin həlli yoludur: 1)
yalnız qanunu istəyə bilər, çünki yanlışlıq arzusu
insanları bir-birindən ayırır, onları yalnız
doğruluq birləşdirir 2) o, şübhəsiz ki, hər
hansı bir rdi iradədən daha güclüdür və buna
görə də hamının üzərində hökm etmək gücünə
malikdir. [10, səh. 479] Cəmiyyətin mənəvi
birliyi vətəndaş azadlığının fəzilətinin
universallığını siyasi azadlığın spesifikliyini
nəzərdə tutur.
Kant öz növbəsində dövlət hüququnda
cəmiyyət və dövlət münasibətlərini nəzərdən
keçirir və mahiyyət etibarı ilə dövləti siyasi
hüquq hesab edir. Təyin edilən ədalət siyasi
azadlıq məkanını bütün cəmiyyətə genişləndirir.
Siyasi azadlıq hakimiyyətin nümayəndəli
orqanlarında onların formalaşma prosesində
həyata keçirilir. Bu baxış daha realdır. O,
bütövlükdə dövlətlə cəmiyyət arasında
münasibətlərin harmoniyasını zərdə tutmur,
onların münasibətlərini tənzimləyir, cəmiyyətin
gələcək mənəvi-dini birliyini tənzimləyici ideya
sferasına tirir. Eyni zamanda, bu nöqteyi-
nəzər ahəngdar cəmiyyətə doğru rəkət
mexanizmini göstərmədiyi üçün Fixtenin
mövqeyindən aşağıdır.
Nəticə
Fixtenin mövqeyi birbaşa demokratiya
formalarına üstünlük verməsi ilə Russonun
təsirini daşıyır. dim polislərə xas olan bu
idarə forması 1535-ci il islahat çevrilişindən
sonra Russonun doğulduğu Cenevrədə quruldu.
Şəhərdə ali hakimiyyət bütünlüklə vaxtaşırı
kafedrala toplaşan insanlara məxsus idi. İcra
hakimiyyəti bir neçə ailənin nəzarətində olan
irili-xırdalı şuraların əlində cəmləşmişdi.
Oliqarxik və demokratik meyllər arasında ara-
sıra baş verən toqquşmalar Russonun
dünyagörüşünə güclü təsir göstərmişdir. O, öz
siyasi baxışlarında mütləq mənada xalqın siyasi
suverenliyinin tərəfdarına çevrildi. Fixte bütün
xalqın siyasi azadlığını dövlət təşkilatının
üstünlük təşkil edən, lakin məcburi olmayan
forması hesab edir.
Dövlət quruluşunun ağıllılığı, ağlabatanlığı
dövlət hüququ nəzəriyyəsində təsvir edilir və
qanuna uyğun olanla əlaqəni nəzərdə tutur. Eyni
zamanda, müasir dövlətin ağıl vəziyyəti ilə
əlaqələndirilməsi və ona yanaşma yollarının
axtarışı siyasət elminə aiddir.
Fixte ardıcıl olaraq varlıq səviyyəsində
siyasəti “dövlət yaratmaq” fəaliyyəti kimi, azad
insanların resursu əsasında ictimai strukturlar,
dövlət sisteminin təşkilati formalarını forma-
laşdıran bəqələr çərçivəsində siyasi əlaqələri
birləşdirən bir fəaliyyət kimi təsvir edir. O hesab
edir ki, dövlətin quruluşu və dövlət idarəetmə
forması orada yaşayan insanların azadlığını
əyyən edən başlıca amildir.
İstifadə edilmiş ədəbiyyat siyahısı
1) Hector Oscar Oscar Arrese Igor. The Idea
of Liberty in the Fichtean Natural Right. May
2019. Anales del Seminario de Historia de la
Filosofia. 36 (2): p. 407-419.
122
A. QƏRİBOV
İctimai inkişafın əsaslandırılmasına dair
Fixtenin fəlsəfi-quqi baxışları
2) Isaiah Berlin, “Two Concepts of Liberty”,
Four Essays On Liberty, Oxford, England:
Oxford University Press, 1969, p. 118-172.
3) Johann Gottlieb Fichte. Works. The
Perfect Library. 2013. 522 p.
4) Michelle Kosch. Fichte's Ethics. Oxford
University Press. January 7, 2020. 208 p.
5) Michelle Kosch. Practical deliberation and
the voice of conscience in Fichte’s 1798 System
of Ethics. Philosophers Imprint. Volume 14, No.
30. October 2014. 16 p.
6) Özgür Olgun Erden. J. G. Fichte as a Post-
Kantian Philosopher and His Political Theory: A
Return to Romanticism. November 2018.
IAFOR Journal of Ethics, Religion &
Philosophy. Volume 4 Issue 1 Autumn: p.
17-26.
7) Бур Манфред. Фихте. Перевод с
немецкого Я. Фогелера. Общ. ред. и предисл.
А. Гулыги. Москва: Мысль, 1965. 166 с.
8) Гайденко Пиама Павловна. Философия
Фихте и современность. Москва: Мысль,
1979. 288 с.
9) Гайденко Пиама Павловна. Парадоксы
свободы в учении Фихте. Москва: Наука,
1990. 129 с.
10) Шершеневич Г. Ф. История
философии права. - СПб.: Издательство
«Лань», 2001. 590 с.
Агалар Вагиф оглы Гарибов
Преподаватель Западно-Каспийского Университета
Докторант Бакинского Государственного Университета
ФИЛОСОФСКО-ПРАВОВЫЕ ВЗГЛЯДЫ ФИХТЕ НА ОБОСНОВАНИЕ
ОБЩЕСТВЕННОГО РАЗВИТИЯ
Резюме: В статье затрагиваются и анализируются такие вопросы, как ложное
отождествление общества и государства на уровне философии Фихте, важность оценки
человека как политического существа, различие между устройством государства и формой
правления, влияние формы правления на благосостояние общества и отдельного гражданина.
Также в статье взгляды Фихте на государство и общество представлены в виде
компаративистской оценки со взглядами Канта, другого представителя классической
немецкой философии.
Ключевые слова: Фихте, государство, право, политика, свобода, индивидуальное, общее.
Agalar Vaqif Garibov
Teacher of Western Caspian University
Doctoral student of Baku State University
Fichte's PHILOSOPHICAL AND LEGAL VIEWS ON THE JUSTIFICATION OF
SOCIAL DEVELOPMENT
Summary: The article touches on and analyzes such issues as the false identification of society
and the state at the level of Fichte's philosophy, the importance of evaluating a person as a political
being, the difference between the structure of the state and the form of government, the impact of the
form of government on the welfare of the society and the individual citizen. Also, in the article,
Fichte's views on the state and society are presented in the form of a comparativist assessment with
the views of Kant, another representative of classical German philosophy.
Keywords: Fichte, state, law, politics, freedom, individual, general.
Daxil olub: 02.07.2021