40
Qərbi Kaspi Universiteti
p-ISSN 2789-4606
Elmi Xəbərlər № 2, 2022
(Humanitar elmlər seriyası)
e-ISSN 2789-4614
Türkən Xəlil qızı MUSAYEVA
Azərbaycan Milli Konservatoriyası “Musiqinin tarixi və nəzəriyyəsi” kafedrasının müəllimi
E-mail: shoray@mail.ru
ORCID ID: 0000-0003-1357-3636
AZƏRBAYCAN MƏDƏNİYYƏTİNDƏ LƏZGİ ETNİK QRUPUN FOLKLOR MUSİQİSİ
Xülasə: Azərbaycan Respublikasında yaşayan və etnik azlıq təşkil edən ləzgilərin mədəniyyətini və xalq mu-
siqi ənənələrini öyrənmək vacibdir. Buna görə də, məqalənin əsas məqsədi ləzgi xalqının qədim ayinlərini və
istifadə olunan musiqinin xüsusiyyətlərini, xüsusən mahnı rəqsləri öyrənməkdir. Məqalədə, həmçinin az-
saylı ləzgi xalqının dim mərasimlərinin qorunulub saxlanılması, inkişaf etdirilməsi və multikultural
dəyərlərin gələcək nəsillərə ötürülməsi haqqında məlumat verilir. Burada ləzgi xalqının əsas milli sərvəti olan
“Ləzginka” qsinə xüsusi diqqət yetirilir. Məqalədə ləzgi mərasimlərinin, ənənələrinin, xüsusilə onların
rəqslərinin, "Suvar" rəqs ansamblının qorunub, saxlanılmasında müəyyən rol oynamış bir sıra musiqiçilər, o
cümlədən Qotfrid Həsənov haqqında lumatlar verilir.
Açar sözlər: ləzgi, folklor, bayram adət-ənənələri, rəqs.
UOT: 78
DOI: 10.54414/zgiz6292
Giriş
Azərbaycan Respublikası artıq uzun illərdir
ki, sülh və harmoniya şəraitində yaşayan
müxtəlif azsaylı xalqların etnik qrupların ya-
şayış məskəninə çevrilmişdir. Çoxmillətli ölkə
olan Azərbaycan etnik rəngarəngliyi və tole-
rantlığı ilə burada yaşayan etnik xalqların
mədəni mərkəzinə çevrilmişdir. Belə xalqlar-
dan biri olan ləzgilər özünə məxsus tarixi,
mədəniyyəti, adət-ənənələri ilə digər etnik
qruplardan fərqlənir. Ləzgi xalqı haqqında ilk
tarixi məlumatlara X əsrin əvvəllərində yazıl-
mış “Axtınamə əsərində rast gəlinir. Orta
əsrlərə aid tarixi mənbələrdə də ləzgi xalqı
haqqında olan məlumatlarla qarşılaşmaq müm-
kündür. Maraqlı olan budur ki, tarixən mövcud
olan etnik qruplar əyyən təsir altında öz
mədəniyyətlərindən uzaqlaşsalar da, ləzgilər
qədim adət-ənənələrini, müxtəlif mərasimlərini
qoruyub saxlamağa nail olmuşlar. Azərbay-
canda yaşayan zgilər əsasən Qusar, Quba,
Xaçmaz, Şabran, Siyəzən, Qəbələ, Oğuz, İsma-
yıllı və digər bölgələrdə yaşayırlar. Ləzgilərin
ən sıx məskunlaşdığı ərazilərdən biri də Bakı
Sumqayıt şəhərləridir. Lakin hansı ərazidə ya-
şamaqlarından asılı olmayaraq, zgilər qədim
adət ənənələrini qoruyaraq gələcək nəsillərə
çatdırmağa çalışırlar.
Ləzgi Xalq Mərasimləri
Ləzgilərin qoruyub saxladıqları adətlərdən
biri də onların milli bayramlarıdır. Ənənələrə
bağlı olan ləzgi xalqının bir neçə bayramı indiki
dövrə kimi saxlanılır və əyyən ərəfələrdə bu
bayramlarla bağlı mərasimlər keçirilir.
Ləzgilərin qədim bayramlarından biri Bahar
bayramıdır. Bahar bayramı zgi dilində “Yaran
Suvar” adlandırılır. “Yar” zgilərin kənd təsər-
rüfatı ilə bağlı qvimdə olan aylardan birinin
adıdır martın 21-dən aprelin 4-ə qədər da-
vam edir.
“Yar” sözü digər mənada qırmızı nasını
verir ki, bu da bayram mərasimi zamanı
bəzənən süfrələrin qırmızı ngdə olması ilə
bağlıdır. Ləzgilər adətən toy mərasimlərini, el
şənliklərini “Yar” ayında keçirməyə çalışırmış-
lar. Onu da qeyd edək ki, həmin adət indi də
saxlanılır ləzgilər bu ənənəni davam et-
dirməyə çalışırlar. “Yaran suvar” kəndlərdə
xüsusi təntənə ilə keçirilirmiş hazırda da bu
adət saxlanılır. Onu da qeyd edək ki, ləzgilərin
sıx yaşadığı bir çox ərazilərdə, xüsusilə
Quba Qusarın kəndlərində, eləcə Qəbələ
rayonunun kənd yerlərində bu adət saxlanılmış-
dır. Eyni zamanda burada ləzgi mifologiyası ilə
bağlı adətlər nəzərə çarpır. Təbii ki, bütün bu
mərasimlər ləzgi xalqının müxtəlif xarakterli
mahnı və rəqsləri ilə müşayiət olunur.
“Vatsrakar” adlı xalq mərasimi
“Vatsrakar” adlı xalq mərasimi də ləzgilərin
müxtəlif musiqi nümunələri əsasında keçirilən
mərasimlərinə aiddir. Ləzgi xalqının qədim
inanclarını özündə əks etdirən “Vatsrakar” adlı
mərasimin əsas məzmununu Aya Günəşə
41
T. X. MUSAYEVA
Azərbaycan mədəniyyətində ləzgi etnik
qrupun folklor musiqisi
olunan müraciətlər onların tərif edilməsi təş-
kil edir. Bu mərasim ləzgilərin kollektiv şəkildə
oxuma ənənələrini formalaşdırmışdır. Belə
ki, mərasim iştirakçılarının, xüsusizların
oğlanların kəndin içindən keçərək mahnı
oxumaları ləzgi xalqının nümayəndələri ara-
sında birliyi və həmrəyliyi nümayiş etdirir.
“Çiçək” bayramı
Ləzgilərin “Çiçək” bayramı əsasən kənd
əhalisi tərəfindən qeyd edilən mərasimlərə aid-
dir. Ləzgilərin yaşadığı bir çox ərazilərdə keçi-
rilsə də, əslində “Çiçək” bayramının vətəni Da-
ğıstan Respublikasının Axtı rayonunun Cəbə
kəndidir.
Bu bayram mərasiminin əsas xüsusiyyəti
müxtəlif şəfalı çiçəklərin toplanması olsa da,
əslində mahnı rəqs yarışması mərasimin ən
maraqlı hissəsini təşkil edir. Belə ki, qızlarla
oğlanlar bir yerdə mərasim mahnıları ifa
edərək, rəqs yarışları keçirirlər.
İlk şırım bayramı
Ləzgilərin daha bir xalq bayramı olan ilk şı-
rım bayramı əsasən bahar aylarında qeyd olu-
nur. Əkinçilik, xüsusilə şumlama mərasimi
ilə bağlı olan bu bayramda hər bir kəs əkinçi
mahnısı, yəni havar oxuyur. Ləzgi folklorunun
bir növü olan, kənd yerlərində geniş yayılmış
havarları bir solist ifa edir, digərləri isə xor
şəklində onları müşayiət edir. Bəzən bu bay-
rama “ilk sünbül”, “ilk dərz”, “peçxur bayramı”
da deyirlər. Bu mərasimdə alqışlar, xeyir-dua
ilə bağlı mahnılar üstünlük təşkil edir. Ləzgilər
bu mərasimi çox sevirlər. Zurna nağaranın
gur sədaları altında mahnı mərasimini rəqs çal-
ğısı əvəzləyir.
“Peşaray” bayramı
Xalq oyunları ilə müşayiət olunan, kollektiv
şəkildə ifa olunan mahnılarla zəngin olan “Pe-
şaray” bayramı qədim teatr ünsürləri ilə zəngin-
dir. “Peşaray” əvvəlki dövrlərdə kişilərdən
ibarət olan tamaşalar şəklində mövcud olmuş-
dur. İnanclarla bağlı olan bu mərasimdə ifa olu-
nan mahnıların əsasını bərəkət, bolluq istəmə,
insanların təbiət qüvvələrinə olan arzusu təşkil
edir. Xüsusilə, bu mərasimin əsasını kiçik yaşlı
oğlan uşaqlarının oxuduğu “Quni” mərasimi
təşkil edir. “Quni” əsl mahnı yarışması xarakte-
rinə malik idi. Bu mərasimdə hər bir uşaq bil-
diyi mahnıları ifa edirdi. Hətta uşaqların biri o
birinin oxuduğunu tamamlamalı- dir. Ləzgi
adətində bu mərasim oğlan uşaqlarının
qəhrəmanlıq ruhunun formalaşmasında mühüm
əhəmiyyət kəsb edir.
Çünki hər bir kəs oxuduğu mahnıya uyğun
şəkildə sanki özünü qəhrəman kimi təqdim
etməyə çalışırdı.
“Alapex” mərasimi
“Alapex” mərasimi isə “Peşəpay” mərasi-
minin əksidir qadınların iştirakı ilə təşkil
olunur. dim ləzgilərin təsəvvürlərinə görə,
bu mərasim Günəşin çağırılması inancı ilə bağ-
lıdır. Bu mərasim daha çox yay aylarında icra
olunur isti mövsümlərlə bağlıdır. Ləzgi
mərasimlərinin tədqiqatçısı Dadaş Əliyev ya-
zır: Ləzgilərin folklorunda mərasimlər, epik
və lirik növə aid nümunələr əsas yer tutur. Ləz-
gilərin mərasim folkloruna mövsum və məət
mərasimləri daxildir” (Eliyev, 2020, p. 129).
Ləzgi xalqının qədim mərasimlərini nəzərdən
keçirərkən bir mühüm xüsusiyyət diqqəti cəlb
etdi. Bu, ləzgi xalqının mədəni irsində rəqslərin
üstünlük təşkil etməsinin müşahidə olunması-
dır. Qədim mərasimlərdə mahnılar xalqın arzu
istəklərini, hər hansı bir işə münasibətini
ifadə etsə də, rəqslər ləzgi xalqının mental
dəyərlərinin göstəricisi kimi şərh oluna bilər.
Hətta rəqslərin üstünlüyü ləzgi xalqını Azər-
baycanda yaşayan digər xalqlardan fərqlən-
dirən əsas xüsusiyyət kimi dəyərləndirilə bilər.
Nəzərdən keçirilən qədim mərasim ənənə-
lərində rəqslərin ləzgi xalqının həyat tər-
zində, məişətində əsas yer tutduğunu müşahidə
etmək mümkündür. Rəqslər ləzgi xalqının keç-
mişinin, adət-ənənələrinin göstərici kimi qəbul
oluna bilər.
“Ləzginka” rəqsi
Ləzgilərin rəqsə olan məhəbbəti Azərbay-
canda yaşayan heç bir xalqda müşahidə olun-
mur. “Ləzginka” rəqsi isə ləzgiləri bütün dün-
yada xarakterizə edən əsas musiqi nümünəsidir.
Bu rəqsi ifa edərkən ləzgilər öz hiss həyəcan-
larını, rəqsin melodiyasına olan münasibəti
müxtəlif sözlərlə ifadə edirlər. Musiqiyə uyğun
olan hərəkətlər nümayiş etdirən ləzgilər assa”
sözünü işlədərək, öz emosiyalarını nizamla-
mağa çalışırlar.
“Ləzginka” digər xalqların rəqs nümunələri
ilə müqayisə edildikdə şux dinamikliyi ilə
diqqəti cəlb edir. Plastiklik, cəldlik, çeviklik,
coşğunluq, fəallıq, iti hərəkətlərin bir-birini
əvəzləməsi “Ləzginka” rəqsi üçün səciyyəvidir.
“Ləzginka” rəqsinin tam yaranma tarixi məlum
42
Qərbi Kaspi Universiteti
p-ISSN 2789-4606
Elmi Xəbərlər № 2, 2022
(Humanitar elmlər seriyası)
e-ISSN 2789-4614
olmasa da, ləzgiləri xarakterizə edən əsas mu-
siqi nümunəsi kimi onun qədim köklərə malik
olması fikrini irəli sürmək mümkündür. Hətta
bəzən digər cəld templi ləzgi rəqslərini me-
lodiyasının gözəlliyinə iti ritmlərinə görə
“Ləzginka” adlandırırlar. “Ləzginka” rəqsi şux
melodiyaya malik olmaqla bərabər, həm də dö-
yüşkən fərbəredici gücə malikdir. Məhz
qəhrəmanlıq elementlərinə iti ritmik fiqura-
siyalarına görə “Ləzginka” rəqsini keçmiş za-
manlarda döyüşə gedənləri yola salma mərasi-
mində də istifadə edirdilər.
Qeyd etmək lazımdır ki, “Ləzginka” rəqsi-
nin geniş vüssət alması Avropa ilə Qafqazı
birləşdirən ticarət yollarının qədim zamanlarda
bu ərazidən keçməsi ilə əlaqədardır. Buralar-
dan keçən səyyahların “Ləzginka” rəqsinin
sürətli tempinə, çevikliyinə heyran qalması
elə bundan irəli gələrək öz ölkələrinə qayıt-
dıqdan sonra bundan bəhs etmələri “Ləzginka”
rəqsinin geniş yayılmasına səbəb olmuşdur.
“Ləzginka” rəqsinin musiqisi, aydın ritmik
quruluşa malik olması enerjili hərəkətlərlə
ifa olunması bir çox bəstəkarların bu rəqsin
xüsusiyyətləridən istifadə olunmasını şərtlən-
dirmişdir. Təsadüfi deyildir ki, rus bəstəkarı
M.İ.Qlinkanın “Ruslan Lyudmila” opera-
sında IV pərdədə “Şərq rəqsləri”ndən birini
“Ləzginka” rəqsi təşkil edir. Eləcə də digər rus
bəstəkarı A.Rubinşteynin “Demon” operasında
məzmundan asılı olaraq, “Ləzginka” rəqsinin
elementlərindən istifadə edilmişdir. Xüsusilə
A. Rubinşteynin “Ləzginka” rəqsi cəld və emo-
sional melodik musiqi dilinə malikdir.
“Ləzginka” rəqsinin xüsusiyyətlərindən
bəhs edərkən, qeyd etmək lazımdır ki, Azərbay-
canda ilk dəfə olaraq, professional musiqimizin
banisi Üzeyir Hacıbəylinin yaradıcılığında
“Ləzgi rəqsi” adlı musiqi nümunəsinə rast gəli-
nir əsər partitura şəklində mükəmməl bir
tərzdə işlənilmişdir. Onu da qeyd edək ki, Üze-
yir Hacıbəylinin 125 illiyinə həsr olunmuş
Beynəlxalq Musiqi Festivalı çərçivəsində
bəstəkarın “Ləzgi rəqsi”nin ilk nəşrinin təqdi-
mat mərasimi keçirilmişdir. Ü.Hacıbəylinin
“Ləzgi rəqsi” ləzgi xalqının mərasimlərinə xas
olan intonasiyalarına rəqslərdə olan ritmik
fiqurasiyalara əsaslanır. Bu baxımdan musiqi-
şünas Aytac Rəhimovanın fikirləri diqqətəla-
yiqdir. “Müxtəlif folklor ənənələrində sistemin
dominant prinsipləri fərqlidir. Musiqi sistemi
təzahürlərində vahid olsa da - səs, ton, rejim, in-
tonasiya, ritm, forma s. fərqlidir. Məhz janr
göstəricilərinin bu ya digər üstünlük təşkil
etməsi, eləcə onların qarşılıqlı əlaqəsi xalq
musiqisinin milli xüsusiyyətlərini müəyyən
edir” (2, 108).
Ləzgi rəqslərinin nota köçürülməsi
Ləzgi xalqının rəqslərə olan isti münasibəti-
nin təsiridir ki, nota köçürülən ilk nümunələr
rəqslərlə bağlı olmuşdur. Zəngin melodik dil və
ritmik fiqurasiyaların müxtəlifliyinə əsaslanan
ləzgi rəqsləri professional musiqiyə ləzgi
Dağıstan xalqlarının rəqs sənətinin xüsu-
siyyətlərini qoruyub saxlayan bunu gələcək
nəsillərə ötürən Qotfrid Həsənovun sayəsində
nota köçürülmüşdür. Qotfrid Həsənov 1925-ci
ildə 126 ləzgi xalq melodiyasını, 1927-ci ildə o,
zurna ilə ifa olunan 12 “Ləzginka”nı lentə kö-
çürərək qorunub saxlanılmasına nail olmuşdur.
1948-ci ildə çap etdirdiyi “100 Dağıstan ha-
vası” adlı antologiyaya Q. Həsənov çoxlu sayda
rəqs havasını daxil etmişdir. Məşhur “Ləz-
ginka” rəqs ansamblının bədii rəhbəri Zeynal
Hacıyev 1959-cu ildə “30 ləzgi xalq rəqsi” adlı
toplunu nəşr etdirərək, rəqslərin qorunmasına
nail olmuşdur. Ləzgi bəstəkarı Fətullah Rəhim-
xanov ləzgilərin 79 xalq mahnısını 23 rəqsini
nota köçürüb.
“Suvar” mahnı və rəqs ansamblı
Hazırki müasir dövrdə ləzgi rəqs ənənələri
1996- ildə əsası qoyulan “Suvar” mahnı
rəqs ansamblının sayəsində yaşadılır. Bu an-
sambl Bakı şəhərində yaradılsa da, ləzgilərin
yaşadıqları bölgələrdən çoxlu sayda milli xalq
mahnı rəqslərini toplamış öz repertuarla-
rına daxil etmişdir. “Suvar” sözü ləzgi dilində
bir neçə mənada işlənilir. Amma əsas ifadəsi
xoş əhval-ruhiyyə, gözəllik, məhəbbət anlayışı
mənasını verir. Ansamblın repertuarında ləzgi
xalqını təmsil edən bəstəkarların yaradıcılığı
əsas yer tutur. Bu baxımdan bəstəkar Sədaqət
Kərimovaya məxsus olan çoxlu sayda mahnı ifa
edilir ki, bunlar da ləzgi xalqının musiqi ele-
mentlərinə əsaslanaraq yazılmışdır. Əvvəlcə
həvəskar rəqs məktəbi kimi yaranan “Suvar” ar-
tıq professional kollektivə çevrilərək, zgi
xalqının rəqslərinin özünə məxsusluğunu
milli xarakterini qoruyub saxlayır. Kollektiv bir
sıra xarici ölkələrdə, o cümlədən Türkiyədə də
konsertlər vermişdir.
Nəticə
43
T. X. MUSAYEVA
Azərbaycan mədəniyyətində ləzgi etnik
qrupun folklor musiqisi
Müasir dövrdə ləzgilər xalq mədəniyyətini,
milli mərasimlərini və rəqslərini qoruyub saxla-
yır adət-ənənələrini növbəti gələcək nəsillərə
ötürürlər. Ləzgilər Azərbaycanın mədəni həya-
tında al şəkildə iştirak edirlər. Onlar Azərbay-
can mədəniyyətinə qaynayıb qarışsalar da, öz
mədəni dəyərlərini, mərasim və rəqslərini
saxlamışlar. Xüsusilə ləzgilərin kənd yerlərində
yaşayan nümayəndələri müxtəlif milli bayram-
larda qismən də olsa mərasimlərlə bağlı d-
birləri həyata keçirməyə çalışırlar. “Ləzginka”
rəqsi isə artıq bütün ləzgi xalqının istər el
şənlikləri, bayramlarda, istərsə də dövlət səviy-
yəsində keçirlən tədbirlərdə rəmzinə çevrilmiş-
dir. Azərbaycanda yaşayan digər milli azlıqlar-
dan fərqli olaraq, ləzgi xalqının nümayəndələri
milli mənsubluqlarını qoruyub saxlayırlar.
Eləcə də ləzgi dilində təhsil almaları və
doğma dilinin qorunması onlarda ədəbi dilin də
inkişafına təkan verir. Ləzgi şairlərinin şeirləri-
nin nəşr olunması da bu baxımdan xalqın
mədəni irsinin qorunmasına əsaslı sübutdur.
Həmçinin, müxtəlif ləzgi milli xalq rəqslərini
ifa edən ansamblların, həvəskar rəqs qrupları-
nın yaradılması da bu sahədə mühüm addım
kimi dəyərləndirilə bilər.
Beləliklə, Azərbaycanda yaşayan azsaylı
xalq olan ləzgilər xalq yaradıcılıqlarının qoru-
nub saxlanılmasına qarşı çox ləbkardırlar
eyni zamanda digər xalqların folklor nümü-
nələrinə də səmimi şəkildə yanaşırlar. Onlar öz
mədəniyyətlərinə həm azərbaycanlıların
mədəniyyətlərindən irəli gələn xüsusiyyətləri
tətbiq edirlər, həm də öz qədim adət-ənənələrini
saxlayırlar. Xüsusilə folklor nümunələri əri-
sində onlar daha çox rəqslərə üstünlük verirlər
ki, bu da xalqın dim ənənələrindən irəli gəlir.
ƏDƏBİYYAT SİYAHISI:
1. Eliyev, D.A. (2020). İsmayıllı etnomü-
hitindəki ləzgilərin folklor ənənələri [Folklore
traditions of the Lezgi in the Ismayilli ethno-en-
vironment]. Dede Korkut dergisi, №1, 128-132.
2. Rahimova, A. (2014). Ob izuchenii xu-
dojestvennix svyazey
azerbaydjanskoy narodnoy muziki. [About
the study of artistic links of Azerbaijani peop-
le's music]. Ulakbilge, 2014, Cilt 2, Sayı 4. p.
101-114. https://www.ulakbilge.com/ma-
kale/pdf/1414431779.pdf
3. Cavadov, Q.Q. (2000). Azerbaycanın
azsaylı xalqları ve milli azlıqları -[Minorities
and national minorities of Azerbaijan]. Elm [in
Azerbaijani].
Turken Khalil MUSAYEVA
Teacher of the "History and Theory of Music" department of the
Azerbaijan National Conservatoire
E-mail: shoray@mail.ru
FOLKLORE MUSIC OF LEZGI ETHNIC GROUP IN AZERBAIJANI CULTURE
Summary: It is important to study the culture and folk music traditions of the Lezgins, who are an ethnic
minority living in the Republic of Azerbaijan. Therefore, the main goal of the article is to study the ancient
rites of the Lezgi people and the characteristics of the music used, especially songs and dances. The article
also provides information on the preservation and development of the minority Lezgin’s ancient ceremonies
and transmission of multicultural values to the future generations. Here, special attention is paid to the dance
of “Lezginka”, which is the main national treasure of the Lezgin people.
The article provides information about a number of musicians, including Gotfrid Hasanov, who played a cer-
tain role in the preservation and maintenance of Lezgi ceremonies and traditions, especially their dances, and
the "Suvar" dance ensemble.
Keywords: Lezgi, folklore, festive ceremonies, dancing
Туркан Халил кызы МУСАЕВА
44
Qərbi Kaspi Universiteti
p-ISSN 2789-4606
Elmi Xəbərlər № 2, 2022
(Humanitar elmlər seriyası)
e-ISSN 2789-4614
Преподаватель кафедры ”История и теория музыки"
Азербайджанской Национальной консерватории
E-mail: shoray@mail.ru
ФОЛЬКЛОРНАЯ МУЗЫКА ЛЕЗГИНСКОЙ ЭТНИЧЕСКОЙ ГРУППЫ В КУЛЬТУРЕ
АЗЕРБАЙДЖАНА
Резюме: Важно изучить культуру и народно-музыкальные традиции лезгин, которые являются
этническим меньшинством, проживающим в Азербайджанской Республике. Поэтому основной целью
статьи является изучение древних обрядов лезгинского народа и особенностей используемой музыки,
в частности песен и танцев. В статье также представлена информация о сохранении и развитии древних
обрядов малочисленного народа лезгин и передаче поликультурных ценностей будущим поколениям.
Здесь особое внимание уделяется танцу «лезгинка», являющемуся главным национальным достоянием
лезгинского народа.
В статье приводятся сведения о ряде музыкантов, в том числе о Готфриде Гасанове, сыгравших
определенную роль в сохранении и поддержании лезгинских обрядов и традиций, особенно их танцев,
и танцевальном ансамбле «Сувар».
Ключевые слова: лезги, фольклор, праздничные обряды, танцы
Daxil olub: 02.07.2021