59
Qərbi Kaspi Universiteti
p-ISSN 2789-4606
Elmi Xəbərlər 2, 2022
(Humanitarelmlərseriyası)
e-ISSN 2789-4614
Dilbər Sadiq BƏHMƏNLİ
Qərbi Kaspi Universiteti, müəllim,
Bakı Dövlət Universitetinin Sosial və pedaqoji psixologiya kafedrasının qiyabi doktorantı
E-mail: dilbarbahmanli@mail.ru
EKSTREMAL ŞƏRAİTƏ MƏRUZ QALAN ŞƏXSLƏRİN SOSİAL HƏYATA ADAPTASİ-
YASI MƏSƏLƏLƏRİ
Xülasə: Ekstremal şəraitdə stresli vəziyyətlərin aradan qaldırılmasının xüsusiyyətləri haqqında bi-
liklərin olmaması psixoloji müdafiənin müxtəlif növləri, mübarizə davranışı s. arasında əlaqənin
əyyən edilməsi probleminin mənbəyi idi.
Bir çox qurbanların sosial təhsil səviyyəsinin aşağı olması yardımın göstərilməsi prosesini çətin-
ləşdirir. Ekstremal vəziyyət (lat. Extremus - ifrat, kritik) insanın həyatı, sağlamlığı, şəxsi bütövlüyü,
rifahı üçün təhlükə yaradan və ya subyektiv olaraq qəbul edilən qəfil vəziyyətdir.
Açar sözlər: frustrasiya, stress, qorxu, ölüm, böhran, depressiya, ekstremal vəziyyət
UOT: 159.9
DOI: 10.54414/axqd3493
Giriş
Müasir cəmiyyətdə insan stresə davamlı ol-
malı, həyatının müəyyən sahələrində inamlı
fəaliyyət göstərərək həyat çətinliklərini dəf edə
bilməlidir. Müasirlik insandan dinamizm, fəal-
lıq, özünüinkişaf özünü təkmilləşdirmə
səyləri, yüksək dərəcədə şüur səriştə, fədakar-
lıq, rasionallıq, uyğunlaşma öz fəaliyyətindən
xəbərdar olmağı ləb edir [1, s 38]. Bu gün so-
sial mühit qeyri-sabitdir, gənclər təhsil almalı və
cəmiyyətin tamhüquqlu vahidinə çevrilməli,
qarşılarına müəyyən məqsədlər qoymalı
həyatının müxtəlif sahələrində uğur qazanmalı-
dırlar, lakin müəyyən həyat məqsədlərinə çat-
maq yolunda insanlar maneələrlə qarşılaşırlar.
Əsas mətn
F.Vasilyukun fikrincə, fərdin məqsədə gedən
yolunu kəsən maneələr fiziki (məsələn,
həbsxananın divarları), bioloji (xəstəlik, qocal-
ma), psixoloji (qorxu, əqli qüsur) və sosial-
mədəni ola bilər (normalar, qaydalar, qadağalar)
[2, s 104] ... Bu maneələr fərdin əyyən
mənada əsas ola bilən ehtiyaclarını ödəməyə
mane olur. Bu ehtiyacların hər bir şəxs üçün
əhəmiyyəti fərdi olur, bu, özünüdərkdən zü-
nüqiymətləndirmədən), həyat məqsədləri və
dəyərlər sistemindən, fərdi qabiliyyətlərdən,
problem və böhran vəziyyətlərinin həlli təc-
rübəsindən asılıdır.
Ailə və münasibətləri, təhsil, sosial-iqtisadi
həyat şəraiti, fiziki və psixi problemlər bəzən
frustrasiyaya gətirib çıxarda bilər. Sosial frustra-
siya stress faktorlarına cavab olaraq yaranan
şəxsi təcrübə və münasibətlərin xüsusi komp-
leksi kimi nəzərdən keçirilə bilər.
Bizə elə gəlir ki, dözümlülüyün təzahür-
lərində şəxsi potensialın parametrlərinin psixo-
loji məzmununu nəzərdən keçirmək olar.
S.Məddinin fikirlərində dözümlülük insanın
həyat şəraitində özünün səmərəli fəaliyyət im-
kanları haqqında inam sisteminə əsaslanır.
Mənfi vəziyyətlərdə fərdin sabitliyinə töhfə
verən zümlülükdür. Frustrasiya ilə əlaqəli
vəziyyətlərlə qarşılaşdıqda şəxsiyyət formalaş-
mış dözümlülük sayəsində dayana bilir.
Bu gün psixologiyada ekstremal, adətən,
“adidən kənara çıxan belə vəziyyətlər”, normal
“insan crübəsi” nəzərdə tutulur [3, s. 12]. İnsa-
nın bütün əvvəlki həyat təcrübəsindən kənara
çıxan onun qəbul edilməsi üçün son dərəcə
məhdud müddətdə mühüm qərarlar qəbul etməyi
tələb edən bir vəziyyət kimi ekstremal vəziyyət
insan həyatının demək olar ki, hər hansı bir
sahəsində yarana bilər.
Buna görə də, belə vəziyyətlərin bütün "sü-
jeti" müxtəlifliyi ilə mütəxəssislər bir sıra
ümumi xüsusiyyətləri əyyənləşdirirlər, mə-
sələn: vəziyyətin qəfil olması; cavabın müvəq-
qəti məhdudlaşdırılması; belə bir vəziyyət üçün
hazır davranış strategiyaları yoxdur; vəziyyət iş-
tirakçılarının həyatına,ya da sağlamlığına (fiziki
və ya psixi) təhlükə yaradır, onların emosional
60
D. S.BƏHMƏNLİ
Ekstremal şəraitə məruz qalan şəxslərin
sosial həyata adaptasiyası məsələləri
sferasına güclü sir stərir. Bu, həmçinin şəxsi
toxunulmazlıq, mənəvi və ya maddi rifah üçün
real və ya subyektiv olaraq qəbul edilən təh-
lükəni əhatə etməlidir.
Ekstremal vəziyyətlərin başqa bir mühüm
xüsusiyyəti var: bu yüksək emosional yüklənmiş
təcrübə insana təkcə vəziyyətdə olduğu müd-
dətdə deyil, həm də sonrasında təsir göstərir.
Ekstremal vəziyyət insanın həyatını vvəlki"
və "sonrakı" dövrlərə açıq şəkildə bölür. Buna
görə də deyə bilərik ki, ekstremal vəziyyətlər
dünyanın imicində və insanın, peşəkarın yat
tərzində dəyişikliklər yaradır [4].
Gündəlik həyatda "fəlakət" və "ekstremal
vəziyyət" anlayışları tez-tez bir-birini əvəz edir.
Lakin elmi istifadədə "fəlakət" termini daha çox
insana münasibətdə xarici halları (qəzalar, təbii
fəlakətlər və s.), "ekstremal vəziyyət" termini isə
güclü psixoloji vəziyyətə səbəb olan vəziyyəti
təsvir etmək üçün istifadə olunur.
Ümumdünya Səhiyyə Təşkilatının rifinə
görə, böhran vəziyyəti bədən bütövlüyü və ya
həyatı üçün hlükə, ailə quruluşunun ya sta-
tusunun dəyişməsi, bir qrup insanda fərdin rolu-
nun dəyişməsi, millət və mədəniyyət üçün təh-
lükədir [ÜST, 1994; 25]. Böhran psixologiyası
sahəsindəki işləri təhlil edən L.S. Vygotsky,
K.A. Abulxanova-Slavskaya, A.A. Bakanova,
F.E. Vasilyuk, A.N. Mokhovikova, L.A. Perqa-
mençik, L.B. Schneider, G. Jacobson, O. Boll-
now və başqalarının fikrincə, belə bir böhran
vəziyyətlərinin çox vaxt dəyər oriyentasiyaları
sistemində, həyatda dəyişikliklərə səbəb olduğu
qənaətinə gəlmək olar.
"Rus dilinin izahlı lüğətində" D.N. Uşakov,
fəlakətin aşağıdakı təriflərini verir:
1. Gözlənilməz bədbəxtlik, müsibət, faciəyə
aparan hadisəeffektləri.
2. Şəxsi və ya ictimai həyatda kəskin dəyişik-
liyə səbəb olan faciəvi xarakterli böyük sarsıntı.
Xüsusi ədəbiyyatda təcili psixoloji yardımın
göstərilməsinin əsas prinsipləri əyyən edil-
mişdir [5]. bii ki, belə bir vəziyyətdə
psixoloqun fəaliyyəti psixoloji yardımın göstə-
rilməsi üçün qəbul edilmiş ümumi prinsiplərlə
tənzimlənir. Bununla belə, ekstremal vəziyyətdə
bu prinsiplər yardımın göstərilməsi şərtlərinin
xüsusiyyətlərinə uyğun olaraq əyyən orijinal-
lıq əldə edir.
Müştərinin maraqlarının qorunması prin-
sipi.
“Zərər verməyin” prinsipi.
Könüllülük prinsipi.
Məxfilik prinsipi.
Peşəkar motivasiya prinsipi.
Peşəkar səriştə prinsipi
Buna görə də, psixoloqun peşə vəzifələri,
digər məsələlərlə yanaşı, fövqəladə vəziyyətə
getməzdən əvvəl hazırlıq, peşəkar bacarıqlardan
istifadə edərək yüksək performans səviyyəsini
tez bir zamanda bərpa etmək bacarığı kimi as-
pektləri əhatə etməlidir [5]. Bu prinsiplərə riayət
etmək vacibdir. Bu, fövqəladə hallarda
işləyərkən mütəxəssis psixoloqun bir növ etik
kodeksidir.
İstənilən ağrılı ziyyət insanın hisslərində,
davranışlarında düşüncələrində dəyişikliklərə
səbəb olur. Böhran konsultasiyasında transfor-
masiyalar insanın nəzarəti altında olduqda həya-
ta keçirilir və o, onların öhdəsindən təkbaşına
gələ bilir. Böhran konsultasiyaları, adətən, qısa-
müddətli olur və çox vaxt ünsiyyət taktikasına
əsaslanır. Əgər mənfi dəyişikliklər uzunmüd-
dətli olur, uzanır müstəqil nəzarət zonasından
kənarda qalırsa, peşəkar psixoterapevtik yar-
dıma ehtiyac vardır.
Böhran psixoterapiyası, konsultasiyadan
fərqli olaraq, daha uzunmüddətlidir, pasiyentin
vəziyyəti və onun vəziyyətinin psixi dinamikası-
nın qiymətləndirilməsini əhatə edir. Böhran
psixoterapiyasında pasiyent ilə psixoterapevt
arasında yaranan münasibətlərin öyrənilməsinə
böyük rol verilir, bu münasibətlərin dinamikası
nəzərə alınır. Böhran psixoloji yardımının əsas
prinsipləri:
1. Empatik əlaqə. Empatiya, empatiya qur-
maq, başqasının hiss etdiklərini hiss etmək, dün-
yaya onun ilə baxmaq qabiliyyətinə aiddir.
Empatiya insanla münasibət qurmağa imkan
vermir. Empatiyanın inkişafı ənənəvi müna-
sibətləri aşmaq insan əzablarının rin-
liklərinə varmaq qabiliyyətini əhatə edir. Empa-
tiya qurbanın özlərinə, öz imkanlarına inamını
gücləndirmək üçün səmimi arzu ilə birləşdiril-
dikdə dəyişiklik baş verir.
2. Dinləmək və anlamaq. Böhran zamanı yar-
dım göstərərkən, yalnız məsləhət sxeminə riayət
etmək vacib deyil. Peşəkar üçün bu və ya digər
metodunu tətbiq etməzdən əvvəl təkcə qurba-
nın psixoloji problemlərini anlamaq deyil, həm
də onun potensialını qiymətləndirmək çox va-
cibdir.
61
Qərbi Kaspi Universiteti
p-ISSN 2789-4606
Elmi Xəbərlər 2, 2022
(Humanitarelmlərseriyası)
e-ISSN 2789-4614
3. Obyektivlik və realizm. Hər hansı bir yar-
dım göstərməzdən əvvəl böhran vəziyyətinin
strukturunu anlamaq, kömək istəyən şəxsin ehti-
yaclarını müəyyən etmək vacibdir.
4. Psixoloq fəaliyyətinin yüksək səviyyəsi.
Böhran vəziyyətində olan insanla əlaqə yarat-
maqda psixoloqun fəal olması vacibdir. rər-
çəkmiş üçün mövcud olan əlaqə üsulunu və
səviyyəsini tapmaq vacibdir.
5. Məqsədləri məhdudlaşdırmaq. Böhran
psixoloji yardımının bilavasitə məqsədi fəlakətli
nəticələrin qarşısını almaqdır. Buna görə də,
psixoloqun qurbanın psixoloji tarazlığının r-
pasına dəstək verməsi vacibdir.
6. Ətraf mühitə uyğunluq. Kömək göstə-
rərkən “zərər vermə prinsipini xatırlamaq la-
zımdır. ziyyətin şiddətini təhrik etmədən və
ya artırmadan, böhran inin texnika və üsulla-
rını diqqətlə seçmək vacibdir. Bundan əlavə,
böhranlı yardımın qurbanın psixi sağlamlığının
bərpasına qismən töhfə olduğunu xatırlamaq la-
zımdır. Bu baxımdan, onların töhfəsini nəzərə
alaraq, digər yardımçı mütəxəssislərlə qarşılıqlı
əlaqə qurmaq lazımdır.
7. Şəxsi inkişaf inkişafa istiqamətlənmə.
Böhran vəziyyətinə xəstəlik kimi deyil, anormal
vəziyyətlərə normal reaksiya kimi baxmaq la-
zımdır. Böhran şəxsi inkişaf prosesidir, əgər o,
müsbət şəkildə aradan qaldırılarsa, o zaman
şəxsiyyət keyfiyyətcə yeni səviyyəyə keçəcək.
Ona görə də, reabilitasiya işinə müalicə kimi de-
yil, fərdi inkişaf prosesinə yardımçı kimi
baxmaq lazımdır.
8. Hörmət. Böhranda olan insan bilikli, tam
bacarıqlı, müstəqil, özünə inam qazanmağa,
müstəqil seçim etməyə çalışan kimi qəbul edilir.
9. Dəstək. Böhranı aradan qaldırmaq üçün
işləyərkən, psixoloqun diqqətini ilk növbədə
qurbanın stəyi və özünə dəstək sisteminin bər-
pasına yönəltməsi vacibdir [6]. Böhran
vəziyyətlərində yardım göstərərkən mütəxəssis
psixoloqun işində insanın şəxsiyyətinə xüsusi
tələblər qoyulur. Bu tələbləri üç qrupda qruplaş-
dırmaq olar:
1) Peşəkar səriştə. Məsləhətçinin yüksək
səriştəyə malik olması, böhranlı vəziyyətin
mexanizmlərini yaxşı bilməsi, böhranın növünü,
şiddətini və mərhələsini fərqləndirə bilməsi,
onun fenomenologiyasına diqqət yetirməsi va-
cibdir.
2) Şəxsi səriştə. Məsləhətçinin qurbanla ün-
siyyət qurarkən emosional sabitliyi qorumaq,
dinləmək, vaxtında ziyyətindəki dəyişiklikləri
hiss etmək qabiliyyətini nəzərdə tutur. Məsləhət-
çinin böhran vəziyyətlərinin həllində öz təc-
rübəsinə malik olması üçün kifayət qədər yetkin
olması vacibdir.
3) Məsləhətçinin peşəkarlığı [6].
Nəticə
Son olaraq onu qeyd etmək istəyirəm ki, ekst-
remal situasiyalardan uşaqlar nisbətən daha çox
təsirlənir bundan sonra uşaqlarda müşahidə
olunan davranış dəyişikliklərini onların inkişaf
mərhələlərinə görə 3 qrupda araşdırmaq müm-
kündür.
Körpəlik (0-1 yaş): Fiziki zədə ya əlillik
istisna olmaqla, körpələr təbii fəlakətlərdən bir-
başa təsirlənməsələr də, valideynlərinin narahat
rəftarları körpələrin təhlükəsizlik hissinə təsir
edir onların narahat olmasına səbəb olur.
Ana-körpə baxımına mənfi təsir göstərə bildiyi
üçün, onlar inkişaf yuxu vərdişlərini, yemək-
içmə vərdişlərini itirə, ağlaya sakitləşməkdə
çətinlik çəkə bilərlər.
Oyun Yaşı (3-5 Yaş) Dövr: Bu yaş qrupunda
qorxu, təşviş, çaşqınlıq, tərk edilmə qorxusu, va-
lideynlərini və ya təbii fəlakətlərin təsiri nəticə-
sində dəyərli bir əşyanı itirmək qorxusu kimi
hisslərə çox rast gəlinir. Bundan əlavə, təbii
fəlakətlərin verdiyi itkiləri xatırladan oyunlar
oynayaraq, yaşananları davamlı olaraq hekayə
kimi danışaraq, təbii fəlakətlərlə bağlı israrlı
şəkildə suallar verərək özünü göstərə bilər. Hi-
peraktivlik, yuxu qorxusu, ani ağlama böhran-
ları, barmaq əmmə, kəkələmə, həddindən artıq
stress səbəbiylə nitq pozuntuları da inkişaf edə
bilər.
Məktəb Yaşı (6-11 Yaş) Dövr: Bu yaş qru-
punda olan uşaqlar böyüklərin fəlakətlərə
qarşı həssas və zəif olduqlarını görüb onlara ina-
mını itirə bilərlər. Bundan əlavə, valideynlərə
itaətsizlik ya həddindən artıq bağlılıq müşa-
hidə edilə bilər. Dostlarını itirmək ya dostla-
rını tərk etmək kimi bir vəziyyət yaşadıqları za-
man depressiyaya səbəb olan psixoloji prob-
lemlər, diqqət problemləri, yuxu pozuntuları
meydana gələ bilər. Bundan əlavə, ailədən ayrıl-
dıqda fəlakətlə qarşılaşmaq qorxusu məktəbdən
yayınma kimi nəticələrə səbəb ola bilər.
62
D. S.BƏHMƏNLİ
Ekstremal şəraitə məruz qalan şəxslərin
sosial həyata adaptasiyası məsələləri
ƏDƏBİYYAT SİYAHISI:
1. Самые опасные профессии в России
[Электронный ресурс]. URL: http://working-
papers.ru/opasnye-professii (дата обращения
13.05.2014).
2. Серкин В.П. Решение задачи о
случайности/неслучайности количества
групповых ассоциаций // Психодиагностика.
2009. - № 4. – С. 22 – 131.
3. Психология экстремальных ситуаций
/ под общ. ред. Ю.С. Шойгу. М.: Смысл,
2010. 364 с.
4. Серкин В.П. Изменение образа мира и
образа жизни при переживании
экстремальной ситуации // Личность в
экстремальных условиях и кризисных
ситуациях жизнедеятельности: Сб. научных
статей / под ред. Р.В. Кадырова.
Владивосток: Мор. гос. ун-т, 2013. С. 77-87.
5. Психология экстремальных ситуаций
для спасателей и пожарных / Под общей ред.
Ю.С. Шойгу. М.: Смысл, 2007. – 319 с.
6. Попова Р.Р. Психологическая помощь
в кризисных и чрезвычайных ситуациях:
Учебное пособие. Казань: Издательство
Казанского ун-та, 2013.
Dilbar Sadiq BAHMANLİ
E-mail: dilbarbahmanli@mail.ru
ISSUES OF ADAPTATION TO SOCIAL LIFE OF PEOPLE WHO ARE EXPOSED TO
EXTREME CIRCUMSTANCES
Summary: The lack of knowledge about the characteristics of overcoming stressful situations in extreme
conditions has been the source of the problem of determining the relationship between various types of psyc-
hological defences, coping behaviour and so on. The low social and educational level of many victims comp-
licates the process of providing an assistance. An extreme situation (lat. Extremus - extreme, critical) is a
sudden situation that poses a threat to a person's life, health, personal integrity, welfare, or is subjectively
perceived.
Keywords: frustration, stress, fear, death, crisis, depression, extreme situation.
Дельбар Садыг БЕХМАНЛИ
E-mail: dilbarbahmanli@mail.ru
ВОПРОСЫ АДАПТАЦИИ К СОЦИАЛЬНОЙ ЖИЗНИ ЛЮДЕЙ, НАХОДЯЩИХСЯ В
ЧРЕЗВЫЧАЙНЫХ ОБСТОЯТЕЛЬСТВАХ
Резюме: Недостаток знаний об особенностях преодоления стрессовых ситуаций в экстремальных
условиях послужил источником проблемы определения взаимосвязи различных видов
психологических защит, совладеющего поведения и так далее. Низкий социальный и
образовательныйу ровень многих пострадавших усложняет процесс оказания помощи. Чрезвычайная
ситуация (лат. extremus - крайняя, критическая) - внезапнаяситуация, представляющая угрозу жизни,
здоровью, личной неприкосновенности благополучию человека либо воспринимаемая субъективно.
Ключевыеслова: разочарование, стресс, страх, смерть, кризис, депрессия, экстремальнаяситуация.
Daxil olub: 12.08.2022